Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop mot Svenska kennelklubben som nonchalerar Macägare

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-18 10:13

Svenska Kennelklubben Har valt att bygga en databas för hund och avelsdata som bara fungerar i Explorer på PC. De anser att mac är en alldeles för liten plattform och vill inte ändra så den stödjer Safari eller annan browser. Nog finns det fler hundägare därute som har det goda omdömet att köra Mac och kan stödja mitt upprop/protest. mejla gärna till skkwebmaster@skk.se

// Sven

Dessutom finns det massor av Windows-användare som kör med en annan webbläsare. Det är väl runt 15-20% som kör Firefox, och då funkar det inte för dem heller...

Visserligen tar de flesta av dem fram Explorer om de stöter på en sajt som inte funkar i Firefox.

Men i uppropet bör man ändå påpeka att det inte bara är Mac-användare som nonchaleras, utan det är många, många fler...

Edit:
Jag har skickat mail till dem nu. Väntar med spänning på ett svar där de motiverar sitt beslut.

Senast redigerat 2008-02-18 11:13

Det är så härligt med inkompetenta webbutvecklare.
Att bara stödja Explorer? Det är precis som Jesper säger.
Inte ens alla Windowsanvändare kör Explorer.

Fast å andra sidan är säkerligen sidan byggd i Access med Frontpage.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-02-18 11:53

Men hunddata funkar ju utan problem i Safari 3, så det är väl ingen större idé att starta ett upprop nu? Jag vet att det inte funkade förr men sen Safari 3 kom så kan i alla fall jag söka på hundar i SKK:s hunddata.

Ursprungligen av Ronta:

Men hunddata funkar ju utan problem i Safari 3, så det är väl ingen större idé att starta ett upprop nu? Jag vet att det inte funkade förr men sen Safari 3 kom så kan i alla fall jag söka på hundar i SKK:s hunddata.

Tror det är avelsdata som åsyftas.

Nog tycker jag att hundägare och windows passar ihop som hand i handske. Båda dominerar det offentliga rummet på ett ofta dumdrygt sätt, och utan dem hade världen varit en bättre plats.

Ursprungligen av Stinky:

Nog tycker jag att hundägare och windows passar ihop som hand i handske. Båda dominerar det offentliga rummet på ett ofta dumdrygt sätt, och utan dem hade världen varit en bättre plats.

Ingen smiley? Modigt att sticka ut huvudet på det sättet.

Här är svaret från SKK:

"Då vi startade utvecklingen av Avelsdata gjorde vi en mätning på vilken webbläsare samt operativsystem som var vanligast bland användarna av Hunddata. Den resulterade i att 98% av användarna använde operativsystemet Windows och 90% använde webbläsaren Internet Explorer. Vi vet att det bästa vore att utveckla för alla typer men det är bl.a. en kostnadsfråga varför vi beslutade att vi kunde använda funktioner i SKK Avelsdata som endast fungerar för Windowsanvändare med Internet Explorer.

För närvarande har vi tyvärr inga planer och inte heller några resurser för att ändra SKK Avelsdata för tillgänglighet i andra webbläsare.

Vi beklagar att ni på grund av detta inte kan använda SKK Avelsdata från er dator."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här är svaret från SKK:

"Då vi startade utvecklingen av Avelsdata gjorde vi en mätning på vilken webbläsare samt operativsystem som var vanligast bland användarna av Hunddata. Den resulterade i att 98% av användarna använde operativsystemet Windows och 90% använde webbläsaren Internet Explorer. Vi vet att det bästa vore att utveckla för alla typer men det är bl.a. en kostnadsfråga varför vi beslutade att vi kunde använda funktioner i SKK Avelsdata som endast fungerar för Windowsanvändare med Internet Explorer.

För närvarande har vi tyvärr inga planer och inte heller några resurser för att ändra SKK Avelsdata för tillgänglighet i andra webbläsare.

Vi beklagar att ni på grund av detta inte kan använda SKK Avelsdata från er dator."

Ahh..:confused: Vilka nötter! Varför lägga ner tid på att undersöka vilken webbläsare och OS deras användare har. Om man instället bara följer webbstandard så kan ingen klaga på dom, bara på sin webbläsare. Har man en sida som validerar enligt w3c så kan ju användaren ha vilket konstigt OS som helst utan att Kennelklubben ens behöver veta om att det finns.
Ärligt talat, om det inte är en anställds lilla brorson som knåpat ihop sidan under sommarlovet så borde någon få en lönesänkning. Man kan inte jobba med webb professionellt och svara på det sättet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-21 12:37
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Ahh..:confused: Vilka nötter! Varför lägga ner tid på att undersöka vilken webbläsare och OS deras användare har. Om man instället bara följer webbstandard så kan ingen klaga på dom, bara på sin webbläsare. Har man en sida som validerar enligt w3c så kan ju användaren ha vilket konstigt OS som helst utan att Kennelklubben ens behöver veta om att det finns.
Ärligt talat, om det inte är en anställds lilla brorson som knåpat ihop sidan under sommarlovet så borde någon få en lönesänkning. Man kan inte jobba med webb professionellt och svara på det sättet.

Kan inte annat än att hålla med. Kodar man "normalt" gör som du säger och följer w3c standarden så går det automatiskt i alla webbläsare. Sen måste man kanske fixa nått speciellt för IE.

Ursprungligen av Stinky:

Nog tycker jag att hundägare och windows passar ihop som hand i handske. Båda dominerar det offentliga rummet på ett ofta dumdrygt sätt, och utan dem hade världen varit en bättre plats.

varför hade det varit bättre utan dem? då befolkningen hade varit 90% mindre och vad har du emot hundägare egentligen ärligt talat? blev du biten av en pitbull när du var fem lr något?

vill inte skapa någon sorts hysteri, men vad har egentligen detta med saken att göra. själv har jag redan skrivit til dem för runt 1-2 år sen för att det inte deras sida funkar normalt med andra webbläsare. konstiga utdaterade certifikat osv

Ursprungligen av Stinky:

Nog tycker jag att hundägare och windows passar ihop som hand i handske. Båda dominerar det offentliga rummet på ett ofta dumdrygt sätt, och utan dem hade världen varit en bättre plats.

Fobiker eller bara bitter?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-18 15:44

Jäkla konstigt det där, av alla de webbsajter jag har gjort så är min erfarenhet att det är SVÅRAST att få saker att funka i Internet Explorer, oavsett version eller plattform. Ofta får man lägga på ca 10-15% i utvecklingstid på front-end-delen i projekten för att tcka upp den felsökning som måste göras på IE i Windows.

Så såna där argument köper jag inte. Mest troligt är ju att någon lat gammal ASP-knackare inte hängt med i utvecklingen de senaste 10 åren och därför klarar att bygga med något annat än med det som var aktuellt när IE 5.5 var ny och fräsch.

Dåligt konsultval av SKK helt enkelt.

Kunde inte sagts bättre mbp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 16:03

Finns det inte en sajt någonstans där/dit man anmäler just de sajter som inte stödjer annat än InternetExplorer på PC.

Har för mig det, men kommer inte på adressen…

Någon som vet…?

- Torkel

MacPro har en sida "skamvrån"
http://macpro.se/skamvran/

  • Medlem
  • Jokkmokk
  • 2008-02-21 12:21

Dessvärre kan jag som hunduppfödare inte bojkotta dessa, men jag tycker det är illa att människor måste använda explorer för att kunna använda denna tjänst, som är helt underbar att den finns. OCh allt för många rasklubbar stöttar den och menar att man själv får gå och räkna ut inavelsgrad mm där. Det är trist att den kunskap det faktiskt är att räkna ut inavelsgrad själv ska trilla bort och försvinna, för en databas som inte ens stöder alla användare.

Har ju nyligt själv bytt till mac och jag såg till att skaffa mig den kunskap om uträkning av inavelsgrad innan jag skaffade mac. Även fast det finns PC kvar i hushållet så är det inte säkert att det alltid gör det.

Förresten så har min rasklubb värre hemsida. Jag vet inte hur många gånger jag mailat det och sagt "fixa felet". Menyn försvinner nämligen i alla browsers som inte är explorer. Inte heller firefox kan visa den. Jag missar dessvärre årsmötet iår och jag hade nog tagit upp en fråga om saken om jag varit där.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 20:48

Skk reggar endå inte "mina" raser

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-21 21:10

Lustigt. Det här svaret fick jag när jag mailade för ett år sen ungefär:

Ursprungligen av SKK:

Hej
Då vi startade utvecklingen av Avelsdata gjorde vi en mätning på vilken webbläsare samt operativsystem som var vanligast bland användarna av Hunddata.
Den resulterade i att 98% av användarna använde operativsystemet Windows och 90% använde webbläsaren Internet Explorer.
Vi vet att det bästa vore att utveckla för alla typer men det är bl.a. en kostnadsfråga varför vi beslutade att vi kunde använda funktioner i SKK Avelsdata som endast fungerar för Windowsanvändare med Internet Explorer.

Jag kan i dagsläget inte svara på om och i så fall när vi kommer utöka Avelsdata så att
även Mac-användare och andra användare ska kunna använda Avelsdata.

Vi beklagar att ni på grund av detta inte kan använda SKK Avelsdata.

Ett standardsvar som de kört med en längre tid helt enkelt. Standardsvar är sånt man tar fram när det börjar bli jobbigt att skriva personliga svar, så de har alltså varit väl medvetna om problemen en längre tid.

Är det någon som är registrerad för avelsdata som har testat i Safari eller FF? Om man fejkar UA så kommer man förbi första spärren, men det går inte att regga sig om man inte kör IE. Men kanhända det går att logga in?

Förut kunde man inte använda hunddata heller, men det går ju bra nuförtiden. Internetanmälan funkar också bra, trots deras brasklappar. Så avelsdata är den sista bastiljonen.

Ursprungligen av hugin:

Är det någon som är registrerad för avelsdata som har testat i Safari eller FF? Om man fejkar UA så kommer man förbi första spärren, men det går inte att regga sig om man inte kör IE. Men kanhända det går att logga in?

Det verkar funka. Det tog femton sekunder eller så, men sen kom man faktiskt in. Jag satte User Agent till IE 6.0. Jag kan ingenting om hur funktionerna och sånt ska funka, men som sagt, det verkar faktiskt fungera.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-22 20:50
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det verkar funka. Det tog femton sekunder eller så, men sen kom man faktiskt in. Jag satte User Agent till IE 6.0. Jag kan ingenting om hur funktionerna och sånt ska funka, men som sagt, det verkar faktiskt fungera.

Som jag misstänkte! Tack.

Det är antagligen en smal sak att fixa eventuella småsaker som inte funkar. Men i väntan på att SKK kommer på att det är 2000-talet så vore det ju fint om de kunde göra som men internetanmälan åtminstone. "Den här sidan är anpassad för IE, men du får gärna prova ändå om du vill." typ, istället för ett javascript som blockar.

Om alla på 99mac skulle ställa in skk.se som startsida så skulle statistiken se lite annorlunda ut nästa gång de ska hyra in en klåpig konsult för att göra om sina websidor.

Så vitt jag kan se så är det javascript för navigering som inte funkar. En snabb titt i koden visar att den är kodad i Visual Studio, säkerligen med UI-komponenter från MS som bara funkar i IE.

  • Medlem
  • 2008-02-22 23:28

Ironiskt att de som ägnar sig åt avel (förbättring och förfining av omhuldade egenskaper) inte tänker på samma sätt om sin egen webbportal.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-23 10:26

Lite OT, men ändå på sin plats: När moderatorer raderar inlägg, speciellt såna som det har svarats på, tycker jag att det är fint om man talar om det och inte bara raderar. Även om det är troll-inlägg som förtjänar att raderas.

Det finns en orsak varför jag tog bort inläggen.
"Utanför ämnet och onödigt provocerade"
Det gällde självklart det första men jag tog även bort svaren på det för att kväva att diskussionen skulle spåra ur.
Marf har också fått en tillsägelse.

1
Bevaka tråden