Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Editor i OS X som har stödlinjer för if/while/etc-block? (som scite)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-15 23:27

Jag använder scite till windows och älskar att den drar linjer för att förtydliga vilka klamrar som hör till vilka funktioner, finns det någon editor som stödjer detta till osx?

Se denna bild så ser ni de lodräta strecken jag pratar om.
http://sdfjkl.org/secondlife/scite/assets/scite-screenshot-fullsize.png

  • Medlem
  • 2008-02-16 12:02

TextMate verkar kunna ungefär det du vill. Har aldrig testat det själv dock.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-16 14:41

TextMate är grym, använder den flera timmar om dagen. Och har det du söker plus mycket mycket mer.

TextMate kan jag rekommendera, nästan säker på att funktionen du söker finns i det. I vart fall finns ju Code folding i alla fall, ta en titt på det!

Anton

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 12:59

Tack för tipset, ska ta mig en titt på textmate.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 16:07

Jag har nu lagt in textmate och tittat runt en del, men hittar inte hur jag aktiverar dessa stödlinjer. Hur gör man?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-17 21:27

Du jag läste nog lite fel :-S
Några såna linjer (om du menar de med plustecknen på) går inte att få fram.
Det du kan få är att bakgrundsfärgen indikerar nästlade funktioner osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-18 20:41
Ursprungligen av mbp:

Du jag läste nog lite fel :-S
Några såna linjer (om du menar de med plustecknen på) går inte att få fram.
Det du kan få är att bakgrundsfärgen indikerar nästlade funktioner osv.

Jag syftar på de inre linjerna, inte den yttersta med plustecknen. De är rätt svaga på bilden, de ser ut ungefär såhär:

while(foo==bar){
| if(foo){
| | //do this
| | //and this
| }
| else
| | // do that
}

Testa BBEdit: http://www.barebones.com/products/bbedit/new.shtml

"Code folding collapses sections of text to simplify your document’s structure and improve readability."

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-17 22:13

Code folding finns i textmate också, men verkar inte vara vad trådskaparn efterfrågar.

Ursprungligen av mbp:

Code folding finns i textmate också, men verkar inte vara vad trådskaparn efterfrågar.

Ursäkta, jag läste för slarvigt, men nu fattar jag vad som efterfrågas

Det var då värre, har inte sett denna funktion i nån texteditor på os x.
Men i Smultron har man åtminstone att den highlightar matchande öppningsparentes när man rör sej över den slutande parentesen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-18 22:12

Ja jag förstod det. Jag har som sagt inte sett det i någon texteditor, men det finns ju några att välja på som jag inte testat.

BBEdit
SubEthaEdit
TextWrangler
skEdit
jEdit
Aquamacs
XEmacs

Å andra sidan, som jag ser på SciTEs hemsida så finns den ju för X också.
Då borde det väl bara vara att installera X11 (som finns på din installationsskiva under Optional Installs) och sedan installera programmet. (Hur vet jag inte, har aldrig kört ett program i X)

Skulle tro att den här sidan förklarar det mesta?
http://developer.apple.com/opensource/tools/runningx11.html

Ursprungligen av mbp:

Å andra sidan, som jag ser på SciTEs hemsida så finns den ju för X också.
Då borde det väl bara vara att installera X11 (som finns på din installationsskiva under Optional Installs) och sedan installera programmet. (Hur vet jag inte, har aldrig kört ett program i X)

Som man installerar de flesta andra program. ./configure, make, make install. Men vill man ta den enkla vägen kan man använda pakethanteraren MacPorts som även ser till att alla beroenden finns installerade. Installerar du det skriver du bara sudo port install scite så sköter den resten åt dig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-16 13:12
Ursprungligen av Marcus K:

Som man installerar de flesta andra program. ./configure, make, make install. Men vill man ta den enkla vägen kan man använda pakethanteraren MacPorts som även ser till att alla beroenden finns installerade. Installerar du det skriver du bara sudo port install scite så sköter den resten åt dig.

scite finns i macports.
Om du har den installerad så är det bara att köra den därifrån.

Både Komodo Edit och Komodo IDE från från ActiveState har en sådan funktion.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-16 11:02

jEditi har sådana streck du syftar på. Vet inte om det är ett plugin, eller om det kommer i orginal, men det finns... (se skärmdump)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-16 11:04

Dock är jEdit inte det snabbaste programmet jag kört direkt... I alla fall inte om man byter mellan andra program och jEdit ofta. (det verkar ha en viss startsträcka om man inte använt det på ett litet tag, även om det är öppet)

1
Bevaka tråden