Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini + Telia Digital TV + TV kort?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-02-21 17:13

Hej!
Funderar på att investera i ett TV kort till min Mac Mini. Vi har Telias Digital TV. Finns det något kort på marknaden som skulle passa? Helst så att vi kan spela in ett program från en kanal samtidigt som vi tittar på en annan. Hoppas ni förstår.

Tack på förhand.

Så vitt jag vet finns det inga TV kort till telias digital tv, du är nog hänvisad till boxen som följer med abonnemanget.

Med telias digital tv går det väl bara och se på en kanal åt gången, så även om det funnits kort hade du varit begränsad till och endast se en kanal.

Och anledningen till att det bara går att se en kanal åt gången är såvitt jag vet att när du växlar kanal sker växlingen i Telias station där ditt bredband (adsl) går ut till ditt hus. I ledningen skickas alltså endast en videosignal åt gången. Antar att det tar för mycket bandbredd att skicka allt till ett hushåll den vägen.

Så lösningen är att säga upp ditt abonnemang på digital-TV hos Telia och plocka den marksända signalen istället. Elgato Eye-TV Diversity funkar utmärkt om du kommit till insikten att kanalerna i basutbudet räcker. Annars är det väl lite tunt med lösningar för tillfället eftersom du behöver dubbla tuners.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-02-21 21:53

Och om jag istället tecknar Canal Digital baspaket eller Boxer kan jag då spela in från en kanal samtidigt som jag tittar en annan?

  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-02-21 21:53

Tack för svaren förresten.

Som sagt, du behöver två tuners för att aldrig hamna i trångmål då kanalerna inte sänds i samma MUX.

De dubbeltunerlösningar som finns hanterar vad jag vet inte CA-modul på något enkelt sätt så därför är du hänvisad till basutbudet. Och för det behövs inget Boxerabonnemang när du pratar marksänt.

Ifall du ska ta det via satellit kanske det fungerar med två EyeTV 310 från Elgato, kolla med deras support ifall EyeTV 3.0 hanterar två satellitmottagare samtidigt. Problemet antar jag är att är att du då behöver två kort från CDigital och det kostar väl pengar!?

  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-02-22 17:49

Tack igen.
Då kan man väl konstatera att det i dagsläget inte finns något bra lösning.

Och nudå? Så här ett drygt ett år senare. Har det hänt något på den här fronten?

Inte när det gäller TV via ADSL i alla fall.

  • Medlem
  • 2017-06-16 17:56

Jag har en Mac mini och skulle behöva ett digitalt TV-kort till den, inte ett med kort från ComHem med flera utan ett helt vanligt som fungerar med en Mac mini.
Denna tråd är 8 år gammal så jag undrar vart man kan köpa ett USB TV kort till den som funkar fint?

Ursprungligen av dennu:

Jag har en Mac mini och skulle behöva ett digitalt TV-kort till den, inte ett med kort från ComHem med flera utan ett helt vanligt som fungerar med en Mac mini.
Denna tråd är 8 år gammal så jag undrar vart man kan köpa ett USB TV kort till den som funkar fint?

Titta på Elgatos produkter. Annars finns vettiga tjänster i form av Telia play, bbb stream, ComHem, Canal digital

1
Bevaka tråden