Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudprogram

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 02:21

Jag är på jakt efter ett program (som helst ska funka under Vista x64) som kan batch-klippa ljudfiler. Wavelab 5 vet jag kunde det, men det känns inte värt pengarna att inhandla Wavelab 6 för att bara komma åt den funktionen (som jag inte ens är säker på att den finns kvar).

För att närmare precisera min önskan och tanke på funktionalitet så skulle jag vilja kunna klippa upp en, eller flera, ljudfiler utan att behöva klicka så mycket. Säg att jag har samplat av en av mina synthar där en ton spelas varje sekund. Då vill jag att programmet styckar upp ljudfilen i sekund-delar, tar bort svansen som eventuellt blir och fade:ar de sista 50ms och sparar filen enligt en lista med namn som jag matat in i en förutbestämd katalog.

Som sagt. Jag vet att det går att göra i Wavelab 5, men Wavelab 5 kan man inte köpa idag och det lär dessutom ställa till dubbel-trubbel i ett nytt operativsystem. Wavelab 6 lär kosta för mycket, men hur är det med Sound Forge, Audacity och resten? Audacity är ju dessutom gratis, men kan det göra det jag vill? Detta är dessutom inte något som jag gör varje dag, så jag ställer inte jättehöga krav.

såvitt jag vet finns det inga såna funktioner i soundforge... hade en plugg som gjorde såna autoslicar i cubase. Har faktiskt gjort just det du tänker göra, fast jag tror inte att den kunde fada nåt i samplingsslutet... kommer inte ihåg. Ska kolla vad pluggen hette

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 08:38

ReCycle. Är väl normalt använt till att klippa upp loopar, men det skulel inte ha några problem att klippa isär saker heller, kan ju spara vare slice som separat ljudfil. Å a s lär väl en licens kosta som uppgraderingen till WL6 i vilket fall...

Vi får väl hacka ett script...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 08:49

Kan inte programmet du spelade in i göra något liknande? I ProTools använder jag "strip silence" för sådana uppgifter, minns inte om det går att fadea automagiskt dock.

Ja Precis, om t.ex. Cubase finns till hands kan man säkert scripta till det där.

Batch Converter följer ju med Sound Forge nu för tiden, men jag är tveksam till om den kan sådant. Annars finns ju SampleRobot och dylikt. Inte heller helt gratis, men ändå..

Det prg jag nämnt innan, Zero-X Beatslicer!
Dock inte gjort för x64 men kanske funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 11:34

Hem och läsa Cubase 4-manualen med andra ord. Man kan ju ta en ljudfil och alt-klicka med saxen, så slice:ar Cubase upp filen i smådelar, men sen att få dem exporterade till separataljudfiler är det som jag måste läsa på om.

SampleRobot vore tufft, men det var dyrt.

Du har funktionen i Cubase 4. Om du petar in filen som ett event, väljer det sedan Audio menyn -> advancened -> Detect Silence. Sen får man väl bounca ner spåret på något vis så att du får separata filer i bakändan. Fast det är väl just där frågetecknet är just nu insåg jag precis

Jag har haft så lite tid att sätta mig in i Cubase men jag tror du är ute efter "Exporting regions as audio files". p280 i manualen som jag råkade ha på jobbet.

Senast redigerat 2008-02-21 17:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 16:14

Jag har inte Cubase 4-manualen på jobbet, men ska definitivt kika på det när jag kommit hem. Stort tack!

Borde gå en Cubase-utbildning, eller inhandla några tutorial-DVD's.....

Hmm, finns nått gratis prg för detta? Mitt Zero-X Beatslicer funkar inte längre...Cubase 4 har jag inte heller...kanske finns i CoolEdit...nån som vet?

WaveKnife funkade kanon för mig förr, men förmodligen bara till vanliga windows.
Gratis dock.

WaveKnife

Lyckades få igång Zero-X sen genom att sätta att prg skulle vara kompatibelt med win98.

1
Bevaka tråden