Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail, flytta till ny dator?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis ominstallerat min Macbook till en ren Leopardinstallation, eftersom jag hade en del småfel efter min uppdaterade installation. Tog backup på de mappar jag ville ha med, Mail, Safari osv och har nu lagt tillbaka dessa i användare/bibliotek, men det funkar inte som det skall. Safari är som förut, med bokmärken, historik och annat på plats, men Mail startar upp "naket" utan mina gamla konton och brevlådor. Skall Mailmappen ligga någon annanstans, eller måste jag importera mina brevlådor och skapa om mina konton?

Mina sparade signaturer funkar, men inget annat, konton, brevlådor osv.

Apple Mail, var i biblioteket skall mappen ligga?

Utrycker mig kortare: Var skall Mail-mappen ligga, för att det skall funka automatiskt med konton, mejl och annat, vid flytt till ominstallerad dator?

Har du prövat att skriva in mailkontot och se vad som händer?
Roffe

Ursprungligen av Roffe Dugse:

Har du prövat att skriva in mailkontot och se vad som händer?
Roffe

Hur menar du?

Både Mail-mappen och mail .plist'en behövs för att den skall hitta igen kontot.

Ursprungligen av Johan S:

Både Mail-mappen och mail .plist'en behövs för att den skall hitta igen kontot.

p.list-filerna är med i mappen Mail, som jag lagt i min användare/bibliotek (se bild). Eller skall det också ligga nåt i Application Support för det skall funka?

Johan S syftar på "com.apple.mail.plist" som ska ligga i användare/Bibliotek/Preferences

Ursprungligen av Hagelin:

Johan S syftar på "com.apple.mail.plist" som ska ligga i användare/Bibliotek/Preferences

OK, jag förstår. Nej, den hade jag naturligtvis inte kopierat över innan ominstallationen. Kört då antar jag. Jag får helt enkelt skriva in mina kontouppgifter igen och dra över mejlen för hand.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

OK, jag förstår. Nej, den hade jag naturligtvis inte kopierat över innan ominstallationen. Kört då antar jag. Jag får helt enkelt skriva in mina kontouppgifter igen och dra över mejlen för hand.

Det var det jag menade att du ska skriva in uppgifterna på nytt så finns det som fanns på kontot kvar. Men de mappar du hade under macen får du nog lägga tillbaka själv tror jag.

Ursprungligen av Hagelin:

Johan S syftar på "com.apple.mail.plist" som ska ligga i användare/Bibliotek/Preferences

Hittade filen på min förra dator, som jag som tur var inte formatterat om. La in den enligt ovan på min nya och vips funkade det. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 04:36

MailProblem..Superpanik!!

Hej!

Vill börja med att säga att ert forum och de som hänger här är till stor hjälp! Tack för den insats ni gör, grymt! Jag är ofta här och läser men har aldrig postat förut. Men nu är det kris.

Jag och min MacBook 10.4.11 har haft haveri. Ironiskt nog skulle jag använda Super Duper för första gången men gjorde fel... Har återskapat viss info med med det är inte lätt att lösa all knutar. Har en mapp om 55 gig där det mesta är lite kryptiskt för mig just nu....

Nu till ett prikärt problem,, har läst trådar men ej hittat någon som passa mitt problem. Klockan är iof 04.30 och jag har mekat sen kl13...

Jag har nu startat och mailen i mitt nya system men jag har 600 mail som ligger snyggt i min återskapade mapp recovered files/mail. Jag kan se dem med logga och allt. Om jag klickar på dem kan jag läsa dem men Mail vill inte importera dem...

Dessutom ligger ett helt gäng med Mail-0001Mbox(ar) i denna mapp och de kan jag vara utan. Men då de innhåller data blir jag lite nyfiken på vad det kan vara...

Om någon orkar ge mig ett par råd skulle det vara kanon!
Tack och Bock, Kristian

1
Bevaka tråden