Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ISDN-router och OS X

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 20:36

Jag besökte en bekant på landsbygden i mellandagarna. Den lycklige f-n har naturligtvis en iMac 17" med OS X och är fantastiskt nöjd med denna, förutom en liten detalj.
ISDN-routern (Zyxel) kopplar upp i tid och otid. När datorn går ur vila kopplar den upp varje gång. Irriterande med tanke på telefonräkningen. Det blir många uppkopplingar.
Jag har dessutom verifierat problemet med en kund som har liknande utrustning (OSX/ACC Congo). Problemen uppstår när OS X är ingång på någon dator. OS 9 kopplar inte upp mer än när den skall.

Någon som har tips på hur man konfigurerar datorns brandvägg eller routern? Det verkar ju trots allt som om det är något protokoll som spökar.
Datorn har default-inställningar och routern är default-inställd förutom ändrat C-nät på insidan (192.168.100.xxx, 255.255.255.0, 192.168.100.1, DHCP, osv)

ADSL är för övrigt ingen lösning på denna ort. Det finns helt enkelt inte.

Har också detta problem vid inloggning och vila, ganska frustrerande eftersom man betalar för all uppkopplad tid. Har dock konfigurerat routern till att koppla ner efter 8 sekunders overksamhet.

Något som irriterar än mer är att Netscape, Chimera, Mozilla och Opera triggar uppkopplingar, dvs har jag stängt ner programmet så forsätter OSX att koppla upp sig mot nätet i all evighet. Använder jag Explorer eller Omniweb så existerar inte detta.

Har mailat Zyxels support och fick till svar att "trigging" var mycket ovanligt på Mac och snarare ett Windowsproblem, ingen hjälp där mao. Har även lagt ut frågan på flera olika forum men aldrig fått något vettigt svar.

Hör gärna av dig om du finner en lösning på problemet.

Min konfig:
QS 733
Mac OSX 10.2.3
Zyxel Prestige 100 IH Router

[ 29 December 2002, 21:29: Meddelandet ändrat av: Excelsior ]

1
Bevaka tråden