Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksproblem- Big time

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag har fått världens underligaste problem.
För några dagar sen uppdaterade jag till Mac os x 10.5.2 och sen dess har jag inte kunnat använda internet på min macbook(MacBook2,1). Inte nog med det, macbooken blockerar all information in och ut från routern vilket betyder att internet inte fungerar på någon dator när jag har macbooks airport igång. Den hittar nätverket men kommer inte åt internet.
Jag har provat att starta om modemet och routern(d-link dir-635) men problemet kvarstår.
Jag har även provat köra ethernetkabeln direkt in i datorn men den svarar inte på det heller.

Jag är oerhört tacksam för alla tips jag kan få!
// Jonte

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-20 18:08

EXAKT samma problem

Jag har även jag slitit hår på grund av just det här problemet. Jag har samma modell Mac, OS och router som dig. Det måste finnas någon med en lösning?

Senast redigerat 2008-02-20 19:38
  • Medlem
  • Partille
  • 2008-02-20 20:46

Jag har samma problem med samma setup. Däremot så funkar det för mig att antingen starta om macen och/eller starta om rountern oxo. Då funkar det i nån dag eller två eller ibland bara i några timmar.

Trist som fan alltså.. Airport har strulat hela tiden.

Jag har också ett liknande problem. Jag kom hem till morsan och farsan idag, och tog fram powerbooken för att surfa lite. Men inget nät dykte upp och när jag sedan sökte upp vårt nätverk så krävde det ett lösen ord, fast det är ett olåst nätverk!
Jag har just uppgraderat från x.3 till x.5.2 så jag tar för givet att det är där problemet är.

prövade även köra med ethernet kabel men det gav nada.

så är det någon som kan hjälpa skulle jag vara mycket tacksam!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 21:47

Stäng av 802.11n på routern.

Jag har nog en router som kommer före .n-s tid

Stäng av IP/V6 i macen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 23:09

DIR-635 har n och lösningen heter stäng av n Om du har en annan router är det inte samma problem gissar jag.

I ditt fall kanske det räcker att uppdatera firmware på routern.

Finns även en diskussion på Apple discussions som nämmner att det eventuellt går att lösa på följande sätt(om man nu vill ha kvar.n)

"In a few threads, there is the suggestion to change (on your access point) the Fragmentation Threshold and Frame Threshold (RTS Threshold on mine) to 2306. Note that on most access points, this defaults to 2346. I changed both thresholds down to 2306, rebooted the router, and am on and stable again.
"

Tack för alla tipsen!
Det jag har gjort nu är att ominstallera hela datorn, kör med tiger nu istället så allt funkar precis som det ska. Mitt problem försvann med ominstallationen.
Det är vad jag har gjort iaf!

1
Bevaka tråden