Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam dator, vad göra!?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator fungerar, men det borde den inte göra...!?

Det är inga problem att använda den, då den väl kommit igång. Men att starta datorn tar väldigt lång tid. Att köra Verktygsprogrammet, att reparera, tar typ 15 minuter.

Jag har kört OnyX men aldrig lyckats köra ett helt program som tar längre än en timme...!! Hur kan det ta så lång tid att rensa och tömma!?

Min dator är en PowerBook på 1 GHz och 768 MB RAM och sedan några dagar Leopard 10.5.2.

Finns det nåt vettigt defragremeringsprogram till Mac OS i dagar som dessa? Det borde ingå i OS'et... Om inte annat, kanske en gratisvariant á la Linux!?

Tror du skulle ha en del att vinna på o skotta in 1GB extra minne eller så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 22:30

minne är lösningen, Leoparden slukar lite

Jasså... det säger ni!? Finns det på MediaMarkt? Hur mycket minne finns i datorn? Vad jag minns har jag bara en minnesplats...? Men inget i övrigt fungerar dåligt. Bara att köra Onyx. Dessutom, det gick fortare att köra Verktygsprogrammet tidigare....?

Varför håller alla på o kör verktygprogrammet som tokar? Den gör ju nästan mer skada än nytta

Här kan du kolla vilker minne som passar: http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_display_dynamic_page.aspx?PageID=600

Jag vet, jag har läst det. Jag kör inte som en tok... men jag uppgraderade precis och det har jag läst på detta forumet, att det är bra att reparera efter en uppgradering. Jag kör inte verktygsprogrammet annars...

Har du uppdaterat från Tiger till Leopard rekommenderar jag att du blåser datorn och lägger in ett fräscht system.

Ursprungligen av Mikamar:

Har du uppdaterat från Tiger till Leopard rekommenderar jag att du blåser datorn och lägger in ett fräscht system.

Gör det stor skillnad?

Ursprungligen av Gilbert 2:

Gör det stor skillnad?

Det garanterar jag i ditt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 00:29

Angående Skivverktyg, Disk Utility's Repair Disk Permissions reports issues with SUID files så strunta i att kör den, speciellt som den numera tar så lång tid.

Låt datorn stå på över natten så defragmenterar OSX av sig självt. En sökning på cron scripts eller dyl ger nog mer detaljerade förklaringar vad som görs dagligen, veckovis osv.

Hur mycket hårddiskutrymme har du kvar? De symptom du uppger kan bero på att disken blir full när datorn börja skriva ner växlingsfiler på på hårddisken då RAM är slut. M inst 3 GB ledigt, gärna betydligt mer, är att rekommendera. Kanske mer för Leo än tidigare system?

Ursprungligen av johan_tanying:

Låt datorn stå på över natten så defragmenterar OSX av sig självt. En sökning på cron scripts eller dyl ger nog mer detaljerade förklaringar vad som görs dagligen, veckovis osv.

Hur mycket hårddiskutrymme har du kvar? De symptom du uppger kan bero på att disken blir full när datorn börja skriva ner växlingsfiler på på hårddisken då RAM är slut. M inst 3 GB ledigt, gärna betydligt mer, är att rekommendera. Kanske mer för Leo än tidigare system?

Nej, den defragmenteras inte över natten. Och crons har inte använts för systemunderhåll sedan 10.3 Panther.

Jag skulle rekommendera en 1 GB-sticka för att sätta snurr på saker. En större och snabbare hårddisk är, som tidigare sagts, en annan metod.

Ursprungligen av Eclipse:

Jag har kört OnyX men aldrig lyckats köra ett helt program som tar längre än en timme...!! Hur kan det ta så lång tid att rensa och tömma!?

Min dator är en PowerBook på 1 GHz och 768 MB RAM och sedan några dagar Leopard 10.5.2.

OnyX är ett jättebra program, men man ska inte använda det som om det automatiskt löser alla dina problem. Om du kör allt som programmet kan göra är risken snarare större att du sabbar något. Din dators specifikationer är tillräckligt för Leopard. Den fungerar ju som du skriver bra när datorn väl startat. Titta i Systemmeddelanden och se om det skrivs något speciellt i loggarna då datorn startar.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Gör det stor skillnad?

Om det är ett mjukvarufel, måhända på grund av överanvändning av OnyX, så skulle det kunna göra skillnad, men inte på grund av om man uppdaterat från tidigare versioner av OS X eller inte.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-20 09:00

Något som gör en stor inverkan på hur datorn fungerar är tex hur snabb din hårddisk är.
In med 1GB minne och om du vill, in med en fin 7200RPM-disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 00:33
Ursprungligen av Sidde:

in med en fin 7200RPM-disk.

Ja jävlar, tycker mig märka en stor skillnad efter mitt byte. En stor fördel är att jag nu kan spela upp okomprimerat utan problem.

1
Bevaka tråden