Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toshiba ger upp HD-DVD nu?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Årets mest väntade beslut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 10:57

Bra, kanske nu kan Apple hoppa på Blu-Ray tåget. Har läst att de programmen som finns för Blu-Ray är mycket mycket dyra. Någon som har mer koll på detta? Hoppas Apple förbereder Disc Studio Pro 5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 10:22
Ursprungligen av acke:

Bra, kanske nu kan Apple hoppa på Blu-Ray tåget. Har läst att de programmen som finns för Blu-Ray är mycket mycket dyra. Någon som har mer koll på detta? Hoppas Apple förbereder Disc Studio Pro 5.

Det går redan att bränna BluRay på Mac, höll på och funderade i höstas på att köpa en billig HD-DVD eller en Blu-Ray brännare med hd-dvd spelare och hittade då denna artikel om LG GGW-H20.

http://www.hardmac.com/news/2007-12-05/#7515 (långt ned på sidan)

Sen om det går att skapa BluRay skivor som är spelbara i BluRay spelare och inte bara bränna filer är en annan fråga.

I DVD Studio Pro så finns det brännarinställningar Red Laser/Blue Laser samt att om man väljer Blue Laser> Dual layer så kan man bränna 30 GB.

Sen om det går att att bränna från programmet kan man undra.
Som det är nu är det tänkt att man ska kunna bränna HD-film 30 min på vanlig DVD(red Laser)

Att skriva till hårddisk som .img, DDP 3.0 eller CMF 2.0 funkar utmärkt och med vanliga skivverktygen kanske det går att bränna .img på BD-disk.
.img > HDDVD_TS kan man spela i VLC, DVD spelaren verkar inte funka.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 11:16

Tväroff topic

Apple är en av medlemmarna i Blu-ray association och har varit det väldigt länge. Precis som acke säger så kostar authoring programmen för Blu-ray en halv förmögenhet. Sonic's BD Scenarist (med all hårdvara) kostar i runda slingor strax över 1 miljon svenska. Du kan köpa enbart programvara och då kostar det mellan 70 och 100.000 svenska kr. Sen har Sony ett eget program som heter Blu-print fast Sony håller väldigt hårt i det systemet och det är inte "alla" som får köpa det. kostar troligen också någonstans kring miljonen.

Tror största anledningen till Disc studio pro inte har anlänt än är för att licensavgiften är skyhög. Men skulle Disc studio pro kosta 100k svenska så skulle jag nog köpa in det eftersom scenaristen tydligen är otroligt buggig.

På topic: F*n på tiden! Har "hurrat" på BD sen dom beslöt att konsument varianten skulle se ut som en vanlig skiva och inte en belgian blue minidisc (XDcam)

Jag har för mig att jag läste någonstans att anledningen till att apple inte implenterat blu-ray ännu är att sony kräver att de skriver in kopieringsskydd i kerneln, vilket apple inte går med på.

Ursprungligen av Kenneth M:

På topic: F*n på tiden! Har "hurrat" på BD sen dom beslöt att konsument varianten skulle se ut som en vanlig skiva och inte en belgian blue minidisc (XDcam)

Minidiscvarianten hade dock varit bättre och tillförlitligare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-19 10:48

Angående de svindlande licenskostnaderna — de problemen kommer väl förmodligen försvinna i och med den första OpenSource-inspelaren. DVD-Jon jobbar förmodligen på den as we speak.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 15:11

Jag tycker formaten ska definieras från en ISO standard grupp och tillverkarna kan licensera det utan att någon enskild firma kontrollerar format. Som det är nu så äger Sony Blue-Ray och kan göra vad dom vill. För att göra Blue-Ray diskar måste man betala sky höga licens avgifter bara för program varan.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 13:47

Så, licensen från Sony är skyhög och de vill ha kopieringsskydd långt inne i datorn. Så fint..verkligen.

Ursprungligen av acke:

Så, licensen från Sony är skyhög och de vill ha kopieringsskydd långt inne i datorn. Så fint..verkligen.

Precis. BD har fördelen att skivorna rymmer mer och därmed lämpar sig väl för lagring av mycket data. HD-DVD var dock trevligare på många sätt och jag hade hellre använt det för film.

Ett par exempel är att HD-DVD saknar härket till regionkoder som annars finns på DVD och BD. Visserligen har båda DRM-systemet AACS-128, men då det är obligatoriskt att använda AACS på BD är det frivilligt på HD-DVD. BD har dock betydligt otrevligare DRM såsom ROM-Mark och BD+. BD+ är inget plus, snarare ett minus. För det är det som ska ha kopplingar långt in i maskinen och med program kunna kontrollera att ingen mixtrat med uppspelningsfunktionen, göra förändringar om så krävs och även kunna manipulera ljud- och video-uppspelningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 18:34

Och Sony som värnar så mycket om kundernas säkerhet.. läs Sony Rootkit.

//Rob

Fyskiens/teknikens vinst över marknanden... till motsats mot VHS / Beta
Så det är ju positivt ur den aspekten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 19:46

detta gör mig väldigt glad man orkar inte med 2 format, och härligast av allt man har en PS3 den bästa maskinen man har i hemmet inkl mac:en och projektorn då hehe

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-17 20:05

Här finns en ganska rolig video om HD-DVD:s död.

Var ju en jäkla otur att bara en vecka innan de första rapporterna om att filmbolagen hoppar av hd-dvd så gick man och köpte en hd-dvd spelare till xboxen...

Ursprungligen av Gusten68:

Var ju en jäkla otur att bara en vecka innan de första rapporterna om att filmbolagen hoppar av hd-dvd så gick man och köpte en hd-dvd spelare till xboxen...

I feel your pain....

Ursprungligen av Malakim:

I feel your pain....

tackar! lite sympati känns skönt... Jaja fick ju 5 filmer när man köpte spelaren och har hunnit köpa alla harry potter i alla fall... får väl glo på dem till plasten i skivorna smälter...

Hmmm påminner mig om när min far gick och köpte video2000 video när alla andra köpte vhs... hmm äpplet faller inte långt från päronträdet

Ursprungligen av Homy:

Här finns en ganska rolig video om HD-DVD:s död.

Död länk.
"This video has been removed by the user."

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-18 18:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Död länk.
"This video has been removed by the user."

Sök på "Downfall of HD-DVD" så hittar du den här
och den här. Det är en sekvens ur filmen "Undergången" ("The Downfall").

http://gizmodo.com/346689/why-i-wish-hd-dvd-had-won-the-format-that-loved-me

Intressant jämförelse mellan vad man får extra på HD-DVD jmf. Blu-Ray.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-20 07:42
Ursprungligen av Leftrustle:

http://gizmodo.com/346689/why-i-wish-hd-dvd-had-won-the-format-that-loved-me

Intressant jämförelse mellan vad man får extra på HD-DVD jmf. Blu-Ray.

Mycket tunn artikel! Var är alla jämförelser eller har jag missat något??

Ursprungligen av Homy:

Mycket tunn artikel! Var är alla jämförelser eller har jag missat något??

Tycker det mest var en "snyft-jag köpte fel" text.
Orkade inte lusläsa texten i bilderna men det är väl där det går att jämföra förmodar jag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-20 15:27
Ursprungligen av Svante S:

Tycker det mest var en "snyft-jag köpte fel" text.
Orkade inte lusläsa texten i bilderna men det är väl där det går att jämföra förmodar jag.

Jaha, skulle man läsa DVD-omslagen för att se extra funktionerna? Då skulle han lagt upp större bilder. Vad jag kunde se nu var att HD-DVD har en B-sida med filmen i upplösningen 480p också. Vet inte nyttan med det när man redan har en med 1080p på A-sidan eller på BD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 18:46
Ursprungligen av Homy:

ad jag kunde se nu var att HD-DVD har en B-sida med filmen i upplösningen 480p också. Vet inte nyttan med det när man redan har en med 1080p på A-sidan eller på BD.

Precis, som jag har förstått det så skalar väl filmen ned?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-20 18:51
Ursprungligen av acke:

Precis, som jag har förstått det så skalar väl filmen ned?

Ja men det är en funktion utan större nytta eller? Man kan lika gärna se 1080p på en bildrörsteve utan att märka någon skillnad så jag vet inte när man har nytta av den extra funktionen med 480p?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 19:09

Verkar som att man kan få En Toshiba HD-DVD spelare med sin zepto pc...

1
Bevaka tråden