Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera mer USB.portar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det sitter ju bara två USB-portar i de flesta Powermacar. Djäkligt snålt tilltaget. Men nu är det så!

Funderar på om det är bra att köpa ett PCI-kort med 2 eller 4 USB portar.
Har kollat hos InetData, och de är ju ruskigt billiga, 245:- för 4 portar, 145:- för 2 portar.
Det är ju PC-prylar men de bör ju gå i Macen också.
Är väl samma förhållande där som med minnen.

Läser på Macotekets sida om deras PCI-kort:
(som är dyrare)

USB 2.0-kort för PCI-anslutning. 4 st externa USB-portar. Stöder både USB 1 och USB 2.0
OBS! USB 2.0 endast på MacOS X 10.1 och nyare. MacOS 9 klarar bara USB 1.
OBS Alla USB-produkter fungerar inte med denna typ av kort, bla USB-högtalare och vissa andra produker. Om du är osäker på om just din produkt är kompatibel måste du kontakta oss innan - tänk på att en modern dator med inbyggda USB-portar är mer kompatibel än expansionskort.

Blir lite fundersam när det står att alla USB-produkter inte fungerar på dessa korten,.

Är det några här i forumet som har erfarenhet av att ha installerat dessa korten?

Vad är det för fel med en USB-hub, jag har en MacAllys 7-portars, den fungerar med alla möjliga tillbehör.

Det är säkert inget fel i det, jag har också en hub, en 4 portars, kan ju vara fel i den, den är strömförsörjd.

När jag har anslutit skrivare, skanner och min Iomega Predator brännare så blir det strul.
Hittar inte scannern ibland, ibland drabbas brännaren.
Skrivaren har inte drabbats.

Nu har jag provat att koppla bort 4 portars hubben och använder en liten, icke strömförsörjd tvåportars hub, och har bara skrivaren i ena porten och skiftar mellan scanner och brännaren i den andra..

Vet inte vilken av portarna som är A resp B porten på min G4/350, det har ju en viss betydelse, ty de är ju olika har jag läst någonstans.
Har för mig att det är mer kräm i A-porten.
Eller är det 500mA i båda.

Har tangentbordet i den ena porten och musen ansluten i tangentbordet.
Det är ju svårt att veta vad som drar mest och hur man skall kombinera sina enheter för att få jämn fördelning.

Därför var min tanke att mer portar kanske fixade till det hela.

Är det en Keyspan-hub du har, de har jag haft problem med?

Bra fråga, jag har vänt och snurrat på denna hubben, och finner inget produktnamn, bara att den är tillverkad iTaiwan. Kan vara en Belkin, den är grön,genomskinlig, samma färg som Epson 740.
Står bara USB HUB på den. Över den texten står det USB igen genomborrat av något som kanske ska föreställa en pil med fjädrarna på högersidan.
Invid fjädrarna står ett B, det är allt.

Får se om min lilla tvåportars hub fungerar bättre, satte dit den ikväll, har haft den liggande flera månader i skrivbordslådan, dags för den att göra tjänst nu.

Kan ju vara så att den strömmatade hubben har pajat och inte lämnar så många mA som krävs.
Sitter ju massa krafs i den, lägger väl av det också.
Den lyser ju och så, men det är ju ingen garanti för att den funkar.

Köper ett litet PCI-kort på InetData för 145:- och testar, kan ju ju inte vara så farligt förmodar jag.
Hatar att ha en massa kablar drällande bakom datorn

Det är stor kvalitetsskillnad på hubbar, USB verkar också vara ett känsligt gränssnitt.

(Min fru säger att det bör stå: Installera fler USB-portar, vad anser du om det?)

[ 06 Januari 2003, 00:44: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]

Din fru har alldeles rätt.
Ibland slarvar jag med grammatiken när jag är upptagen med andra tankar

Hur redigerar man sin rubrik då

Nu tänkte jag installera Fler USB-portar i min G4/350

Öch har nu varit ute en sväng och införskaffat ett PCI-kort med 4 USB-portar hos InetData.

Blir lite orolig när jag ser att det ligger en diskett med i kartongen för Windows 98, 2000, XP.
Hoppas att min Mac klarar sig utan dessa drivrutiner

Lite Fakta (Features)

Chipset NEC 720101
Data transfer Rate USB 1.1 OHCI 1,5 Mbps, 12 Mbps
USB 2.0 EHCI 480Mbps
Bus PCI 2.2 32-bit, 33 MHz, 5V

Connector NEC USB2.0 4+1 PORT 4 external Type A USB ports
and 1 internal Type A USB port
NEC USB2.0 2+1 PORT 4 external Type A USB ports
and 1 internal Type A USB port

Supports up 127 devices

Supports devices hot swap and wake-up
Output current per port = 500mA (max)

Supports Windows 98, Windows 98SE, Windows ME Windows 2000 & XP

Vad tror ni, det skall väl inte vara några bekymmer med att sätta in detta kort.
Jag skall ju inte utnyttja USB 2.0, och det kan väl inte hända något galet när jag sätter in kortet, mer än att det inte vill fungera vill säga. Undrar om min Mac hittar ut genom portarna?

Det kan väl inte skada min dator på något sätt?

Nu har jag smockat in mitt PCi-kort.
Var hur lätt som helst.
När jag tittar i Systeminformationen>Enheter och skivor ser det ur så här:
http://idisk.mac.com/svenpalm/Public/USB.jpg

Och det är lite lustigt, för den visar bara USB 0 och USB 3, hur jag än kastar om mina tampar där bak.
I de ordinarie uttagen har jag skrivbord och skrivare.
I det nya PCI-kortet har jag pluggat in scanner, brännare och mus. Och hur jag än ändrar dessa tre så står det likadant, ja ordningsföljden ändras.

Hade väntat mig sex portar i Enheter och skivor, men skit samma, nu fungerar det jättebra.
245:- på Inet Data

Nu har jag smockat in mitt PCi-kort.
Var hur lätt som helst.
När jag tittar i Systeminformationen>Enheter och skivor ser det ur så här:
http://idisk.mac.com/svenpalm/Public/USB.jpg

Och det är lite lustigt, för den visar bara USB 0 och USB 3, hur jag än kastar om mina tampar där bak.
I de ordinarie uttagen har jag skrivbord och skrivare.
I det nya PCI-kortet har jag pluggat in scanner, brännare och mus. Och hur jag än ändrar dessa tre så står det likadant, ja ordningsföljden ändras.

Hade väntat mig sex portar i Enheter och skivor, men skit samma, nu fungerar det jättebra.
245:- på Inet Data

Nu har jag smockat in mitt PCi-kort.
Var hur lätt som helst.
När jag tittar i Systeminformationen>Enheter och skivor ser det ur så här:
http://idisk.mac.com/svenpalm/Public/USB.jpg

Och det är lite lustigt, för den visar bara USB 0 och USB 3, hur jag än kastar om mina tampar där bak.
I de ordinarie uttagen har jag skrivbord och skrivare.
I det nya PCI-kortet har jag pluggat in scanner, brännare och mus. Och hur jag än ändrar dessa tre så står det likadant, ja ordningsföljden ändras.

Hade väntat mig sex portar i Enheter och skivor, men skit samma, nu fungerar det jättebra.
245:- på Inet Data

Nu har jag smockat in mitt PCi-kort.
Var hur lätt som helst.
När jag tittar i Systeminformationen>Enheter och skivor ser det ur så här:
http://idisk.mac.com/svenpalm/Public/USB.jpg

Och det är lite lustigt, för den visar bara USB 0 och USB 3, hur jag än kastar om mina tampar där bak.
I de ordinarie uttagen har jag skrivbord och skrivare.
I det nya PCI-kortet har jag pluggat in scanner, brännare och mus. Och hur jag än ändrar dessa tre så står det likadant, ja ordningsföljden ändras.

Hade väntat mig sex portar i Enheter och skivor, men skit samma, nu fungerar det jättebra.
245:- på Inet Data

1
Bevaka tråden