Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuplösning sökes!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-19 23:14

Väntar på leverans av en MBP och när den anländer så blir det hemma server av min nuvarande mac mini. Minin kommer att agera TimeMachine Server samt webbserver. Som det ser ut idag så har jag Mozy för backup av viktiga filer såsom foton etc. problemet är att det är låga överföringshastigheter med Mozy vilket stör mig, dessutom kostar det en slant varje månad och jag skulle hellre vilja lägga en engångssumma.

Det handlar alltså om ca 20Gb som ska backas ifrån TimeMachine backuperna av min MBP samt backup av viktiga filer på servern. Har tittat lite på en gammal AIT-1 bandstation på ebay, men det blir ju en del krångel iom att det är olika eluttag, spänning osv.

Är det någon som har förslag på hur jag ska göra? Budgeten är ganska begränsad och backuperna ska helst kunna föras ut ur huset eftersom att det redan finns en backup ifall diskarna skiter sig så behöver man ju ha en backup någon annanstans ifall det börjar brinna.

//A

Kollat in http://www.mac.se/ ? De erbjuder iDisk. Läs mera här:
http://www.99.se/mantaray-mac/221597-testa-nya-idisk-p-mac.html

I övrigt så kan du investera i tex Mac OS X Server 10.5 som just har funktioner för att lägga upp användare som kan göra backup till servern. Men det kanske ligger utanför din budget?

Kolla in Time Machine här:
http://www.apple.com/server/macosx/features/filesharing.html

Jag skulle idag, då diskar är så billiga, inte rekommendera tape-backup, det känns ganska meninglöst och när man skall läsa tillbaka något tar det evigheter och ett band rymmer betydligt mindre än en hårddisk.

Men coolat är förmodligen att köpa en Time Capsule, det är en Airport Extreme med en hårddisk, avsedd just för backuper. Koppla in en extra hårddisk i den, som du kan föra ut ur huset då och då?

http://www.apple.com/timecapsule/

(Kostar 3835:- med 1TB disk och 2315:- med 500Gb disk, det är alltså ex moms, priserna med moms är 4794:- respektive 2894:-)

Eller så kopplar du bara på personlig fildelning på minin, kör vidare med Mozy och ställer in din datorer med Mozy att göra backuper till Minin och på Minin ställer du in att det görs ytterligare en backup, till en extern hårddisk. Helst bör du ha två stycken och alternera. Din kostnad=1-2 externa hårddiskar, den ena är på jobbet medans den andra är hemma. Då har du sammanlagt 4 kopior av dina viktiga filer, vilket är bra.

Så nu har du lite alternativ.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-20 11:53

Mac OS X 10.5 Server har jag så själva backningen av klienterna med TimeMachine är fixat, har hittat en ait-1 enhet för ~1000:- vilket jag tycker är ganska prisvärt och band kostar inte mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 16:01

Kör Retrospect på servern och backa till fw-hårddiskar. En trotjänare.
Då kan du backa klienterna med samma lösning över Lan.

/Henrik

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-20 18:08

Jag tror att det blir en NSLU eller liknande med linux på där jag kan sätta upp en rsyncd och sedan tunnla alltihop med ssh. Denna konstellation kommer att köras hos en släkting.

Retrospect till extern HD och annan dator. Bandstationer är överspelat i synnerhet för små datavolymer (GB inte TB)
När Restrospect X kommer skall jag sätta upp så att min mac och hustruns PC backas upp till en extern HD var ananan dag och till en FTPserver i en annad stad! de andra dagarna

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-22 18:37

Carbon Copy Cloner är ju billig (kostar gratis) och kan köra inkrementell backup till diskar, till skivavbilder och över nätverk. Schemalagt också såklart.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-22 19:38

Grejen är att jag vill backa enskilda filer och kataloger och inte hela serverns TM disk till vilken klienterna kommer att backa.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-23 09:17

Ja, då gör du urvalet på de filer du vill backa i CCC. Nemas problemas.

1
Bevaka tråden