Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 01:05

Jag har lite problem med min Mighty Mouse BT.

Högerknappen har nästintill slutat att fungera. Ibland när jag trycker riktigt hårt så fungerar den men oftast inte.

Någon som haft liknande problem eller tips på vad jag kan göra?

Tack!
/Benjamin

  • Medlem
  • 2007-08-11 02:00

Har du garanti kvar? Reklamera i så fall. Borde inte vara några problem att få en ny av Apple. Lycka till!

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Jag har lite problem med min Mighty Mouse BT.

Högerknappen har nästintill slutat att fungera. Ibland när jag trycker riktigt hårt så fungerar den men oftast inte.

Någon som haft liknande problem eller tips på vad jag kan göra?

Tack!
/Benjamin

Det kan inte vara "standardproblemet" att Du har kvar fingrar för nära vänster knapp när Du försöker högerklicka? Då går det nämligen inte; den känner kapacitivt var Du har fingrar, och fingrar till vänster blockerar fingrar till höger. Troligen har de flesta användare svurit ramsor över detta innan de fått till finmotoriken.

Hur hårt Du trycker ska inte göra nån skillnad mellan vänster och höger i alla fall. Det finns bara en mekanisk knapp (= hela rådisen, precis som på förra generationen) som kan påverkas av trycket; sen är det som sagt kapacitiv avkänning av VAR Du trycker.

Råttan är bra, men kräver en hel del tillvänjning.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-20 23:02

Jaha, hur har det gått med detta då?

Ingen garanti kvar tyvärr..
Det kunde vara "standardproblemet" men efter över 1 år med musen fungerar inte det heller.

Jag gjorde en rejäl rengöring och sen har den fungerat riktigt mycket bättre.
Nu har den dock börjat sega igen.

Kanske dags för en "Hyper-rengöring"...

Ja, det säger sig självt. Det är bara tryckluft å isopropylalkohol som gäller nu!

tyvärr suger MMen så in i helvete.
Tycker inte den är bra på något annat sätt än att den är riktigt skön i handen...
Det är ett stort plus på den, samt att man kan skrolla åt alla håll och kanter, när skrollen väl fungerar, vilken den slutar göra väldigt snabbt för alla som inte har bäbishud på händerna?
Efter ett tag lär man sig högerklicket också, men fan, jag är inte riktigt nöjd.
Till spel t ex är den helt urusel.
Som tur är spelar jag ca. en gång varje millenie, så det problemet har inte Jag, men många andra har det uppenbarligen.
Tycker de kunde gjort det som de där - vad heter de nu - fujitsu(?) har gjort med sin mus. Dela knappen men ändå sitter ihop med själva "toppredet" om man ska snacka bil- o båttermer...
Sen borde man kunna lossa själva rullkulan och rengöra genom att blåsa eller putsa eller whatever turns one on...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 12:02

BUMP!

Är det någon som har lyckats få bukt med en krånglande scrollkula på MM? Nu börjar min ge upp känns det som.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-11 12:50

Min mighty mouse har aldrig fungerat men har inte orkat göra någonting åt saken, den ligger i en låda. gillar den inte... använder en mx1000 istället

Min mighty mouse är då en riktig klippa...
Den har åkt i golvet säkert 6-7 gånger men fungerar fortfarande...
Dock så har skrollen blivit lite lurig på grund av smuts och jag läste någon gång på Macworld hur man skulle göra men har glömt vad och sidan ligger nere...
Några tips?
Tack på förhand
/Pez

Med en vass kniv, liten spårmejsel, liten stärnmejsel och ett par proppar superlim blir musen som ny. Leta i trådarna, för där finns bilder och filmer hur man gör. Där visades dock inte att man kunde plocka isär själva kulenheten, men där bänder man bara lite med mejseln så får man isär även den delen. Min mus lade bara av med scrollning uppåt, men det räckte för att jag skulle ta isär den. Tips: använd mycket LITE lim vid hopmonteringen! Med allra största säkerhet kommer du att ta isär musen igen, och då är LITE lim plötsligt lagom. Lycka till!

Om kulan blivit smutsig tar man en sådandär duk som man gör rent skärmen med (eller annan elektronik för den delen). Koppla ur musen, bred ut duken och rulla kulan på duken en stund. Låt alkoholen avdunsta så kommer den att spela igen. Min gjorde det i alla fall.

Ja, att ta isär den verkar ganska overkill med tanke på att jag medan jag tittade på en sån dissekreringsfilm av mighty mousen på youtube samtidigt gnuggade scrollen emot en microfiberduk i 8 minuter och nu fungerar den klockrent igen...
Så att plocka isär den känns ganska onödigt...

  • Oregistrerad
  • 2008-02-23 01:28

Scrollen på min Mighty Mouse lade just av. Kan bara scrolla uppåt. Inte ner =(. Den är bara ett år gammal som mest. Vad är detta för skit egentligen? Har provat att hålla den upp & ner och rulla scrollen mot musmattan. Men nu funkar det inte alls. Den vill inte scrolla ner vad jag än gör.

Upp och åt sidorna går utmärkt. Det är bara ner (mot mig) som inte går. vad har hänt och varför?

Det klickar om den när man drar kulan åt vänster o höger och uppåt. Men drar man neråt (mot mig) så hörs inget klick. Är det något i Musen som gått sönder? Hur lagar jag den? Detta är ju skitjobbigt.

Precis så gjorde min med. Så sent som i torsdags faktiskt... Gör som jag tipsar om en bit upp i tråden så skall du se att det ordnar sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-25 10:45

Jag körde med den upp och ner på musmattan en stund. Nu funkar den perfekt igen. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden