Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP eller Vista?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 10:36

Hej !

Förmodligen så tar jag upp ett en ur-gammal fråga men jag gör det ändå.
- skall man ha XP eller Vista på en MacBook ?

XP. Tar mindre hårddiskutrymme och körs snabbare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 10:40

Vad får jag tag i XP?

Ursprungligen av peo101:

Vad får jag tag i XP?

Var eller vad?

Var: Vilken datorbutik som helst.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2008-02-17 12:54

XP eller Vista

Hej,

Skulle rekommendera XP, köp i så fall en OEM-version som är mkt billigare än den vanliga XP-versionen. Den kostar runt 700 sek, obs service pack2 måste vara installerad på CD:n. Det kommer att ta tid att installera det hela eftersom det har kommit massor av uppdateringar under den senaste tiden. Jag kör XP Home Edition på Parallels och det fungerar bra. Har en MBP köpt i oktober 07 men använder fortfarande Tiger OS.

Lycka till!

Ibl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 15:46

OEM levereras endast med nya persondator, tror jag, eller är också avsedd för systemkonstruktörer som har särskillda licensavtal för systemkonstruktörer. Sök med "System Builder Licence". Du kan också läsa här.

Vista är fullständigt värdelöst, avinstallerade det för en tid sedan eftersom ett dussin för mig viktiga drivrutinskonflikter fortfarande inte ser ut att bli lösta inom överskådlig tid. Leopard och XP är den perfekta kombon.

Själv hade jag hellre föredragit vista istället för xp, hade inga problem med det alls när jag hade betan innan på pcn. dock har jag nu XP pga att jag redan hade det på förra datorn men jo det funkar iallafall

sen ang. OEM på mac så bör det funka hur bra som helst, bara du inte ska byta/sätta in delar i datorn. sen har du ingen support heller, men det är mer prisvärt än att köpa retail skiva i butik för 2000kr något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 07:33
Ursprungligen av Ipod_Lover:

sen ang. OEM på mac så bör det funka hur bra som helst, bara du inte ska byta/sätta in delar i datorn. sen har du ingen support heller, men det är mer prisvärt än att köpa retail skiva i butik för 2000kr något.

Onekligen billigare och jag tvekar inte att en OEM version funkar bra. Man får inte heller nedladdad Win säkerhetsuppdaterinarna.

Men rent juridisk för de flesta av oss som inte ha en System Builders licens, räknas inte installeringen av OEM mjukvara som inte följa med en datorköp som brott mot det avtalet man godkänner när man börja installeringen?

rent juridiskt är det ej lagligt på en PC, men på en mac är det lagligt då microsoft gått med på det.

läste det nånstans på forumet som kontaktat microsoft om detta

sen så bör det funka lika bra, det är ju ingen skillnad på själva windows. och windows uppdateringar bör väl visst det gå? funkar ju tex om man köper en HP dator osv.

sen behöver man inte ha någon speciell licens för att bygga en egen dator och lägga in oem windows på den, rätt många bygger sina egna nuförtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 17:59

Tack för svaret!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 18:11

Vista eller XP?

Kan man ha båda två, på var sin disk i en Mac Pro. Har någon testat?

Ja, det kan du, såväl på Mac Pro som på de flesta andra persondatorer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-03 10:01

Jag köpte en gammal dell gx260 och tog licensen från den, funkade utmärkt och blev betydligt billigare äna tt köpa en ny licens.
Och så fick jag en linux-burk i garderoben

1
Bevaka tråden