Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW-disk låser sig

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-07 14:19

Jag har en ibook/500 CD 320 mb med os 10.2.3 med en 80gb fw-disk.

Ibland (ganska ofta) låser sig fw-hd´n, om jag försöker högerklicka på hd-symbolen blir det badboll och även badboll i det programn som ev använder disken (oftast itunes eftersom jag ägnat julen åt att digitalisera min skivsamling) och den enda lösningen är att starta om datorn.

Är det här något man får ta eller tyder det på något inte bra? Var ska jag leta fel?

[ 07 Januari 2003, 14:33: Meddelandet ändrat av: Jens H ]

Är det möjligen en MAXTOR firewire disk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-07 14:47

GVP. Inköpt i USA, jag har köpt den begagnad (ursprungligen inköpt i aug-02). Den har ett Oxford-911, men jag vet inte vad det sitter för disk i den.

Andra program går att köra, trots badbollen i finder.

[ 07 Januari 2003, 14:48: Meddelandet ändrat av: Jens H ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-01-07 14:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jens H:
GVP. Inköpt i USA, jag har köpt den begagnad (ursprungligen inköpt i aug-02). Den har ett Oxford-911, men jag vet inte vad det sitter för disk i den.

Andra program går att köra, trots badbollen i finder.

testat att tvångsavsluta (starta om) finder när det händer?
ingen lösning men du slipper ivf atarta om datorn helt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-07 15:00

Teatade precis. Får fram fönstret för tvångsavlutning, väljer finder som verkar tvångsavlutas, men sen blir det badboll igen.

Och väldigt lång gråskärm innan datorn börjar boota efter kallstarten.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-07 15:25

Prova att köra Norton Speeddisk på HDn och välj att "Wipe free space" i options-menyn.

Kanske löser det hela...

Annars är alltid ett alternativ att formatera disken.

Jag hade en firewire-disk ansluten till min Powerbook och redigerade video i iMove. Den "hängde" sig också varvid jag fick tvångsavsluta och starta om systemet.

Det visade sig att det var fel på mitt logikkort. Jag körde testprogrammet som följde med datorn och när den rapporterade ett fel på logikkortet så lämnade jag in den hos min återförsäljare.

Gick på garantin.

/c

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 12:53

Nja, riktigt så illa behöver det inte vara. Jag tror att problemet är att disken går ner i vila och sedan inte vill vakna ordentligt.

I morse hade jag problem med att kopiera en stor mängd data från en B/W G3 till en Maxtor Firewire-disk. Kopieringen stannade efter ett tag hur jag än gjorde. Men sedan jag stängt av all form av hårddiskvila i "Strömsparare"-inställningen så tuffar det på. Pröva det.

Jag har också haft lite sådana problem med en LaCie-disk tidigare. Då brukar jag rycka FW-kabeln så får man tillbaka kontrollen över datorn. Är väl inte det bästa, men om det ändå hängt sig så...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 21:15

Satte in en Maxtor 80Gb i en Kub, den gick i bland ner i vila och startade inte igen, satte då in den i en extern FW låda där funkar den OK, så det måste ha varit något med vila funktionen i den som inte var OK.

MWh

Bengt

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 17:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Är det möjligen en MAXTOR firewire disk?

Jag har iaf en extern Maxtor som inte vill vakna bra i OS X (minns inte hur den funkar i 9). Är det ett känt problem eller? Något att göra åt det?

/J

1
Bevaka tråden