Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterlysning: Du som satt i bättre kort än 8800 GT i din Mac Pro

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, nu är det den tiden på året då jag funderar på att helt skippa PC och även gå över till Mac för mer grafiktunga saker. Jag har en Imac (och en Macbook pro som är till salu ) och en PC modell grymmare, optimerad för spel och liknande,

Mac Pro är en grym burk, men med 8800 GTX och Ultra på väg ut (bara nån, några månader kvar) och dessa redan omsprungna av Radeon 3870X2 så känner jag att jag inte vill lita på ett klenare 8800 GT i Windows (man vill ju maxa Crysis på 24 tummare, och gärna morgondagens nyheter också ). När min mac pro hinner anlända om någon månad är 9XXX serien troligen på väg av bandet och det är inte kul att börja steget efter, speciellt när det bara är ett förra generationens mellankort som är valbart. För OS X bruk är det naturligtvis helt onödigt med mer än ett 8800 GT, men nu är det games för windows vi pratar om...

Då uppstår en nygammal fråga, kan ett Radeon 3870X2 samsas med standardkortet? Jag utgår från att det är omöjligt att använda 3870X2 i OS X. Någon som fått sin och prövat med någon kombination av PC- och Mackort i o bootat ännu, eller har ni inte hunniit få hem dem? Lite trist att sitta med en Mac Pro som inte kan köra OS X så jag är tacksam för all hjälp, länktips, tester etc

Har tyvärr inget svar på din egentliga fråga, det kanske du kan hitta på xlr8yourmac.com, där brukar de flesta moddningsvarianter finnas. Men jag kan informera dig om att 8800GT/512 är klart vassare än 8800GTS/320-8800GTX/768. Med 8800GT klarar du att köra Crises med ALLA funktioner på Max (har provat på 22" med 1680x1050). Troligen kommer du att kunna använda framtida trimmade varianter av såväl nVidia som ATI kort även om det tar någon månad extra innan drivers kommer för MacPro. But who cares...det brukar ju faktiskt ta viss tid innan det kommer stabila drivers även till Windows miljön.;)

Tack för inlägget!

Inte en chans att ett GT får upp fler FPS än ett GTX eller ULTRA dock. Dessutom fick vi vänta nästan två år på 88XX serien, så jag räknar med minst ett år innan 3870X2 eller liknande kommer till Mac.

Sen när du säger att du kan köra Crysis på max så är det säkert så, med vad säger FRAPS om FPS:en? Ska det vara en rigg som klarar tävlingsspel så räcker det inte med att det inte hackar... Jag struntar i att ha bil och plöjer ned pengarna i datorer istället så jag prioriterar prestanda. En del kommer säkert att klara sig på ett enkelt GT kort, men merparten av de mer seriösa spelare jag känner kör åtminstone två dylika kort med SLI för att få acceptabel prestanda. Det är bara att se benchmarks på vad ett enkelt GT klarar så inser jag att det inte räcker för mig. 512 MB är också snålt för större skärmar än 22".

Men, som sagt. Syftet med min fråga var inte att starta en "räcker 8800 GT för mig" tråd, utan främst att få svar på om det går att få ett 3870X2 att fungera i en Mac Pro parallellt med ett kort som klarar OS X. Förmodligen skaffar jag en Mac Pro ändå och kör bara Vista med ett 3870X2, och när den inte orkar med längre stoppar jag i standardkortet och vips får jag en grym OS X dator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-21 17:09

så som jag har förståt saken så kan du sätta in ett större kort (GTX / ULTRA) i din mac pro men då måste du boota i windows eftersom dom inte funkar i OS X. och sen ta ut kortet o byta tibax till det vanliga när du ska in till OS X. vet tyvärr inte om du kan köra båda 2 samtidigt, men vet att det går att ha andra kort i den så länge du kör genom windows.

men dessutom så får ju bara GTX typ 2 FPS mer än den nya GT med G92 i crysis, så det e bara onödiga pengar att lägga på ett gtx då. men dock det nya 3870X2 ser lovande ut i testerna iaf.

Jo, precis vad jag menade med att hela 8800 serien snart är utfasad. Ingen idé att satsa där.

Men kanske kunde ett 3870X2 boota tillsammans med ett OS X kompatibelt kort.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-03-01 18:54

Jag är ju nybliven ägare av en fin MP med det billiga radeon kortet, det är en jobbmaskin/nöjesmaskin så först tänkte jag uppgradera till 8800gt kortet.

Men sen funderade jag lite till och kom fram till att det inte är värt de slantarna, så då lägger jag hellre den summan + lite till på ett riktigt bra grafikkort för windows miljö eftersom det är där jag kommer spela spel.

Men vad ska man köpa då? Såg nu på sweclockers att det är nya grafikkort på gång med dubbla processorer. Jag vill kunna spela nya spel, t.ex. Crysis m.fl. på så hög nivå som möjligt, jag är med på vad crownswe skriver, att även jag vill ha så höga fps som möjligt.

Det har ju ständigt varit ett prestandakrig mellan ATI och Nvidia, har själv bara haft nvidia i mina gamla pc´s.
Nu ser det ju dock ut som ATI har mer prestanda att erbjuda.

Har det hänt nåt nytt här, nån som köpt ett sånt kort och provat om det fungerar i windows miljö?

1
Bevaka tråden