Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WEP inställningar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag köpte en D-Link DI-614+ idag. Och har fått den att funka så man kan surfa både med tråd och trådlöst.

Det jag undrar är hur man ställer in WEP, så att det blir säkrare att surfa trådlöst.

Jag har en iBook med OSX 10.2.3 (6G30) och ett 128bitars AirPort-kort. Och en D-Link med firmware 2.10.

Jag hittar vart man skall ställa in det i 614+:en, men vart ställer man in det i Macen?

Om du slår på WEP i din router så kommer macen automatiskt att känna av detta och fråga efter ett lösenord.

Det kan vara lite knepigt att ange rätt lösenord, beroende på om det ska anges i text eller hexadecimalt. Säg till om du har problem.

Du kan även slå på MAC-adressfiltrering för lite ökad säkerhet. Det hindrar inte hackern Kalle men i alla fall grannen Nisse från att ansluta sig till ditt nät.

OK. Nu tror jag att det funkar, testade med de nollor som är standard. Är det bara att hitta på en serie siffror och sedan lägga in den som lösen ord alltså.

Skall testa det.

Märkte nu varför det inte funkade förut, den kopplade bort mitt airport-nätverk, så man behövde välja det igen, då fick jag upp lösenordsrutan..

Skall kolla det där med MAC-adressen också..

Tack för hjälpen..

Edit: Nu funkar det. Gick inte att kopiera siffrorna så det var bara att mata in dem igen..

[ 04 Januari 2003, 19:05: Meddelandet ändrat av: J Thomas E ]

Kör liknande konfiguration hemma...

Vad man ska veta är att trots att man kör WEP 128 bitars kryptering och MAC authentisering så hindrar detta enbart access till nätverket INTE avlyssning.

Så kör inte för känsliga prylar

om nån nu sitter o sniffar ditt nät. Isåfall behöver man "bara" hacka krypteringen vilket inte är speciellt svårt i dag. Finns tom inbyggt i ett flertal sniffers.
Då får denna hacker all datatrafik i klartext typ.

Men men, jag kör inga affärskänsliga saker hemma, skulle man göra det kan man ju koppla sig till D-Linken switch.

Dock så hindrar ju inte detta att någon snappar upp trafiken nån annanstans på nätet

Osäkert som i ett nötskal men ganska ovidkommande

Tack, bra att veta.

Ett annat problem med detta. När jag startade nu för en stund sedan, fick jag ingen kontakt med det trådlösanätverket, fick lov att plugga in kabeln och reseta DI-614+:an.

Är det normalt eller har jag missat en inställning. Blir ju lite omständigt om man sätter datorn i vila ett par timmar och så kommer det inte igång sedan..

Ska fungera, så det är nog någon miss i nån inställning antingen på datorn (kolla att airport alltid väljer senaste anslutningen) i basstationen ska det inte vara något större problem o få den o haka på..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: J Thomas E:
Ett annat problem med detta. När jag startade nu för en stund sedan, fick jag ingen kontakt med det trådlösanätverket, fick lov att plugga in kabeln och reseta DI-614+:an.

Är det normalt eller har jag missat en inställning. Blir ju lite omständigt om man sätter datorn i vila ett par timmar och så kommer det inte igång sedan..

JAg installerade en DI-614+ rätt nyligen åt en vän och den fick faktiskt ett liknande problem men det har bara hänt en enda gång och aldrig igen.

Vad gäller säkerheten så är det sant att man kan avlyssna trafiken (vilket är rätt naturligt - det sänds ju trådlöst till alla inom räckvidden) men WEP-krypteringen gör i alla fall att det inte sänds i klartext. För att en hacker ska kunna avlyssna nätet måste han knäcka nyckeln till krypteringen först. Tyvärr är detta inte så svårt om man bara får tillräckligt med tid att lyssna av den krypterade trafiken. Men som sagt, det ger en viss säkerhet i alla fall.

Det enda sättet att få bra säkerhet är att skapa en VPN-tunnel in till brandväggen, men det kräver mera avancerade brandväggar än denna, så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-05 19:53

När man skriver in hexadecimala tal som AirPort lösen ska man (om man inte skriver in det i "rätt" ruta) börja strängen med ett "$"

/arvid

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-02-17 19:10
Citat:

citera: Ett annat problem med detta. När jag startade nu för en stund sedan, fick jag ingen kontakt med det trådlösanätverket, fick lov att plugga in kabeln och reseta DI-614+:an.

Är det normalt eller har jag missat en inställning. Blir ju lite omständigt om man sätter datorn i vila ett par timmar och så kommer det inte igång sedan..

Har vid tre tillfällen råkat ut för samma "fenomen". med DI 614+:arn. Någon som vet vad detta mysko beror på? Är otroligt enerverande.

Jag har också sett samma sak på en 614+, verkar inte vara nån vidare kvalité i den tyvärr. Den som jag har dog nyligen helt.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 10:12

Hos mig verkar webservern i 614+ ge upp efter ett tag, vilket gör att man inte kan gå in och konfigurera den. Jag har dock ställt in allt med WEP och liknande, så jag behöver egentligen inte gå in igen, men skulle jag behöva det (typ öppna/stänga portar) måste jag resetta routern och mata in alla uppgifter igen. Jag har försökt att spara undan inställningarna, men inte lyckats (OS X). Trist, men den är ju billig.

1
Bevaka tråden