Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbväg till katalog i terminalen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet att det finns ett sätt att snabbt gå till en katalog i terminalen genom nåt knep med ett finderfönster i den katalog man vill till. Hur var det u man gjorde?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-20 14:26

Du skriver "cd " i terminalen och drar sedan in den mapp du vill gå till från findern i terminalförnstret.

Och för dom som missat det, om du har mappen öppen i ett finderfönster, dvs fönstret visar innehållet i katalogen, så kan du dra ikonen bredvid fönsternamnet.

Så var det ja. Tackar så mycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 23:07

Annars kanske detta kan vara nåt?

Om man ska dra katalogen till terminalen, varför vill man använda terminalen då?
Det är ju någonting jag frågar mig själv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 09:49
Ursprungligen av RockyMontana:

Om man ska dra katalogen till terminalen, varför vill man använda terminalen då?
Det är ju någonting jag frågar mig själv...

Det finns tillfällen när ett textbaserat gränssnitt är överlägset ett gui, och vice versa. Det är väl alldeles utmärkt att kombinera de båda gränssnittens respektive fördelar.

Vänligen, Ylan

terminalen ser jag som ett medel att använda tangentbordet och slippa musen, och i detta fallet så kräver det att man använder båda, då kan man lika gärna använda antingen eller känner jag, samt att tabba går lika snabbt som att fippla fram rätt katalog i finder.

Ursprungligen av RockyMontana:

terminalen ser jag som ett medel att använda tangentbordet och slippa musen, och i detta fallet så kräver det att man använder båda, då kan man lika gärna använda antingen eller känner jag, samt att tabba går lika snabbt som att fippla fram rätt katalog i finder.

Ibland står man redan i katalogen i Finder och då vill man kanske slippa skriva /Volumes/nätverksdisk/jättelångtnamnsomärliktnåtannatlångt/tillverkare/nån undermapp/nån mer mapp/test/
då är det lättare med drag n drop
Särskilt om man är ovan vid terminalen.

Ursprungligen av mikotekniko:

Ibland står man redan i katalogen i Finder och då vill man kanske slippa skriva /Volumes/nätverksdisk/jättelångtnamnsomärliktnåtannatlångt/tillverkare/nån undermapp/nån mer mapp/test/
då är det lättare med drag n drop
Särskilt om man är ovan vid terminalen.

Nu är jag kanske helt lost men funkar det inte med tab när man börjat skriva det jättelånganamnet så fylls resten i? (och om det nu råkar vara en windowspryl från forntiden får jag förstås skämmas rejält, men vad sjutton, jag tar risken)

Ursprungligen av akerstrom:

Nu är jag kanske helt lost men funkar det inte med tab när man börjat skriva det jättelånganamnet så fylls resten i? (och om det nu råkar vara en windowspryl från forntiden får jag förstås skämmas rejält, men vad sjutton, jag tar risken)

vaknat till lite nu, det löser förstås inte problemet så min kommentar var helt ot!

1
Bevaka tråden