Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öka räckvidd/styrka på trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en D-link 614+ trådlös gateway på 3e våningen på kontoret.
På 2a våningen i huset så får man helt ok mottagning, men på 1a våningen tappar den mottagningen så ofta att det nästan blir oanvändbart.
Måste därför förstärka sändningen, för att få ökad räckvidd.

Kan en sådan här extern antenn hjälpa mycket?
http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=206

Eller bör man istället satsa på en till basstation, t.ex. D-link 900AP+, och köra denna som repeater?
http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=208

[ 06. mars 2003, 01:05: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Detta är mkt intressant - en polare till mig bor ett par hundra meter bort i i princip fri väg. Räcker det med att rikta en pringles-burk och tråda in den i antennuttaget eller?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-06 08:19

Problemet är ju att även en rundstrålande antenn har en ganska begränsad spridning i vertikalled.
Läs speccarna noggrannt så du får en antenn med så sotr spridning som möjligt, alternativt köp en till basstation, en NetGear kostar ju under tusenlappen +moms.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 08:28

Precis, en brygga ska man väl inte behöva. Acesspunkterna ska ju stödja roaming i nätet.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-06 09:46

Annars finns det ju en uppsjö riktade antenner till just D-Link. Det är plånboken som bestämmer.
D-Link-antenner

Citat:

citera:Läs speccarna noggrannt så du får en antenn med så sotr spridning som möjligt, alternativt köp en till basstation, en NetGear kostar ju under tusenlappen +moms.

D-link 900AP+, som jag nämnde ovan, går på 1050 kr + moms och då klarar den ju 22Mbps, vilket är bra eftersom vi har 2 bärbara med D-links 22Mbps-kort.

Antennen som jag länkade till ovan skulle vara riktad enligt D-link.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:
Kan en sådan här extern antenn hjälpa mycket?
http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=206

Nej. Den där är inte så bra... Har en sån hemma och den räcker inte från arbetsrummet till vardagrummet... ( stort bor vi inte )
iofs är det två härliga betongväggar i vägen, men jag skulle satsa på ngt kraftigare.

/sny

Efter samtal med D-link, blev det en D-link DI-900AP+ accesspunkt som man kan köra som repeater/brygga.
De sa att det gav bättre räckvidd jämfört med en antenn i samma prisklass (1000+moms).

Får man fråga hur repeaterbygget gick? Finns också Netgear ME103 för billig peng och yttermera en d-link DWL-1000AP+ exempelvis...

Jag håller på att sätta upp ett Wlan för att förlänga en ADSL-förbindelse mellan två fastigheter. Avståndet är ca 400-500 meter och det är fri sikt. Jag har tittat på följande produkter:

- D-Link DWL-2000 AP (på mottagarsidan)
- D-Link DI-624 (på sändarsidan, kopplad till Telias Adsl-modem)
- 2 st D-Link ANT24-0801

Jag återkommer med en rapport när grejorna är uppskruvade.

Citat:

Skrevs ursprungligen av k h a r m s
Får man fråga hur repeaterbygget gick? Finns också Netgear ME103 för billig peng och yttermera en d-link DWL-1000AP+ exempelvis...

Det fungerar OK med D-link-900AP+
Lite konfigurationsproblem i början, men det löste sig efter en firmware-uppgradering.
Dock skall man inte förvänta sig någon jätteökning av räckvidden med en 900AP+ som repeater.

Netgear ME103 skulle få repeater funktion i en firmware update, allt enligt dem själva och ÅF. Dock efter snack med support (fyra samtal och ett mail) så kunde de avslöja att Den funktionen INTE kommer . "Det skulle komma en ny firmware som skulle ha precis de funktioner som du beskriver. Tyvärr har vi precis fått beskedet att så inte blir fallet. Så tyvärr är denna produkt inte anpassad för dina behov. Jonas Erlandsson Netgear Support"

Jaha. För min del fungerar inte D-link routern heller då den inte supportar repeater funktion mot annan tillverkare, som jag har förstått det. Har dock inte pratat med D-link support.

vikket bull

K h a r m s

1
Bevaka tråden