Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitionera en extern hårddisk med data på?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Skulle behöva installera Tiger på en extern hårddisk. Jag har dock en del data på hårddisken som jag inte har någon möjlighet att föra över någon annanstans.
Kan man göra en partition på hårddisken för att installera OS X, utan att förstöra den data som redan ligger där? Hur gör man isåfall?

Mvh Claes

Ingen?

Disk Studio, Drive Genius, iPartition, m.fl:

http://www.versiontracker.com/php/qs.php?mode=basic&action=search&str=partition&srchArea=macosx&submit=Go

Eller låna en annan extern hårddisk, kopiera över innehållet tillfälligt, gör din partitionering, kopiera tillbaka dina gamla filer igen.

Om du har värdefull data på den externa disken bör du omedelbums fundera på en backuplösning (typ ytterligare en extern disk). Hårddiskar håller inte för evigt.

Ursprungligen av blackheim:

Skulle behöva installera Tiger på en extern hårddisk. Jag har dock en del data på hårddisken som jag inte har någon möjlighet att föra över någon annanstans.
Kan man göra en partition på hårddisken för att installera OS X, utan att förstöra den data som redan ligger där? Hur gör man isåfall?

Du kan ju annars installera Mac OS X rakt av på volymen, förutsatt att den har ett lämpligt filsystem redan. När jag läser ditt inlägg får jag känslan av "jag ska installera Tiger, alltså måste jag formatera volymen", vilket man alltså inte behöver göra.

Marcus K, det var precis det jag menade! Om jag kan installera OS X på min externa hårddisk utan att skada filerna som ligger på, eller att omformatera den. Filformatet är HFS+. Jag ska bara installera det en snabbis, och sen ta bort det, är det tänkt.

Då ska det inte vara något problem.

1
Bevaka tråden