Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken trådlös router?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 17:45

Har haft ett airportkort i Tibooken i ett år nu utan att utnyttja det. Tänkte nu skaffa en router till mitt Bonet bredband. Den ska samsas med en icke trådlös PC.
Det hade ju varit sjysst att kunna konfiga det med airport programvara, men som jag har förstått funkar detta endast på just Airport.
Står och väger mellan D-link, NetGear och Airport Extreme (som har fått en trevlig prislapp).
Mina krav e inte stora, det ska bara surfas, i en lägenhet på 35 kvm.

Hade uppskattat några tips om vad som skulle passa...

[ 02. februari 2003, 17:49: Meddelandet ändrat av: diddi ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 20:17

Jag har kört D-Link 614+ kopplat till 1MBit comhem i ett halvår. Till denna är det kopplat:

- PBG4/667/Airport
- OEM-PC via sladd
- PMG4/500 (server) via sladd
- LaserWriter Pro 630 via sladd

Nöjd än så länge, förutom att Appletalk inte går mellan det trådlösa nätverket och det "trådade". Det innebär egentligen bara problem när jag skall skriva ut på Apple-lasern som bara har Appletalk. Vad jag har förstått är det bara Apple Base Station och Cisco Aironet som klarar det.
I början sänkte Windows XP routern med jämna mellanrun, men det avhjälptes med Service Pack 1.

Räckvidden är annars i särklass på denna router. Vill man förlänga den ytterligare finns det ett antal antenner att koppla på den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 21:17

Låter utmärkt.
Hur e det med konfigurationen för en som är ny i bredbandsleken.
Jag antar att det inte är så enkelt som plug n play.

Du kan läsa lite om 614+ i den här tråden.

Annars så skulle jag rekommendera dig att vänta lite och se vad det kommer för 802.11g-routrar från Netgear och D-Link (tror dom släppt en nyligt) för att jämföra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 22:03

Kan inte Apples nya vara något att hänga i julgranen.
Prisskillnaden e inte så stor längre, och då är det väl bara att koppla in och trycka på play.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 22:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Låter utmärkt.
Hur e det med konfigurationen för en som är ny i bredbandsleken.
Jag antar att det inte är så enkelt som plug n play.

Jo, faktiskt! I princip behöver du inte göra någonting mer än att köra Wizard:en. Där får du bl.a. knappa in ditt fasta IP, om du har ett sådant på Bonet. Om du har dynamiskt IP, behöver du bara koppla in. Rent tekniskt fungerar det alltså, men:

- Du behöver ett lösenord för det trådlösa nätverket. 128 bitar rekommenderas. Använd WEPmaker på Mac OS X för att förenkla hanteringen.
- Du kommer säkert att vilja öppna någon port inåt, för fildelningen och annat.
- Har du fast IP, kan det vara bra att lägga till andra DNS:er än Bonets egna.
- Om du skall köra VPN mot ett kontor eller liknande, kan det vara bra att ändra LAN-nätet från 192.168.0.xxx till exvis 192.168.100.xxx så att route:n dit garanterat fungerar.

Annars är Apples nya basstation utmärkt, framför allt i en lägenhet. Räckvidden förbättras avsevärt med en extra antenn på den, men det är bara intressant om man har stora ytor att täcka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 22:59

Toppenförklaring Schukert, jag tackar.
Nu står det bara mellan Apple eller D-link.
Lutar nog mer mot D-link.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 23:22

Hittade en på Dustin som heter D-LINK DWL-900AP+.
Är det någon uppföljare till 614+?
Är det någon som har några erfarenheter av denna?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Hittade en på Dustin som heter D-LINK DWL-900AP+.
Är det någon uppföljare till 614+?

Det är en accesspunkt, inte en router. Den kan man använda för att koppla till trådlös access till ett existerande nät. Medan 614+ är en router, en gateway för att dela ett IP-nummer, en internetuppkoppling på flera datorer i ett internt nät.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Hittade en på Dustin som heter D-LINK DWL-900AP+.
Är det någon uppföljare till 614+?
Är det någon som har några erfarenheter av denna?

Nej, "uppföljaren" till DI-614+ är DI-624 som nyss kommit.
Den har också 802.11g (upp till 54Mbps) som Apples Airport Extreme basstation.
Bör komma till Sverige i mitten av februari enligt Dustin.
http://www.dlink.com/products/wireless/di624/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 23:36

Aha, där ser man.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:
Nej, "uppföljaren" till DI-614+ är DI-624 som nyss kommit.

Mm, och den har det väldigt töntiga namnet "D-Link AirPlus Xtreme G"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 23:42

Kan man ana sig till ett pris på den?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: diddi:
Kan man ana sig till ett pris på den?

150 dollar (+ taxes) är riktpriset i USA.
Gissar på runt 1500 kr + moms, här hemma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 23:49

Låter ju skapligt, då hamnar den i samma gäng som Apples utan antenn ingång.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 20:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Annars så skulle jag rekommendera dig att vänta lite och se vad det kommer för 802.11g-routrar från Netgear och D-Link (tror dom släppt en nyligt) för att jämföra.

Har man långsammare än 10 Mbit/s i väggen klarar man sig bra med 802.11b. De som t ex kör med Bredbandsbolaget bör dock skaffa Dlinks 614+ 22 Mbits-variant.

Jag har BoStreams 2,5 Mbit och kör med 614+, men det är för att Dlink har bra grejer som fungerar - inte för hastigheten.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goka:
Har man långsammare än 10 Mbit/s i väggen klarar man sig bra med 802.11b. De som t ex kör med Bredbandsbolaget bör dock skaffa Dlinks 614+ 22 Mbits-variant.

Det håller jag inte med om. Av två skäl:

1. Lokala hastigheter
Om man har mer än en dator så kanske man vill kunna överföra mellan datorer hemma och då spelar det ingen roll om man sitter på 10 Mbit eller modem. Och då är hastigheten i ett 802.11b-nät rätt långsam (se punkt 2 nedan).

2. 11 Mbit ger inte 11 Mbit
802.11b är en standard på 11 Mbit. Men det säger inget om den faktiska överföringshastigheten för det är otroligt mycket overheadtrafik i trådlösa nät. Så den praktiska hastigheten kanske blir 3-4 Mbit för slutanvändaren (kolla lite siffror här). Därmed så kan nyttan av 802.11g vara stor även om man sitter på halvsnabba uppkopplingar.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goka:
Jag har BoStreams 2,5 Mbit och kör med 614+, men det är för att Dlink har bra grejer som fungerar - inte för hastigheten.

Jag har haft blandad erfarenhet av 614+. Den tappar uppkopplingen ibland. Nu senast har jag faktiskt inte fått tillbaka WLAN:et efter att det försvann. Netgears grejer är inte utan problem heller, men de känns i alla fall lite mindre plastiga och billiga än D-Links gör.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-03 21:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Netgears grejer är inte utan problem heller, men de känns i alla fall lite mindre plastiga och billiga än D-Links gör.

Har du tittat inuti din Netgear någon gång? Det står D-Link på de mesta av komponenterna.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag har haft blandad erfarenhet av 614+. Den tappar uppkopplingen ibland. Nu senast har jag faktiskt inte fått tillbaka WLAN:et efter att det försvann.

Well, jag kan nu berätta att jag tittade närmare på den och det visade sig att lysdiod M2 lyste med ett fast sken. Och läser man manualen så står det såhär: M2 LED - A solid light indicates that the unit is defective.

Det var den routern det...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Netgears grejer är inte utan problem heller, men de känns i alla fall lite mindre plastiga och billiga än D-Links gör.

Har du tittat inuti din Netgear någon gång? Det står D-Link på de mesta av komponenterna.

Är det så? Jag har faktiskt tittat inuti min MR314, men det var mest för att fascineras av att de stoppat in ett helt vanligt PCMCIA-kort i den för att få WLANsfunktionen. Vad gäller D-Link och plastighet så hörde jag av en annan att D-Link ofta snålar in på komponenterna mer än NetGear gör. Men det är som sagt bara vad någon sagt till mig.

1
Bevaka tråden