Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xsan 2 släppt.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 15:57

Nytt enklare adminprogram, Spotlight-stöd och stöd för att komma åt flera olika Xsan.

http://www.apple.com/xsan/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 15:59

Dock verkar XServe RAID vara nedlagd. Undrar varför.

Senast redigerat 2008-02-19 18:38

Märkte också detta ang. XServe RAID. Här är ersättaren:
http://www.promise.com/apple/
Är det samma pris och kvalitet som XServe RAID är det absolut inget nerköp.

..och där meddelade Apple Sverige att XServe RAID är "död".

R.I.P.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-19 19:34

Någon som vet anledningen till att dom lägger ner XServer RAID?

Ursprungligen av Csoft:

Någon som vet anledningen till att dom lägger ner XServer RAID?

Den började bli rejält omodern. Jag tror att Ultra ATA var ett stort problem. Max 750GB disk per plats funkar idag, men inte nästa år då vi har 3,6TB-diskar.
Apple hade fått konstruera om den från början. Det roliga är trots allt att det har sålts XServe RAID till många icke-Apple-installationer. Den har varit oerhört prisvärd vad jag förstår.

Prototyp som sagt. De fick väl ingen ordning på den och la ner hela produkten

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-02-20 11:29

Vilket suger. Xserve RAID är ju super. Bra övervakning, finfin integration med maccen, bra prestanda, enkel utbyggnad, osv, osv. Undras om verktygen för att sköta Promise-RAID:en är lika bra. Tyvärr tycker jag inte Promise lovar (hihi) kvalitet i samma utsträckning som Apple-märkta prylar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-20 12:59

Känns lite jobbigt att behöva börja på 6TB. Hade helst börjat på 1-2TB och byggt på därifrån.

Någon som har ett tips på en annan prisvärd RAID i samma klass? Men med billigare utgångspris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 15:53

Alltså Apple och deras enterprise-satsning. Utveckla något och sedan lägga ned det bara sådär. Känns stabilt, skrämmer inte alls bort de de nya enterprisekunder de fått...inte alls...
Varför kan inte Apple ta enterprise och deras serverdel på mer allvar? Alla deras kunder är inte (speciellt inte i och med Mac OS X) reklammänniskor.

Har nu rotat runt lite bland Promise-produkterna och det verkar trots allt vara bra grejer. De går ju att ta hem via andra kanaler med samma slutkundsvillkor.
En 16-bays-låda full med serverklassade diskar (WD750GB RE2) och dubbelt av allt, hamnar runt 85 -90.000:- + moms. Apple skall ha 102.000:- för samma låda. Då får man 10.5TB RAID6. RAID5 är lite snålt med 16 diskar.

Dessutom ingår 3 års garanti och dygnet-runt-support, vilket man fick köpa till på XServe RAID.

Det finns också enklare modeller, men det verkar var Promise E-serie som Apple har certifierat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 21:15

Lite OT men jag hoppas att inte Apple fortsätter på samma väg med saker de inte uppdaterat på långe. Tänker på Mac mini och Airport Express, vore verkligen sk*t om det hände. Räcker med att de lade ner iPod Hi-fi utan att släppa en sista med inbyggd Airport.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-02-21 22:15
Ursprungligen av acke:

Lite OT men jag hoppas att inte Apple fortsätter på samma väg med saker de inte uppdaterat på långe. Tänker på Mac mini och Airport Express, vore verkligen sk*t om det hände. Räcker med att de lade ner iPod Hi-fi utan att släppa en sista med inbyggd Airport.

Håller helt med.

Varför kunde inte Apple bara samarbeta med Promise och behålla designen på Xserve RAID istället för att ta bort produkten helt.

Jag tror om Apple hade sänkt sina priser på deras hårddiskmoduler (ADM) så hade Xserve RAID fortfarande funnits idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 23:17
Ursprungligen av Jetwash:

Håller helt med.

Varför kunde inte Apple bara samarbeta med Promise och behålla designen på Xserve RAID istället för att ta bort produkten helt.

Jag tror om Apple hade sänkt sina priser på deras hårddiskmoduler (ADM) så hade Xserve RAID fortfarande funnits idag.

Mmm, jag tycker mig ha läst att den sålt bra och varit billig per MB. Ellerhur, varför inte köpa upp Promise eller liknande företag? Har svårt att tro att den gick med förlust. Även om den inte sålde massor så finns det klara plus att behålla saker som kanske inte går tokbra.
Men Apple gillar inte enterprise, Steve Jobs gillar inte enterprise. Känns som att Xserve och Xserver RAID utveckades för att Apple själva behövde detta till sina tjänster som .Mac och iTMS.

Senast redigerat 2008-02-22 10:58

Eller så kan man se det som ett steg i rätt riktning, äntligen slipper man använda fuldisk.
Från Promise hemsida:
"Each standard 3U 19" rack unit supports up to sixteen 15,000-rpm 3.5" SAS or 7,200-rpm SATA 3Gb/s drives"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 23:33
Ursprungligen av mendezzz:

Eller så kan man se det som ett steg i rätt riktning, äntligen slipper man använda fuldisk.
Från Promise hemsida:
"Each standard 3U 19" rack unit supports up to sixteen 15,000-rpm 3.5" SAS or 7,200-rpm SATA 3Gb/s drives"

Eller så kan man se det som att Apple skulle ha släppt det i sin Xserve RAID för ett tag sedan.

Ursprungligen av acke:

Eller så kan man se det som att Apple skulle ha släppt det i sin Xserve RAID för ett tag sedan.

Jo man kan ju tycka att de borde lagt in detta för massor av år sedan, men eftersom de inte har gjort det så känns det som de inte satsat speciellt mycket på Xserve RAID, de verkar lägga ner mer krut på iPhone etc etc... så är det bättre att de lägger ut detta på tredjepart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 14:45
Ursprungligen av mendezzz:

Jo man kan ju tycka att de borde lagt in detta för massor av år sedan, men eftersom de inte har gjort det så känns det som de inte satsat speciellt mycket på Xserve RAID, de verkar lägga ner mer krut på iPhone etc etc... så är det bättre att de lägger ut detta på tredjepart.

Absolut, uppdaterar de den inte så ska den ju inte vara kvar så detta är väl det näst bästa som kunde ha hänt. Dock synd av många anledningar, administrationsverktygen tex för Xserve RAID som var mycket bra.

Lite info om Promise-RAID:en:
- Apple har fixat Firmware så att den skall funka med Mac OS X/XSan fullt ut. Administrationsverktyg som RAID-Admin fungerar i och med detta.
- Man måste köpa den via Apple för att erhålla någon som helst support i samband med att den ansluts till en Mac. Det är dock Promise som håller i supporten. Det är alltså ingen idé att köpa Promise-RAID:en från sin normala leverantör. Supporten utgår helt om den används med en Mac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-27 14:18

Va dyngigt. För skulle isof kunna köpa bara chassit och sen fylla på med så många disk man vill.

1
Bevaka tråden