Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra billigare scanner

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lustigt sammanträffande!

Jag satt och sökte efter scanneromdömen här, och under tiden lade Victor in en förfrågan om dylika. Jag är dock intresserad av en billigare. USB duger. dia är inte nödv. max skall funka med OS X.

max 1500.

tacksam för tips på modeller

(finns det nån vettig med hyfsat diafunktion inom det priset är det ju självklart OK

/Mikael

  • Medlem
  • 2003-02-10 18:47

Jag tror utan egen erfarenhet att Canons budgetscanners är bra. En annan på 99mac rekommenderade mig dessa (privat) men jag fastnade för Canon d2400UF som kostar drygt det dubbla, men är kanon. Se victors tråd.

  • Medlem
  • 2003-02-10 20:01

ser ut som om victors tråd får ta emot tips om scanners i prissegmentet du är intresserad av...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 23:30

Köpte en Canon CanoScan LiDE 20, 692kr ex moms på Dabus. Canon släppte drivisar till OS X innan jul. Upplösning 600x1200dpi och 48-bitars färg. Tar ström via USB-anslutningen. Liten och kompakt, funderade först på HP men oj vad alternativen var fula och klumpiga i jämförelse.

Har bl a scannat porträtt på dottern tagna hos fotograf med mycket bra resultat.

Epson har bra USB Scanners med hög optiskupplösning
t ex:
EPSON Perfection 1660 Photo USB 1600x3200dpi
Kolla på www.InWarehouse.se

  • Oregistrerad
  • 2003-02-13 23:54

Jag har en Aga SnapScan 1212u, som bara funkat bra. ScanWisemjukvaran är enkel och trevlig att jobba med (till skillnad mot den jag fick med en tidiare Umaxscanner som bara krånglat)

Den verkar vara omgjord till en ful genomskinlig plast (nej, endast materialbyte räcker inte till bra design..) och pricerunner värderar den till tusenlappen: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/scanners/38180/details

Det borde gå att itta betydligt billigare begagnat om man vill det.

Tack för tipsen!

/Mikael

  • Medlem
  • 2003-02-24 17:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
Jag tror utan egen erfarenhet att Canons budgetscanners är bra. En annan på 99mac rekommenderade mig dessa (privat) men jag fastnade för Canon d2400UF som kostar drygt det dubbla, men är kanon. Se victors tråd.

Jag kan instämma av egen erfarenhet. Jag har använt en Canon 1240U, föregångaren till nya LiDE 30, 1200x2400, 48 bitar, med fantastiskt resultat. Detta är ingen proffsscanner, men den är synnerligen prisvärd, för ringa 1300 spänn inkl moms. Dessutom är den snygg, tunn och tar liten plats (det kan ställas på högkant). Rekommenderas varmt!

Jag köpte en Epson 1260 Photo häromdan. Kom fram till att jag ville ha en med dia-läsare, även om den är enkel.

Några snabba omdömen:

Pro:
1) OK kvalitet på dia (om man har låga anspråk o/e inte har råd med dyrare
2) Funkar med X. Det medföljande bildbehandlingsprogrammet PhotoImpression är tydligen Carbon, för det funkar både i OS 9 och Classic.
3) Trots att vad som står på första sidan på Epson Support, så finns det TWAIN-drivrutin till OS X om man letar lite på Epsons sajt.. Den verkar funka bra.

Con:
1) Ingen avstängningsknapp. Idiotiskt.
2) Lite mysko installation på 9an. Fick installera om.
3) Övriga medföljande program samt snabbknapparna funkar bara i OS 9/Classic

Övr: liksom vissa andra OS 9 program får det inte att installera via Classic, bara om man startat i 9an (inget större problem eg)

Köpte på SIBA som hade extrapris (1490 kr). Går att få lite billigare på postorder (se PriceRunner)

[ 01. mars 2003, 16:01: Meddelandet ändrat av: Mikael M ]

  • Medlem
  • 2003-03-02 15:44

vad är det som är så korkat med att man inte kan stänga av scannern? Min Canon D2400UF har inte heller någon sådan knapp, men den styrs å andra sidan av plug in:en i (i mitt fall) Photoshop. Sen är den "på", lampan lyser, så länge länge man ställer in den att vara på. Default är 12 minuter i mitt fall.
Och det är ingen billig scanner.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mikael M:
Jag köpte en Epson 1260 Photo häromdan. Kom fram till att jag ville ha en med dia-läsare, även om den är enkel.

Några snabba omdömen:

Pro:
1) OK kvalitet på dia (om man har låga anspråk o/e inte har råd med dyrare
2) Funkar med X. Det medföljande bildbehandlingsprogrammet PhotoImpression är tydligen Carbon, för det funkar både i OS 9 och Classic.
3) Trots att vad som står på första sidan på Epson Support, så finns det TWAIN-drivrutin till OS X om man letar lite på Epsons sajt.. Den verkar funka bra.

Con:
1) Ingen avstängningsknapp. Idiotiskt.
2) Lite mysko installation på 9an. Fick installera om.
3) Övriga medföljande program samt snabbknapparna funkar bara i OS 9/Classic

Övr: liksom vissa andra OS 9 program får det inte att installera via Classic, bara om man startat i 9an (inget större problem eg)

Köpte på SIBA som hade extrapris (1490 kr). Går att få lite billigare på postorder (se PriceRunner)

Här hittar du drivrutiner till 1260 + program; scan to file

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/supDetail.jsp?BV_SessionID=@@@@0336515846.1046728413@@@@&BV_EngineID=gadcgiikekgjbfdmcfjgckidnf.0&oid=14554&infoType=Downloads
F

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
vad är det som är så korkat med att man inte kan stänga av scannern? Min Canon D2400UF har inte heller någon sådan knapp, men den styrs å andra sidan av plug in:en i (i mitt fall) Photoshop. Sen är den "på", lampan lyser, så länge länge man ställer in den att vara på. Default är 12 minuter i mitt fall.
Och det är ingen billig scanner.

De enda elektriska apparater jag kan komma på som jag äger som inte har avstängningsknapp är dels en sladdlampa (användes tillfälligt) dels en dränkbar pump (som är fast monterad men har automatisk avstängning meddelst flottör). Förutom då scannern och en extern CD-brännare.

Jag tycker att man skall kunna stänga av elektriska apparater utan att dra ur sladden. Om jag inte använder dem på en vecka varför skall de då stå på? Nu går de ner i ngn slags vila och drar lite ström (transformatorn blir aningens varm). Varför skall dra ström när man inte använder den? (kostar pengar och onödig belastning med tanke på elkänslighetsrisken). Undrar vad alla TV-apparater står och drar i standby-läge?

Nu kan ju apparater ha avstängningsknapp och ändå dra ström. Hade en golvlampa med halogenlampa. Den drog över 25 W när den var avstängd (energisnålt...). Hur vet jag det? Hade en automatisk nätfrånkopplare som skulle slå av strömmen när belastningen understeg 25W. Det gick inte när den där golvlampan var avstängd men hade kontakten i väggen! Energisnåla lågspänningslampor, jo tack.

Nu blir ju scannerns transformator bara aningen varm, så det kanske är bara en watt eller så. Men varför skall det vara på när det inte används på en längre stund?

Med externa transformatorer/adaptrar så måste avstängningsknappen sitta på sladden innan trafon.

/Mikael

Kom på en sak till. Min iMac har den egenheten att vissa (men inte alla) externa tillbehör (scannern, CD-brännaren) gör att datorn startar om automatiskt även om jag stänger av på normalt sätt. Spelar ingen roll om anv X eller OS9. Har ngn annan råkat ut för detta? Så måste dra ut USB-kabeln, eller stänga av tillbehören.

/Mikael

1
Bevaka tråden