Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bildskärmsadapters...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-07 18:21

Glad ihågen packar jag upp min nya Apple 17"Tft skärm. Väl nere på knä under bordet stöter jag på problem, hur få in kontaktdjäklen i radeon 8500 kortet? Rotar bland mina adapters, inget napp... Fredagkväll 18.20, exakt hur många macshoppar i linnéområdet är öppna? Well, exakt noll stycken... Nu står den där... Platt, stilig & fullständigt obrukbar... Frustration är uppfinnigarnas moder skulle man kunna säga. Nu blir det en improviserad skiva istället... Polare, sprit & tärningsspel (som lyckligtvis klarar sig utan plusenergi)

För att hålla mig till tillbehörsforumet kommer då frågan: Var & vad är det jag behöver??

  • Medlem
  • 2003-02-07 22:03

har du ett Yatzy-block?

Jag har köpt en PowerBook som jag kollat med folk, bl a här på 99mac, att det ska gå att koppla stationär (och stor) skärm till. Men min LaCie electron blue 19" passar ändå inte... Lite samma feeling för mig... frustration... Undrar vad man ska ha för adapter? Det sitter en futuristisk skärmport på baksidan av PB:n... Men en gammal god skärmkontakt passat definitivt inte... antagligen skulle din skärm passa utmärkt :rolleyes:

[ 08. februari 2003, 00:38: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-08 07:46

Alla nya skärmar har ju ADC som innefattar ström, bild och USB.
Om den inte passar i ditt 8500, vad har du för portar då? Du måste ha en DVI-kontakt för att det skall fungera bra. Har du bara VGA så kommer det bli skit.
VGA-kontakten vet du hur den ser ut, DVI är lite större och ett bra signalement på en DVI-kontakt visar att den har ett platt stift, ungefär 3mm brett. Många gånger är dessutom DVI-kontakten av vit plast.
Om du har DVI-kontakt behöver du en DVI->ADC-adapter som tar den digitala bildsignalen från DVI-kontakten, USB från en USB-port och strö,m från väggen och påtar ihop det till en fin ADC-kontakt som du kan kopla in din skärm på.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-08 07:47

På PB:s modell nyare sitter DVI-kontakt. Det följer med en DVI->VGA-adapter som du borde kunna använda för att koppla in din bildskärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-08 10:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
På PB:s modell nyare sitter DVI-kontakt. Det följer med en DVI->VGA-adapter som du borde kunna använda för att koppla in din bildskärm.

Min nya bästa 99kompis Schuckert kommer på sin vita springare i EM med en adapter. Mycket riktigt, en ADC till DVI adapter är det som saknas... ADC är tydligen Apples egen standard medans DVi är mer allmän... Tänkte aldrig så längt vid köpet, men nu ordnar det sig

Hej Bollman!

Tack för hjälpen. Jag köpte PB:n begagnad så det följde inte med npgon adapter...

det är en sådan här jag behöver va?
lugn länk

edit: lugnare länk

[ 09. februari 2003, 15:59: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-09 15:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
Hej Bollman!

Tack för hjälpen. Jag köpte PB:n begagnad så det följde inte med npgon adapter...

det är en sådan här jag behöver va?
förkortad länk

Javisst! Stämmer bra! Tare lungt med länkarna...

/arvid

Jarå´, jag blev själv lite skärrad av det där, men så kan det bli med copy and paste ibland.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-09 18:41

Leander, om du vill ha en sån adapter så kan du få av mig. Jag har 3st som inte används!

Shit! Ursäkta franskan, men 99mac känns verkligen som en underbar familj. Här erbjuds man adaptrar "bara sådär". Jag tar hemskt gärna emot en adapter, du kan få en hundring för den också om du vill. Jag ska in till mitt kontor i Malmö på onsdag håller du till i innerstan på dagarna? Då kunde vi ju ses då... Jag har kontor på Per Weijersgatan (bredvid Åhléns).

  • Medlem
  • 2004-06-21 23:16

DVI-clips-kontakt -> DVI-skruv-kontakt?

Jag har fått tag på en Apple CRT-skärm (den där som ser ut ungefär som en eMac fast i blå halvtransparent plast, Apple Studio Display 17" eller nåt sånt) och såg nu att den inte går att koppla in i min PowerMac G4/400 (eftersom den bara gillar DVI-kontakter med skruvar på och skärmen har nån slags clips i sin ända). Finns det en adapter för detta eller hur ska jag gå till väga?

/Anton

1
Bevaka tråden