Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac G5 2x2Ghz, PowerPC dumt att köpa?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-02-19 11:09

Hejsan,
Funderar på att köpa en Mac G5 2x2Ghz nu idagarna. Den är från sent 2005 och bygger på PowerPC, är det dumt att köpa? Jag tänker mest på att det är PowerPC, nyare program kommer väl inte att utvecklas till den plattformen?

Någon kunnig som vill slå mig på fingrarna?:D

Många program kommer att vara "universal binaries" under överskådlig framtid... det dröjer nog ett tag innan PowerPC-koden tas bort och programmen blir "Intel-only".

Men det är svårt att svara generellt, utan att veta vilken typ av datoranvändare du är. Vilka typer av program tänker du använda datorn till? Hur länge tänker du behålla den?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-02-19 11:34

Oj sablar, snabbt svar.

Jag det var ju skönt att höra, jag kommer använda den mest till lättare grejer. Programmering och design så CS3 paktet är det som gäller, har gjort allt detta på PC tidigare men det känns som att det är dags att byta upp sig. Sedan vill min flickvän kunna spela spela mindre krävande spel också, tex Civ 4.

Tänkte kunna behålla den i två år till utan att ånga att jag inte köpte en ny iMac istället.

OK, om det bara är på två års sikt så är det nog inget problem med program för PowerPC.

Men CS3 snurrar nog bättre på Intel än PowerPC. Själv kör jag CS3 på just en sådan PowerMac, och har inte testat på Intel, så jag har inget att jämföra med, men det borde vara snabbare på Intel.

Och sen kan man ju fråga om du tycker att du har behov av PowerMacens utbyggnadsmöjligheter (grafikkort, diskar, minne, m.m.)? Om detta inte är så viktigt, så kan man ju köpa en ny Mac Mini i stället.

Och sen beror det ju också på hur billigt du får den här PowerMacen... och det beror ju också på hur pass välutrustad den är (grafikkort, diskar, minne, andra tillbehör)

Svårt att säga något konkret för eller emot när man inte vet alla förutsättningarna.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-02-19 11:55

Härligt, ja egentligen är jag ju ute efter att någon ska övertala mig att köpa den helt enkelt.

Mac Mini vill jag nog slippa, den känns lite för begränsad så det blir nog att jag slår till på den här G5'an. Tack för hjälpen och för förklaringen om PowerPc och Intel program!

Jag slår till nu medan jag fortfarande har det lite bubblande köpsuget i magen.;)

Två år kan gå. Men redan nu finns det ju grejer som bara funkar på Intel. T.ex. Ubuntu linux och apples utvecklarversion av Java 1.6.

Det är dumt att köpa om den kostar för mycket eller om den inte gör det du behöver. Det är allt. Den är långsammare än Mac Pro, men den kan köra en massa program som Mac Pro inte kan. Många program (de som är bara för PPC) går fortare på den. Det räknas det också. Och den är så ny att de flesta nya program kommer att funka på den tills den är så gammal att det inte gör något längre.

Det beror alltid på vad man själv behöver.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-20 02:00

Ska du använda CS3, så är det Illustrator som man märker mest skillnad i prestanda mellan PPC och intel, i alla fall på de 2 maskiner jag kan jämför med. Hemma har jag en sådan som du tänker köpa, och på jobbet har jag en ny 8-kärning 2x2,8 GHz, 4 GB RAM i varje. Jag gick över till CS3 först när intel kom, var för långsamt, så på en PPC skulle jag hellre använda CS2, mycket snabbare.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-02-20 10:41

Tack för alla svar,
Det känns som det bättre alternativet för mig är en ny iMac istället då priskillnaden inte blev så stor då man tänker att man måste köpa en skärm till G5an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 12:16

Sedan visar det sig att Apple redan börjar svaja vad gäller PowerPC-stöd. Apple stöder inte utveckling för iPhone på PowerPC-arkitektur. Det går tydligen att lösa med ett hack, men bara det faktum att Apple släpper saker endast för Intel skulle få mig att tveka vid inköp.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden