Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur modernt är airport extreme?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-07 22:40

Är det så illa att det inte går att använda med min halvrunda iMac, mk I?
Vad betyder det att en datot är förberedd för airport extreme? Är det fråga om hårdvara eller kan man uppgradera firmware eller nåt?

Förberedd för Airport Extreme innebär att datorn har en inbyggd antenn för Airport. Genom att köpa ett Airport-kort så kan datorn trådlöst anslutas till en 801.11g basstation. Airport-kortet i sig har ingen inbyggd antenn, utan den använder den inbyggda antennen i datorn.

Mjukvaran behöver inte uppgraderas, Mac OS X (och OS 9, toro jag...) har inbyggt stöd för AirPort.

/M

AirPort Extreme-kort är en ny sorts kort som inte passar med gamla datorer. Det är ett mini-pci-kort tror jag. Medan gamla AirPort är PCMCIA-kort (pc-card). Så du kan inte köpa ett AirPort Extreme-kort och sätta in det i din iMac.

Men däremot kan du köpa en AirPort Extreme basstation och använda den med både dina gamla vanliga AirPort-kort eftersom standarden 802.11g är bakåtkompatibel med 802.11b. Men du får förstås inte tillgång till den höga hastigheten då.

Men det lär väl komma en lösning för pre-extreme macar så småningom. Det finns ju redan usb-lösningar för dagens airport, så en firewire dito för extreme känns inte så långsökt.

  • Medlem
  • 2003-02-07 23:59

Tur att man har en firewireport över då...
Annars då? Hur är det med kissen? Och lillkissen?

Tja, lillkissen firar hundra dagar utan omstart i övermorgon och kissen är med mig på utflykt till Blekinge. Själv då, har det blivit någon fläckig katt?

  • Medlem
  • 2003-02-08 09:11

raskatter kostar... Men jag samlar.
Mailar privat

1
Bevaka tråden