Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pc HD till mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 76gig Ibm deskstar 7200 som jag har haft i min Pc när jag försöker sätta i den i min G3 så hittar inte datorn denna HD och jag undrar varför? Och vilken slave (jumper) ska jag använda? Jag använder både classic och mac OS X.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 21:15
Citat:

citera:Jag har en 76gig Ibm deskstar 7200 som jag har haft i min Pc när jag försöker sätta i den i min G3 så hittar inte datorn denna HD och jag undrar varför? Och vilken slave (jumper) ska jag använda? Jag använder både classic och mac OS X.

Har du provat att hitta den med "skivverktyg" (helst i X) och lagt dit drivers för HFS+???

mvh /Pär

Jag har letat efter den i skiv verktyg men den vill inte hitta den. Kan det vara för att den är pc formaterad? Och att den har ett Windows operativ system på?

Macen ska känna igen hårddisken även om det är ett annat filsystem på den. Den kommer dock inte att montera den eftersom den har ett PC-system.

Men den ska hitta den i alla fall.

På den nya hårddisken måste du använda Slave eller Cable Select (CS).

men det är bara det att det finns fyra slaves att välja på.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tobias Myhrman:
men det är bara det att det finns fyra slaves att välja på.

Här hittar du jumperspecifikationerna för Deskstar 75GXP. Om det inte är den disken du har finns resten av sortimentet här.

Är disken bara rätt konfigurerad som slave skall det inte vara några problem att formatera den med Apples skivverktyg.

/Göran

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 22:26

Vilken G3 har du ?
Det är faktiskt viktigt veta vilken modell du har och sedan konfiguera hårddisken. T.ex. ska den vara extra HD brevid orginal HD ? o.s.v.
BlåVit G3 har revison A och B (beror på serienummer), A kan inte hantera extra HD, medan B kan hantera det.
Det är en exempel...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-07 07:56
Citat:

citera:Vilken G3 har du ?
Det är faktiskt viktigt veta vilken modell du har och sedan konfiguera hårddisken. T.ex. ska den vara extra HD brevid orginal HD ? o.s.v.
BlåVit G3 har revison A och B (beror på serienummer), A kan inte hantera extra HD, medan B kan hantera det.
Det är en exempel...

Men det finns fortfarande två kanaler
I västa fall sätter man disken till master och kopplar ur CD:n och så har man den som master på ATA-1
(Men kan ju prova att lägga CD:n som slave, så ser man om slave stödjs. Fast då kan man ju inte starta från systemCD utan att koppla tebax.)

mvh /Pär

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-09 15:18

Tråden flyttas til Tillbehör-forumet!

1
Bevaka tråden