Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTrip - Vill ha!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna lilla pryttlingen verkar väl ändå vara svaret för oss som tröttnat på att repa våra CDs i bilen...
vem importerar den till Sverige?

Anders

Jag läste i dagens Metro att det tydligen var på gång iallafall. Så tolkar jag det iallafall, man vet aldrig med tidningar...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Denna lilla pryttlingen verkar väl ändå vara svaret för oss som tröttnat på att repa våra CDs i bilen...
vem importerar den till Sverige?
Anders

Troligtvis ingen. Den arbetar ju på frekvenser som det inte är tillåtet att sända på i sverige (utan tillstånd för rundradio dvs..).

Jag vill ha iallafall. Varför skall det inte vara tillåtet för?

Jag vill ha en! Nu!

/sny

Det är väl bara att slänga upp Visa-kortet o importera? Eller vägrar Griffin att sälja "overseas"?

/Jernberg (som väntar på de NYA iPoddarna)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jernberg:
Det är väl bara att slänga upp Visa-kortet o importera?

Ja, eller bryter vi mot lagen då , Mattias?

Lagen? Är det nått man kan äta??

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 14:50

Japp. Det är olagligt att sända något på FMnätet och det spelar ingen roll hur svag signalen är.

Jag tror ju dock inte att någon kommer att bry sig om du har en iTrip och använder i din bil så länge du använder en FMsignal som ingen annan använder.

Vad skulle hända om man använde samma som P3 och man körde förbi någon som lyssnade på P3? Det skulle inte störa det va? Om det gjorde det så förstår jag att det är olagligt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-02-12 13:35

Teoretiskt sett så ska man kunna plugga in iTrip i vilken musikanläggning som helst som har 3,5 mm hörlurskontakt och sända, eller?

Typ:
Portabel Cd-spelare.
Freestyle - ja, jag menar just en sådan som spelar kassettband.
m.m.

  • Medlem
  • 2003-02-12 13:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: romanenko:
Japp. Det är olagligt att sända något på FMnätet och det spelar ingen roll hur svag signalen är.

Det är olagligt att sända på vilket när det än må vara, om man inte har certifikat, tex vhf som småbåtsägare brukar ha. Om produkten som sänder är godkänd av Post- och telestyrelsen får man använda den, tex sladdlösa telefoner hemma och liknande, men man får inte använda en telefon man köpt taxfree i Singapore om inte just den är godkänd av PTS. Jämför med vägaccis för privatimporterade bilar. Om biltypen redan är godkänd av vägverket (?) slipper man typgodkänna den.
Men om man kan privat kan typgodkänna en iTrip vet jag inget.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 14:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: romanenko:
Japp. Det är olagligt att sända något på FMnätet och det spelar ingen roll hur svag signalen är.

Jag tror ju dock inte att någon kommer att bry sig om du har en iTrip och använder i din bil så länge du använder en FMsignal som ingen annan använder.

Vad skulle hända om man använde samma som P3 och man körde förbi någon som lyssnade på P3? Det skulle inte störa det va? Om det gjorde det så förstår jag att det är olagligt.

Så länge du stannar i din socken fungerar det rent tekniskt, men P3 och andra rikstäckande stationer har olika frekvens för olika platser. Lika många olika som det finns sändarantenner multiplicerat med antal kanaler.

/Göteborg 99,4

"Operating range: 10-30 feet, depending on the quality of the FM radio receiver (limited by FCC regulations) "

Med en räckvid på 3 till 9 meter borde ju risken för upptäckt eller att man stör någon vara minimal.

"Frequency response: 50 Hz to 15 kHz"

Man tappar ju en del i ljudkvalitet, men det hade nog funkat ok i bilen. Och för $35 skulle man nästan våga prova.

  • Medlem
  • 2003-02-13 00:08

för 35 dollar vågar man nästa koppla den till ciggtändaren för bättre kräm och dela med sig av sin fina einstürzende neubautenkollektion i bilköerna i Tjockhults morgoninfarkt!

1
Bevaka tråden