Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös räckvidd.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja "ta med" mig min internetanslutning till en samlingslokal, som vi har där jag bor.
Tårdlöst är då det enda alternativet.
Nu till saken; avståndet mellan sagda lokal och mitt hus är ca: 100m fågelvägen, men det står en massa hus i vägen.
Skulle vilja ha lite tips på hur jag kan gå tillväga. Vilken basstation som har bäst räckvidd/pris och annat jag bör tänka på (Obs, tanken är att jag ska använda den lite då och då, det är ingen permanent lösning jag är ute efter).
Om jag har förstått saken rätt så når inte en Airportstation särskillt långt.

Tacksam för svar.

Jag har en d-link router med en extra antenn (6dbi) och den räcker knappt ut i köket (3 väggar)...

Det finns ju antenner som ska palla såna saker som du är ute efter men det är rätt saftiga riktade grejer.

Lycka till!

/Sny

Airport räcker hur långt som helst, om du har flera i rad. Det kostar ju en slant förstås

Men på fria ytor når den gamla modellen 40-50 meter.
Hur det är med den senaste vet jag inte.

10-15 m har du 54 Mb hastighet från Airport Extreme sedan slår den ner sig själv till 11 Mb.

Renet generellt så räcker Airporten 50 m inomhus och upp emot 100 m utomhus.

På Extreme kan du köpa till externa antenner vad det gör för räckvidden vet jag inte men längre och bättre lär den bli.

Ditt problem blir svårare att lösa, för det första är det 100 m. Det är hus mellan, med en massa störande element mellan. Jag tror det blir svårt med konsument basstationerna att få en bra mottagningen på det avsåtdet i den miljön.

[ 28. Januari 2003, 09:19: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • 2003-01-28 12:51

Jag är uppkopplad mot internet i ett vanligt wifi-LAN med en stor (som en pizzatallrik) antenn riktad mot ett vattentorn ca 500 m från mitt hus. Upp till 300 meter ska det räcka med en liten antenn på ca 1,5 dm i kvadrat. Leveratören påstod att man måste ha fri sikt mellan sändare och mottagare med lite marginal, eftersom signalen går i en zeppelinformad bana (eller hur han nu uttryckte det). Orinocco har antenner i alla fall, och D-link. Om någon återförsäljare är hygglig kanske du kan få handdla på öppet köp och testa. Men jag tror du behöver en större antenn både på sändare och mottagare, än de inbyggda.

Baron

Om det bara är tillfälligt så kan du väl hyra tre AP Extreme stationer från någon, MacRent, kanske och ställa in hos några av grannarna som är ivägen?

Misstänkte att det lutade åt aningen dyrare lösningar.

Men tack för alla svar.

1
Bevaka tråden