Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hotta en G4 bäst?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-01-06 15:07

Finnes: G4 450 MHz Dual OS 512MB RAM 10.2.3
Sökes: En upphottad dito. M a o hur ska jag göra för att få den snabbare och bättre?
Mer minne, nytt grafikkort, processoruppgradering eller......Bäst resultat för minsta peng alltså eller i värsta fall bara bäst resultat?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-06 16:52

Har en likadan som dig...
Har stuffat den med ett radeon 8500 & mer RAM
+120GB... Funderar på ett Videokort a la Matrox.

Häng på feta skärmar så är det klart...
( 2*19" Intergraph)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-06 16:54

Superdrive är ju billig numera oxå... 2500:- typ...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-01-06 17:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Har en likadan som dig...
Har stuffat den med ett radeon 8500 & mer RAM
+120GB... Funderar på ett Videokort a la Matrox.

Häng på feta skärmar så är det klart...
( 2*19" Intergraph)

Hur fungerar Radeon 8500-kortet? Tillräckligt jämfört med 9000 ditot eller Nvidias värsting?

Finns där riktigt feta PC100 RAM, större än 256 MB?

Och 99mac håller väl på med en test av ett PowerLogix Dual uppgraderingskort...

Sitter också med en jättebra dual 450. Allt jag hittills stoppat i den är en extra HD och ett gammalt Voodo 2-kort. Funderar på både nytt grafikkort och PowerLogix Dual. Fast det blir ju onekligen nästan väl dyrt med Dual 1 Ghz + t.ex Radeon 8500 om man jämför med en helt ny maskin. Å andra sidan kan jag smussla in en processoruppgradering utan att resten av familjen märker nå´t...de tycker av något obegripligt skäl att jag köpt tillräckligt med datorprylar! En helt ny
G 4 skulle bli svår att motivera...så jag lutar åt Radeon 8500 + den något billigare Dual 800.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 18:23

Är det värt att uppgradera?

Du kan ju få bra betalt för att sälja den. räkna ihop vad nytt grafikkort+processoruppgradering och mer minne kommer att kosta i jämförelse med att köpa en ny DP 867 tex...

För det kan ju faktiskt bara skilja sig några tusenlappar och då kan det vara billigare att köpa nytt... IMHO

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-01-06 18:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lars Sydolf:
Å andra sidan kan jag smussla in en processoruppgradering utan att resten av familjen märker nå´t...de tycker av något obegripligt skäl att jag köpt tillräckligt med datorprylar! En helt ny G 4 skulle bli svår att motivera...

Tänka sig att fler sitter i samma sits....
Kvinnor anses ju klokare än män. Men att de inte till fullo insett vad vi egentligen behöver visar väl i alla fall på en uppenbar brist hos dem!

Någon som vet något PC100 RAM och maxstorleken på dem?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 18:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Le:
Någon som vet något PC100 RAM och maxstorleken på dem?

512 MB säljs.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-01-06 19:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Le:
Någon som vet något PC100 RAM och maxstorleken på dem?

512 MB säljs.

Ja nu hittade jag till slut uppgift på att PC133 minnen också kan köras ´i PC100´. Annars har jag letat efter rena 512 MB PC100 men inte funnit några.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 20:31

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Le:
[QUOTE]Ja nu hittade jag till slut uppgift på att PC133 minnen också kan köras ´i PC100´. Annars har jag letat efter rena 512 MB PC100 men inte funnit några.[/quote]KAN är precis rätt ord, men BÖR INTE gäller här om du skall få bäst sprutt i datorn!
Vi har haft en del problem med kunder som har köpt PC133-minnen till sina PC100-macar och vill ha service. När vi har satt i PC100-minnen i datorn igen fungerar den felfritt. I med ett nytt PC133 och datorn beter sig konstigt igen. Samma fabrikat på våra minnen.
Dessutom har vi mätt upp en 3-5% hastighetsskillnad till PC100-minnenas fördel i en PC100-mac. Skall se om jag kan leta fram datat och få in det här.

Som sagt, det fungerar rent tekniskt, men jag rekommenderar det inte.
Det går att köra en bil som skall ha blyfri 95 med blyfri 98 också, men jag skulle ändå inte göra det.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-01-06 20:34

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Le:
[QUOTE]Ja nu hittade jag till slut uppgift på att PC133 minnen också kan köras ´i PC100´. Annars har jag letat efter rena 512 MB PC100 men inte funnit några.[/quote]KAN är precis rätt ord, men BÖR INTE gäller här om du skall få bäst sprutt i datorn!
[/quote]Mkt viktig info. Tack, tack!
Någon som vet var 512 MB PC100-moduler finns att köpa?

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Le:
[QUOTE]Ja nu hittade jag till slut uppgift på att PC133 minnen också kan köras ´i PC100´. Annars har jag letat efter rena 512 MB PC100 men inte funnit några.[/quote]KAN är precis rätt ord, men BÖR INTE gäller här om du skall få bäst sprutt i datorn!
Vi har haft en del problem med kunder som har köpt PC133-minnen till sina PC100-macar och vill ha service. När vi har satt i PC100-minnen i datorn igen fungerar den felfritt. I med ett nytt PC133 och datorn beter sig konstigt igen. Samma fabrikat på våra minnen.
Dessutom har vi mätt upp en 3-5% hastighetsskillnad till PC100-minnenas fördel i en PC100-mac. Skall se om jag kan leta fram datat och få in det här.

Som sagt, det fungerar rent tekniskt, men jag rekommenderar det inte.
Det går att köra en bil som skall ha blyfri 95 med blyfri 98 också, men jag skulle ändå inte göra det.

[/quote]mycket konstigt, jag har aldrig upplevt några problem med PC133 SDRAM i nån av mina Mac:ar, har testat i en Beige G3/233 å en 300:a, funkade finfint i en iMac DV/400 och även i min blådåre.
PC133 RAM ska ju vara bakåtkompatibla, det vill säga kunna köras i en lägre hastighet. Jämnförelsen med bensin i en bil känns lite långsökt.

Men men, ska inte gnälla så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 10:21

Jag skrev just att det fungerar rent tekniskt, men att det inte är rekommenderat. Det funkar alldeles utmärkt i dem flesta Mac:ar, men som sagt; jag har påvisat fel som berodde på PC133-minnen i flera PC100-maskiner. I en G3 Desktop är det PC66 som gäller, kanske är den mindre känslig.
Det berodde inte heller på klockningen CL2/CL3, även om vissa ÅF säljer minne som är långsammare är de som sitter i som original.
Du kan även köra med PC-minnen, men gör det på egen risk. Jag vet flera Mac-ägare som gör det med framgång. Bara en av dessa har haft problem kopplat till minnena

Angående bensinen; det är högre energimängd i 98 oktan, men inte f-n går bilen bättre för det. Snarare sämre. Dessutom blir motorn varmare.

1
Bevaka tråden