Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några överraskningar vid uppd. till Leopard Server?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 16:09

Ska snart uppdatera vår Xserve från Tiger till Leopard, någon som fått sig en skräckupplevelse och sprungit på en mina?

Om ni vill varna för något är jag tacksam för all info, för jag har tröttnat på att sitta i serverrum mitt i nätterna under tidspress .

Den kör idag afp, smb. apache/php, mysql, ichat/jabber, smtp.

Henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 17:20

http://images.apple.com/server/macosx/docs/Upgrading_and_Migrating_v10.5.pdf

Läs den och ta ta det lugnt.

Ett tips är alltid att klona över systemet till en liknande hw och labba på den. Så kan du dokumentera uppgraderingsprocessen som fungerar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-21 17:25

Installerade efter att 10.5.1 kommit. Det som fungerat så bra under testandet visade sig fungera hjälpligt och inte alls. AFP-Tjänsten krashade åt höger och vänster, när denna går ner så kan inte användare ansluta, samt att CPU-lasten stiger till mellan 100 och 200%, detta gör att Server Admin, SMB och andra tjänster blir sega som sirap.

För att lägga ytterligare lök på laxen så fungerar det inte att ansluta från 10.4 Klienter med SMB. Då får man ett error -36, så där är det också nåt fel. Ingen fungerande fildelning alls med andra ord.

Finns väldans mycket skrivet om problemen på Apples forum och folk verkar inte så glada. Detta är ju buggar som borde fixats medans operativet var i Beta-version.

Behöver jag säga att ja bytte tillbaka till 10.4 rätt snabbt?

Enligt en tråd på Apple Discussions så kan AFP-tjänsten funka stabilare om man sätter upp en korrekt DNS först: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1251475&tstart=0

Jag har å andra sidan installerat tre styck 10.5-server som bla. kör AFP utan att sätta upp DNS och där rullar AFP på fint. Ta i trä.

DNS fungerade prima, både framåt och bakåt. och 10.4 på samma maskin flyter perfekt med samma inställningar. Så jag kan inte riktigt se vad de skulle bero på än nåt i Leoparden.

Denna tråd tycker jag talar för sig själv:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1224346&tstart=0

Jo, visst är det en bugg. Jag menar inte att du skulle ha satt upp DNS:en fel.

Jag håller själv på att bråka med en Leopard där AFP:n hänger sig och kräver omstart då och då. Och där mår DNS:en bra och alla andra tjänster fungerar. Störande, minst sagt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-22 08:53

*suck*

Jag vill gärna lägga in 10.5 på våra klienter, men jag vill helst inte göra det innan jag har uppgraderat servern (bl.a. för att jag då sätter SUS ur spel).

Men som det ser ut nu är det ju ingen idé att ens överväga att uppgradera innan 10.5.3 har kommit.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-22 09:09

För mej fungerar allt på 10.5 servern, utom just SMB. AFP är klockren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-22 09:20

Tusen Tack! För den här informationen, det sätter minst sagt allt i en annan dager.
Ska installera upp en testserver innan jag uppdaterar skarpt.
Fan också! Jag som hade sett fram mot Spotlight server.
Förvånande att det är så buggigt!?

/Henrik

Det jag tycker är förvånande är att Apple inte verkar ta OS X server på allvar. Buggen fanns i 10.5 och dom har fortfarande inte fixat det i 10.5.2? Vad säger det?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 14:28

Måste inte detta betyda att MacOS Server 10.5 bara duger till användare med 100% mac i nätverket? Hur kan då Apple vänta så länge med att släppa en uppdatering!?
Från apple.se: "Oavsett om de har Mac eller PC kan alla gruppmedlemmar läsa och skriva till filer i den delade mappen"
Ibland fattar jag inte vad Apple tänker...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 14:33

Finns det inget sätt att stänga av ACL, för att på så sätt kringgå problemet?

Jorå, man kan stänga av ACL, men eftersom hela AFP verkar rätt buggig så löser ju inte de direkt alla problem.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 14:46

Men om man stänger av ACL så fungerar smb fullt ut eller? Ska nämligen installera leopard-server på en server nu i helgen... Så frågan är ju om man måste leta upp en gammal tiger-server DVD och installera...

Stänga av acl

Man kan använda kommandot
fsaclctl -p / -d
för att stänga av acl på startupdisken
Vill du stänga av en annan disk blir det
fsaclctl -p /Volumes/namn_på_disken -d
eller
fsaclctl -a -d
för att stänga av acl på alla diskar.

Om du vill ha igång dem igen; byt ut -d mot -e

Tycho
(Just slutundervisat veckans Mac OS X Support Essentials v10.5 kurs - nästa vecka blir det Mac OS X Server Essentials v10.5...)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-22 17:16

Men att stänga av ACL hjälper inte riktigt därför att det är fel i hur den ärver vanliga rättigheter också.
Mappar med r/w på gruppen blir ofelbart r-only, även om det är inställt att nya filer/mappar ska vara r/w.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 17:58

Hur har Apple löst detta på alla Leopard-server installationer som borde finnas över hela värden. Det borde ju vara massor av kunder som behöver använda SMB-servern?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-23 00:26

Eller så gör vi något fundamentalt fel. Men fan vet vad det skulle vara. Nästa sak är väl att formatera om hela burken och börja om. Men det känner jag inte direkt för...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-24 11:42

Får nu samma problem. SMB verkar funka OK. Men alla nya filer o mappar som skapas från mac får bara R/W för ägaren, ej för gruppen som jag har ställt in! Detta är helt sjukt, har aldrig haft problem med detta i 10.4...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-20 08:42

Har installerat 10.5 på en ny server nu, och får precis samma fel. Rättigheterna för AFP ärvs inte, bara ägaren får R/W... Någon som fått rättighetsärvning att fungera på AFP?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-20 12:02

Skriv en buggrapport på http://bugreport.apple.com
Så kanske dom får arslet ur vagnen och fixar det någongång!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-03-29 18:19
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-30 10:40

Installerade precis 10.5.3, verkar som SMB servern fortfarande är trasig..

Ursprungligen av Creops:

Installerade precis 10.5.3, verkar som SMB servern fortfarande är trasig..

Hej, har någon provat att byta Leopardmedföljande smbd med samba3, kolla tråden:
Apple - Support - Discussions - unable to use SMB Share on Mac ...

/bert

1
Bevaka tråden