Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken trackball ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag känner att jag behöver något mer ergonomiskt pekdon än musen som jag använder idag. Att slippa röra hela armen och handleden med en trackball vore helt utmärkt.

Ni som idag använder trackballar, vad ska jag tänka på? Vilket är att föredra tum eller fingerstyrning? Trådlöst eller med sladd?
Kan ni rekommendera några specifika märken/modeller, eller finns det någon man absoult inte ska köpa?

Tacksam för allehanda tips kring trackballsinköpet.

/M

Det var en kille på träffen den 11:e som talade sig varm för Kensingtons trackball. Killen var från Gävle om jag inte minns fel, namnet är (som vanligt) bortblåst. Eller var det Creops? *söker* Ja, det kan stämma!

Tror det var denna han hade:
http://www.maccessories.com/products/pro_tra_d1028.html

Jag fick en Logitech cordless optical trackman genom en tävling på jobbet. Men som alla andra trådlösa logitech prylar som jag testar på min mac så tappar den kontakten efter vila... ( trots senaste drivisar osv )

Hur som helst så tycker jag att den var mycket trevlig att använda men man får ju räkna med att det tar ett par dagar att vänja sig.

  • Medlem
  • 2002-12-22 10:19

Jag har en sådan Här på jobbet. (jag såg att det fanns en liknande modell, som var billigare också) Jag tycker den är bra för att handen omsluter den. Känns ergonomiskt riktigt. Jag fick ont i axlar och nacke, efter två dagar med den var jag frisk.

Annars kan man anända en penna också, det har jag just nu (Graphire). Jag tycker att det är ganska lätt att lära sig båda två. Glöm bara inte att stuva undan musen, så du inte får återfall.

Det är en enkel fråga att besvara Martin. Om du håller handen över/på din mus och försöker röra tummen respektive fingrarna i olika riktningar så kommer du att finna att du har störst rörlighet i pekfingret,tummen är ganska bra i sidled men inte för att scrolla fram och tillbaka.

Det finns en anledning till att mössen är konstruerade som dom är annars hade scrollhjulen placerats vid tummen.

Vidare så är det att föredra en så stor styrkula som det bara går.Då det är mindre risk för belastningsskador pga små rörelser.

Jag har aldrig problem med musarm eller stelhet i nacke och axlar pga långa pass (200tim/mån) framför datorn,då jag ser till att vila armbågarna på skrivbordet. På det viset avlastar jag hela axelpartiet när jag skriver på tgb bordet och när jag använder musen så låter jag hela underarmen vila mot skrivbordet.

Tack för era tips. Jag är har också varit inne på att välja en fingerstyrd modell. Kensington sägs vara mest erfarna av trackball-tillverkning, då det tydligen var de som var först ut. Men modellen som David tipsade om är ju i dyraste laget. Såg att samma modell, fast trådlös annonseras ut på 99mac för 1000 kr, jag hade nog snarare tänkt mig punga ut med halva den summan.

Det lutar åt en sladdförsedd variant. Ständiga batteribyten, sämre uppgraderingsfrekvens och som Johan nämner, tappad kontakt vid vila är inget som lockar. En trackball, ligger ju dessutom, till skillnad från en mus på samma ställe hela tiden, så sladden bord väl inte utgöra något stort problem.

Just nu lutar det starkt åt Logitech Marble Mouse, eller MS TrackBall Explorer.

/M

Har själv en Logitech Cordless Trackman Wheel och den funkar klockarent har aldrig haft ngt stul med den. Den fungerar när man komemr ur vila utan problem. Är fast i Trackballs-träsket

Det känns mkt bättre än en mus, svårt att gå tillbaka... Gav ca 600-700 för min

1
Bevaka tråden