Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta filer funkar inte - hjälp

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 09:49

Jag har precis bytt från Tiger till Leopard.
Innan så sparade jag iTunes-filerna:
iTunes Libraray (itunes databasfil)
iTunes music-mappen
iTunes Music Library.xml

så nu skulle jag skriva över dem på det nyinstallerade iTunes (samma 7.5 som jag körde på innan i Tiger) men jag får upp en meddelanderuta som säger:
"Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för några objekt"

whats up?

(om detta kan ha ngt med behörighetesreparation har jag precis kört den, så ni vet)

Hjälper det att markera iTunes music-mappen, visa info (kringla - i), under behörighet gör dig själv till ägare och tryck på aktivera för undermappar?

Är det viktigt för dig att ha kvar typ playcount, betyg och dyl? Då måste man nämligen göra lite trixig iTunes Music Library akrobatik...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 10:19

det där är så konstigt. är jag inte det per automatik? ägare alltså?

hur som helst. gjorde som du sa (just ägare kan jag inte sätta men "behörighet: läsa och skriva")

nej, såna saker som betyg etc. struntar jag i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 10:23

jag slängde filerna och la in mina instället. och nu funkar det.

tycker dock fortfarande att det är konstigt.
innan jag slängde dem var jag dessutom tvungen att skriva in admin-lösenordet. why?

Nu vet jag inte hur det var i just detta fall, men jag skulle kunna tänka mig att din förra användare (från innan du installerade Leopard) fortfarande stod som ägare till filerna. Efter som du är administratör får du fortfarande göra praktiskt taget vad du vill med dem, men den extra lösenordsinskrivningen är en liten säkerhets-spärr för att se till att du vet vad du gör. (tänk "sudo" om du är kommandorad-glad)

MacOS är dock frustrerande inkonsekvent med vad man för göra med sitt administratörs-lösenord, och vad den spärrar helt. Jag har t.ex för mig att man inte kan skriva över existerande filer som man inte äger utan att slänga de gamla först.

1
Bevaka tråden