Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konstruerar man ett eget iPhonetillbehör?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-22 00:05

Hallå!

Jag ritar på en motsvarighet till ipod hifi, för lust och nöje mest men jag känner också ett groende intresse för hifi elektronik och audio. Tyvärr är jag inte skolad i terminologin i detta ämne så jag vet inte riktigt hur jag ska leta efter rätt information.

Finns det någon här som har satt ihop en fungerande ipod dockstation? Vad är viktigt att tänka på? Var finner jag lätt och rätt information? Har ju såklart kollat på hifi kit och har någorlunda koll på olika element och förstärkare.

Planen: Högkvalitativt ljud, utförande och material -top noch! Helt i trä (vilket är mitt område), vägghängd som en klassisk Dieter Rahms. Vill hitta formen för hur modern teknik kan samsas med tidlöst trä utan att det blir overdone om ni fattar:cool:

Har skrivit till apple och krävt en ipod touch som tack för att jag ska visa det färdiga arbetet på utsällning men inte fått svar, ngn som lyckats med detta?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-02 19:48

Mer specifikt, vad är det du undrar över?
Har inte byggt någon själv, men jag fick direkt en idé på hur man skulle kunna få till ett bra "ställ" för ipodden. Man kan tex ta en vanlig ipod docka och bryta upp den för att dra en förlängningskabel till IR mottagaren så att du kan ställa den vart du vill. Sen har du ljud utgången inne i lådan som du kan dra med en vanlig 3.5mm plugg.

Hittade även en sida med lite nyttig info om bland annat dock-connector kopplingsscheman.

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-03 00:14

Ja, det blev nog lite rörigt i frågeställningarna.

Min första fråga handlar om det lämpligaste sättet att få ut ljud ur Ipod och samtidigt få in ström in i Ipod, utan dator eller nätladdare.

Detta skall helst ske via en liten stereoförstärkare vilken i sin tur får ström från elnätet. Jag vill undvika att använda 3,5 mm uttaget (mini tele eller vad det heter) och enbart använda usb jacket. Jag har precis slaktat en dockstation just för det ändamål du beskriver - att jag får ett "ställ" för Ipod, detta medför ju också att jag kan använda IR mottagaren.

Min andra fråga handlar om hur man blir sponsrad av Apple. Jag skrev ett mail till Vd'n för Apple Sverige men har inte fått svar, han skrattar väl troligen ihjäl sig...

Har du en länk till sidan du hade hittat?

Tack för ditt svar förresten, jag hade förlorat hoppet. /Rasmus

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-03-03 08:02

hoppsan, den ville inte hänga med Här är länken: http://repair4player.org/disassembly_apple.html
den här hittade jag via den sidan: http://www.ipodlinux.org/Dock_Connector

Det finns line in och ut på ipodkontakten, men i min mening är det mycket enklare att utnyttja 3,5mm pluggen istället för att löda en line kabel till usb/ipod kontakten.

Ang sponsring så kan man kanske kontakta någon pr eller marknadsförings chef

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-03 15:59

Tack, där har jag ju allt jag behöver!

Tydligen så har marknadschefen för Apple Sve slutat så det var enligt kvinnan i växeln bara VD'n som kunde ta hand om sådana ärenden. Han kanske svarar till sist ändå.

1
Bevaka tråden