Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Printa på parallellportsprinter

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 13:57

God jul allesammans.

Någon som har erfaranhet av att använda en HP Laserjet med parallellport inkopplad via en USB-adapter? Finns det öht något som funkar under OSX?

/BR

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 20:01

Något som skall fungera är en printserver med parrallellportar. har ingen aning om vad en ren printserver kostar, men en ledtråd kanske? är att det finns ADSL-routrar med inbyggd printserver för ca 1250:- Inkl. som skall fungera fick jag sagt mig. Då kan du använda ethernet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-06 01:48

Jag följde råden på Internet och skaffade den billigaste USB>parallelladapter jag kunde hitta (kinesisk, ATEN, 295:- hos Dustin
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010025258 )

Den funkar alltså utmärkt för att koppla och skriva ut med en EpsonStylusPhotoEX och ett stort antal andra skrivare från en USB-utrustad Mac med OSXfrån och med 10.2, Gimp-print och ESP Ghostscript. Ladda hem från
http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

Med Gimp-print drivarna, som funkar med den nya CUPS (CommonUnixPrintingSystem) -tekniken i MacOSX10.2. och senare, så stöds plötsligt ett stort antal skrivare som förut inte kunde användas med en Mac. I princip går det med vilken PC-skrivare som helst!

Och tydligen har Apple också standardiserat USB-hanteringen, eftersom det nu går bra med en USB->parallell adapter för PC, medans Kensingtons MacOS9-anpassade USB-parallelladapter inte går alls i OSX. VARNING!

En varning till: Kolla att kontakterna passar. Vissa HPLaserjets (läs 1100 m fl) har "mini-centronics" kontakter som inte går med en vanlig parallellportsadapter. Ytterligare en standard-centronics->mini-centronicsadapter behövs, för minst 100:-.

Då börjar kanske de billigaste ethernet->parallell printservrarna blir konkurrenskraftiga. Och för nätverk är de det enda vettiga. Ca 700:- och uppåt. Köp inga mac-prylar, standard PC-grejor funkar bäst i OSX!

MVH

Thomas

1
Bevaka tråden