Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej!

jag köpte en sprillans ny dator i somras, en vit mac book. jag har i stort sett bara använt den hemma, nästan alltid i knäet. försiktigt, inga stötar vad jag vet.

igår upptäckte jag till min fasa att plasten runt om har spruckit, längs med hela långsidan närmast användaren uppe nära kanten samt lite till runt vänstra hörnet. inte på ovansidan dock, bara den blanka vita plasten. kanske har det alltid funnits där, men att det syns först nu eftersom sprickan börjar bli lite infärgad av användningen. ingen aning. ett par av sprickorna ser underliga ut, som om det är spänningar i materialet.

finns det någon som haft samma problem? vad gör jag?

åsa olsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 16:32

Om den bara är ett halvår skall det väll det gå på garantin eftersom skadan inte är ett handhavarfel? Är det ett problem som du kan leva med? En bild vore bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 18:02

Jag hade sprickor på min ett år - 2 dagar gamla MacBook och det kostade mig inga pengar och nästan ingen tid heller att få den fixad. Jag snackade med AppleCare på telefonen som hänvisade mig till ett service center. Gör det du också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 20:07

Om det är nere där handlederna är så är det ett garantiärende. Ett känt fel, ring till Apple först, beskriv problemet och se till att du får ett ärendenummer.
Ringer du tex LAN-master först så kommer de att säga att detta inte går garantin vilket är irriterande fel.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-02-04 12:26

Jag har sprickor på min macbook och ingen affär har velat laga den! Jag har kämnat in min andra macbook som jag fick för den första var DOA och dom sägs ha "reparerat" den fyra gånger men alla problem är kvar.. Inlife och Lan-master är väldigt dåliga...

  • Medlem
  • 2008-02-04 15:34

Varning för LAN-master!
Gick dit med två andra fel, varpå de sa att det absolut inte gick på garantin.
De sa även att garantin ändå hade gått ut. Vilket var fel.
En halvtimme senare på inLife tog de emot datorn, lagade den på 3 dagar, allt
på garantin.

Det verkar vara olika bud när det gäller reparations-center. Mina erfarenheter med Inlife's reparationsverkstad är inte bra, medans LAN-master alltid varit klockrena. (Skickade in 26 MacBooks till Lan-master med sprickor som alla byttes på garanti)

Ursprungligen av Martin Pettersson:

(Skickade in 26 MacBooks till Lan-master med sprickor som alla byttes på garanti)

Ha-galen? Och Oflyt?

Ursprungligen av henkebarn:

Ha-galen? Och Oflyt?

Högstadieklass i kombination med Apple's uppenbara konstruktionsmiss med sitt topcase. (behöver jag säga mer?)

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-02-19 23:33

Även min nya MB spricker vid handstödet. Inköpt i november på Applestore. Går det bara att ringa, eller kan man kontakta Apple via mail? Riktigt usla supportsidor - vårt att kontakta dem...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-04 12:54
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Högstadieklass .....

Så du jobbar med Mac i högstadieklass. Kul!
Har ni någon hemsida eller så där jag kan se hur ni jobbar?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det verkar vara olika bud när det gäller reparations-center. Mina erfarenheter med Inlife's reparationsverkstad är inte bra, medans LAN-master alltid varit klockrena. (Skickade in 26 MacBooks till Lan-master med sprickor som alla byttes på garanti)

Nu när jag samlat in elevernas datorer för sommaren så åker c.a 10 till in på "topcase"-reparation.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-06-09 12:44

jag har inte en egentlig spricka, men topcaset har börat släppa vid av/på-knappen, som den suddiga bilden indikerar.

får man topcaset utbytt på en sånhär skada?

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-06-15 20:05

Jaha - så var det dags igen. Lagom till semestern har den spruckit igen på samma ställe... Lysande dåligt... Fick den ju lagad i slutet februari... Varför byter inte Apple helt enkelt ut plasten mot nåt som håller? Det här är ju inte seriöst...

Ingen mer Mabook för mig - får väl snarare fundera på att avveckla denna...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-02-08 09:43

Du kan gå in med den, det är fel på en helBatch med MacBookar som är ute i världen och skvätter. Plasten där fram klarar inte trycket och därför spricker den. Ska vara ett fabriktionsfel så du får ut en ny eller så repar dom den. Lycka till / appelstore

en gammal arbetskola hade problem där hans MagSafe delen lossnade från kabeln delen och gick till MacHuset och fick en ny ...

Jag upplever dock att många som köper Mac är lite rädda när det gäller produkt fel eftersom dom har någon form av tro att det inte kan vara något fel på datorn .. och Apple produkter är kvalité produkter men det betyder inte att det kan vara produktions fel på dom .. Du har betalat bra pengar för en bra dator och förtjänar att den skall vara i 100 % top skick

Hade du köpt en Porsche hade du ju inte tvivlat på att gå till köparen om laken hade lossnat ... detsamma gäller här ..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-19 23:49

Usch, sitter och letar efter sprickor på min ett år gamla MB nu.. Den "knäpper" lite ibland vid höger handledsstöd, eller vad man säger. Har inte hittat något ännu. .

med tanke på dessa problem, och att aluminium är mera återvinningsbart, samt att Apple inte vill ha vitt på sin hårdvara härleder jag till en kommande MacBook Alu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 01:45

Även här har det spruckit..

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-20 10:42

min sprack för andra gången för någon vecka sen... tycker det känns konstigt att de inser att de har problem med just detta men väljer inte att fixa något annat material som håller bättre utan monterar dit samma skit igen....

känns lagom kul att behöva dra ner till malmö bara 6 månader senare för att fixa exakt samma sak...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-20 20:38

Nu tröck jag ganska hårt där den brukade som "knäppa" lite, och nu har den slutat tror jag. Verkar vara nå slags limm bara som ger vika? De kan väll inte limma igen den? Jag ser ju skruvar. . E rädd att det är någon spricka inuti. .

Bilder?

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-02-23 17:40

Skall lämna in min på måndag. Tar ca en vecka. Och man får tillbaks en MB med "samma" plast - med risk att man får göra om samma procedur om 3-4 månader... Känns inte seriöst - det är ju inte precis lågprisdatorer det handlar om. Skärpning, Apple!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-02-23 18:47

Fasiken, sitter på ett liknande fall där det lossnat bitar i kanten.
Är detta ett solkart fall av garanti? Har inte haft datorn på annat sätt än hemma som surfdator och därmed väldigt mild behandling.

Bild

Är det då återförsäljaren man ska vända sig till? Hur lång är garantin för denna skada?

/Micke

Ursprungligen av Mieron:

Det där är "en klassiker" och min erfarenhet är att Apple byter denna typ av sprickor (och liknande) rakt av oavsett om det är garanti kvar eller inte. Ett solklart konstruktionsfel som jag gissar att de inte vill ha en massa sura kommentarer om på forum och dylikt.

Ursprungligen av Mieron:

Fasiken, sitter på ett liknande fall där det lossnat bitar i kanten.
Är detta ett solkart fall av garanti? Har inte haft datorn på annat sätt än hemma som surfdator och därmed väldigt mild behandling.

Bild

Är det då återförsäljaren man ska vända sig till? Hur lång är garantin för denna skada?

/Micke

Sprickor i topcase är ett erkänt fel som Apple åtgärdar. Exakt hur länge Apple har utvidgat garantin för detta kommer jag inte ihåg, men prata med din närmasta serviceverkstad eller med Apple på telefon. Det brukar ordna sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 13:24

Fasiken, sitter på ett liknande fall där det lossnat bitar i kanten.
Är detta ett solkart fall av garanti? Har inte haft datorn på annat sätt än hemma som surfdator och därmed väldigt mild behandling.

Bild

Exakt samma ställe på min svarta.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-05 08:04
Ursprungligen av Yes:

Fasiken, sitter på ett liknande fall där det lossnat bitar i kanten.
Är detta ett solkart fall av garanti? Har inte haft datorn på annat sätt än hemma som surfdator och därmed väldigt mild behandling.

Bild

Exakt samma ställe på min svarta.

Yes!!

Har fått nytt tangentbord/skal till min svarta nu.
Jäklar vilken skillnad. Mer distinkta tangenter. Trackpaden tycker jag fungerar bättre också.

Yes!!

Ursprungligen av Mieron:

Fasiken, sitter på ett liknande fall där det lossnat bitar i kanten.
Är detta ett solkart fall av garanti? Har inte haft datorn på annat sätt än hemma som surfdator och därmed väldigt mild behandling.

Bild

Är det då återförsäljaren man ska vända sig till? Hur lång är garantin för denna skada?

/Micke

Just så (som på Mickes bild) ser min MacBook ut sedan en tid. Det verkar ju vara ett designfel! Rita snyggt kan de, men bygga tryggt? Det liknar upphängningskonstruktionen på Powerbook Titanium (som kanske borde kallats Titanic?) i kvalitetshänseende. Tack för tipset om att beställa byte istället för att lämna in och vara utan medan reparatören väntar på delen.

Är annars jättenöjd med min MacBook. Snabb, snygg och behändig. Hade ett tag en PB17"/G4 men det var tungt attt släpa på och svårt att få plats på den små borden på tåget.

Mieron, det som du ska göra är att ringa Apple på numret 0771-199519.

Då borde du få ett ärendenummer som du kan uppge till det servicestället som du väljer att lämna in datorn hos.

Bevaka tråden