Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Office 2008

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick Office 2008 idag - svensk Hem- och Studentversion.

Snabba ryck - beställde på Dustin igår eftermiddag, hämtade ut paketet på ICA idag.

Men installationen gick inte helt smärtfritt.

1. Första gången man startar Entourage får man en fråga om man vill importera från en tidigare version. Jag markerade Entourage 2004, och klickade vidare. Får då beskedet: "Inga Entourage 2004-identiteter hittade". Man kan klicka på "Bläddra" för att själv peka på var de gamla indentiteterna ligger. Fungerade inte heller. Trots att jag pekade på rätt mapp, så kunde man inte klicka på högerpilen för att komma vidare - den var grå.
Löstes genom att avsluta programmet, och i Finder kopiera mina identiteter från 2004-mappen till den nya 2008-mappen i Microsoft användardata.

2. Entourage spelar inga meddelandeljud. Man kan klicka på den lilla högtalar-ikonen för att provlyssna, och då hörs ljuden. Men när man sedan hämtar post eller gör något annat, så hörs ändå inga ljud, trots att de är förkryssade i inställningarna.
Har provat att ta bort alla kryssen, starta om programmet, och sedan kryssa för ljuden igen, men det hjälpte inte.
Har också provat att ta bort Entourage.plist från Preferences. Hjälpte inte heller.

Låter betryggande
Hur upplever du framförallt Entourage? Jag kör Entourage mot jobbets Exchange server, dels för att separera jobb-post men också för att kalendern skall funka ordentligt.
Är det värt att uppgradera till 2008 eller kan jag sitta lugnt med 2004?

/CX

Har heller inga ljud i entourage (engelskt).

PP

Ursprungligen av Charles Xavier:

Är det värt att uppgradera till 2008 eller kan jag sitta lugnt med 2004?

Spontant så säger jag: Sitt lugnt med 2004, och låt dem släppa ett par bugg-fixar först.

Men jag har inte satt mig in i vilka nya funktioner som finns. Det kanske finns några riktigt bra nyheter, som kan göra det värt att uppdatera. Men har inte sett något sådant ännu. Jag kör ju inte Exchange, och där ska det väl vara en del förändringar/förbättringar.

Och sitter man på en Intel-Mac (vilket jag inte gör ännu), så kan det vara värt att uppdatera, för att tjäna lite prestanda och slippa Rosetta.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-14 10:05

Jag har ännu inte hittat en fungerande fix för att få nya Word att fungera på min PPC iMac. Programmet bombar efter ett par sekunder. På Intel-MB'n är det dock inga problem.

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-02-14 13:29

Jag har kört 2008 på min Macbook Pro ett par veckor och är riktigt nöjd. Framför allt är Entourage mycke' snabbare och att ha en "riktig" sökfunktion är helt klart värt uppgraderingskostnaden.

I övrigt har jag inte haft några problem, varken med att importera från 2004 eller ljud.

Jag gillar också att word är snabbt numera. 2004 versionen kunde inte scrolla ett längre dokument utan att hacka och ladda från hårddisken (tog ibland flera sekunder). 2008 versionen hackar inget alls. Excel är också mycket snabbare med stora dokument (25000 rader). bara det var värt uppdateringen (köper iofs till reducerat pris i Nederländerna, 12 Euro).

Det ända tråkiga är att endnot inte fungerar (men så är det med alla word uppdateringar).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Spontant så säger jag: Sitt lugnt med 2004, och låt dem släppa ett par bugg-fixar först..

Tack för rådet - jag lutade lite åt det hållet. Min firma har ett avtal med MS som innebär att jag kan köpa MS produkter till ett kraftigt reducerat pris; det lär dröja någon månad innan det finns tillgängligt, så jag väntar på det istället för att tokköpa…

/CX

Jag läste någonstans (MacWorld.se?) att Excel 2008 var långsammare än Excel 2004 - stämmer det eller var det en tidningsanka?

/CX

För mina data (25000 rader, nummeriskt eller text) är det stor skillnad. excel 2008 är snabbare.

Har aluImac hösten 2007.

/powerplant

Vi är långt ifrån ensamma om det där ljudproblemet - det är tydligen en bekräftad bugg.

http://www.officeformac.com/ProductForums/Entourage/1397

En bit ner i den tråden finns detta:
"...they are aware of the sound issue and there will be a bug fix soon"

Sync Services funkar inte längre

Uppdaterade till 10.5.2 ung. samtidigt som jag installerade Office 2008 ENG. Nu får jag inte Sync Services att funka längre, dvs iSync och Adressboken synkar inte längre med Entourage 2008. Är det bara jag som har detta problem eller har någon fått det att funka?

Jag är tämligen övertygad om att det heller inte funkar att synka mot Entourage 2004 heller (har valt att ha kvar denna)...

Jag har till dags dato fått synkningen att fungera en gång till kalendern; från 10.5.0 så fungear det inte överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-20 13:27

Jag vet inte om frågan passar här men jag kör ändå. Jag vill inte att mitt office ska vara online men jag hittar inte var jag kan ändra det. Är det någon inställning i brandväggen?

Ursprungligen av becca85:

Jag vill inte att mitt office ska vara online...

Vad menar du med "inte vara online"?

Vill du inte att den ska hämta mail automatiskt? Eller vill du inte att den ska kolla efter uppdateringar automatiskt? Eller är det någon annan "online-aktivitet" som du vill slippa?

Senast redigerat 2008-02-20 13:49
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-20 13:53

Mitt problem är att jag inte kan ha två datorer med samma licensnyckel uppkopplade till samma nätverk.

Ursprungligen av becca85:

Mitt problem är att jag inte kan ha två datorer med samma licensnyckel uppkopplade till samma nätverk.

Ja, det är väl självklart att du inte kan det. Det är ju piratkopiering.

Om licensen bara tillåter användning på en dator åt gången, så får man ju acceptera det, och inte använda båda datorerna samtidigt.

Om du behöver använda Office på två datorer samtidigt - köp en licens till.

Eller köp Hem- och Student-versionen av Office - den får installeras på 3 datorer inom samma hushåll.

Senast redigerat 2008-02-20 15:14

Installerade idag och trodde att all import av epost från 2004 automatiskt skulle läggas in i 2008 Entourage. Men där gick jag bet. Hade samma problem som Jesper överst, och tack vare dig Jesper, finns helt plötsligt tre års mailväxling att läsa. Microsoft borde skämmas för att det inte fungerade automatiskt.

Ursprungligen av mangepop:

Installerade idag och trodde att all import av epost från 2004 automatiskt skulle läggas in i 2008 Entourage. Men där gick jag bet.

Funktionen att lita på installationsprogrammet och konvertera upp databasen från 2004 till 2008 funkade perfekt för mig. Jag svarade bara ja på frågan.

Jag uppdaterade från engelsk 2004 till engelsk 2008. Kanske är det som så att den svenska versionen misslyckats i denna konvertering utifrån vad ni beskriver? (Ni har knappast kört engelsk till engelsk, va?)

Diagram i Excel

Jag har problem med att skapa vettiga diagram i Excel 2008. Det är x-axeln som inte antar de värden som man väljer. Istället för värden med decimalkomman hamnar heltal from 1 till och med det antal y-värden som jag valt för min serie. Någon som har liknande problem?

Skulle hjälpa en kollega att uppdatera från Office.X till Office 2008, men gick bet på importen av mejl från Entourage X. Uppenbarligen är det ett vanligt problem, så vanligt att det finns en lång sida om hur man manuellt exporterar och importerar datan. Inte så kul att hålla på att testa och felsöka när hans databas är på 3,8 GB...

Har försökte lite olika varianter som jag läst om, men inget har fungerat hittills. Återstår väl bara den manuella vägen.

1
Bevaka tråden