Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Entourage jobba mot en Exchangeserver som Outlook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2008-02-21 21:54

Hejsan.

Är det någon skillnad på Outlook för Windows och Entourage för Mac om klienterna jobbar mot en Exchange-server? Dvs, kan man dela kalendrar, boka resurser, precis som du kan göra i en "ren" Outlook-miljö?

nästan kan man säga. för de flesta är det ingen skillnad men det är ett par saker, som jag inte kommer på just nu, som är olika.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-21 23:41

Det är mkt skillnader.

Entourage har inte fullt exchange stöd, den stödjer inte att synkronisera todos eller anteckningar från exchangen.

Jag har dessutom problem med att entourage inte klarar av att synkronisera kalendern ordentligt, det funkar första gången men sen när man lägger till och tar bort möten så synkas det inte över, varken om man lägger till det på macen, exchangen eller blackberryn (BES). Jag har heller inte hittat någon info om vad som kan vara fel, men Entourage skall ju stödja synk av kalendern så troligtvis är det väl nått som är fel i våran miljö, känner mig dock lite för handikappad i exchange för att veta i vilka loggar man skall titta.... Maildelen fungerar dock som den skall..

Det är som sagt stora skillnader.

Svenska MacWorld har en artikel som länkar till en ännu bättre artikel på amerikanska MacWorld. Börja här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.141360

  • Medlem
  • 2008-02-22 10:16

Hej och välkommen till 99.se!
Försök gärna att beskriva frågan i rubriken och att posta i rätt forum.

Flyttar tråden från "Allt om mac" och döper om den från "Outlook och Entourage".

Admin

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-02-22 13:30

Kör Entourage mot vår Exchangeserver sen i oktober förra året och tycker att det funkar helt OK. Synkar mail och kalender fint, man kan se andras kalendrar etc. Det enda jag har att invända är väl att det är klart långsammare än Outlook (inte "real-time", men jag tror det beror på protokollet...). Å andra sidan funkar den kanon utanför vårt nät utan VPN etc.

2008 klienten är klart bättre än 2004 som jag körde tidigare även om det fortfarande inte slår varken Outlook 2003 eller 2007.

Jag har inte testat 2008 men tidigare kunde man inte boka resurser via Entourage. Det störde mig mycket eftersom vi bokar våra konferensrum som resurser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-25 08:39

För er som det fungerar för.
Vad kör ni för exchange servrar (versioner), hur har ni rättigheterna satta och har ni några andra saker som snurrar på exchangen t.ex. blackberry?

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-02-25 17:12
Ursprungligen av kkr:

För er som det fungerar för.
Vad kör ni för exchange servrar (versioner), hur har ni rättigheterna satta och har ni några andra saker som snurrar på exchangen t.ex. blackberry?

Vi kör Exchange 2003 men jag har ingen aning om hur rättigheterna är satta. Känner jag vårt företag rätt är dom rejält tilltagna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-25 18:27

Entourage 2008 slår Outlook på fingrarna - jag kan t.ex. få upp hela den globala adresslistan som en vy - det kan jag inte när jag sätter mig vid pezen/outlook.
Entourage 2008 verkar helt transparent mot företagets Exchange...vad jag kan se...men jag vet ju inte allt så klart. Jag kan i alla fall göra allt jag behöver/vill med en Mac och Entourage 2008 på jobbet.
Om idioterna på IT-avdelningen kunde slå på Exchange-serverns IMAP så skulle jag dock använda Mail istället...eftersom jag har en drös Macar som jag synkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-12 20:29

Entourage har blivit bra mkt bättre efter alla patchar som kommit. Nuförtiden fungerar det faktiskt hyffsat. Men ser fram emot snöleoparden med sitt exchangestöd

1
Bevaka tråden