Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb som recept-samling?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min sambo hade tidigare en receptsamling som hon la ut på nätet med dreamweaver. Den sidan brakade ihop av någon anledning, och nu vill hon starta om på ny kula med en ny receptsida. Min sambo är en "wysiwyg-kvinna" och vill helst slippa lära sig html-kod. Så vad jag tänkte fråga är om iWeb går att använda för att skapa en hemsida som innehåller en samling på kanske 600 olika recept, som då helst skall gå att organisera på nåt sätt, så att besökaren lätt hittar det den söker.

Är detta ens möjligt med iWeb eller bör hon söka efter något annat webbsnickar-program?

Hon skulle bli jätteglad för lite tips!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 12:01

Varför inte köra receptsamlingen som en blogg i iWeb. Som med alla dess program är problemet att man i någon mening låser in informationen, så jag skulle nog skriva in recepten i något annat format, för att sedan klistra in det i iWeb. Jag använder själv iWeb, i synnerhet i jobbet som lärare (Sidan är ej offentlig tyvärr).

Fördelen är att jag publicerar mig, snabbt enkelt och elegant. Nackdelen är att sidorna blir ganska tunga. Fördelarna överväger dock för mig!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 12:04

Alternativet är ju en gratis bloggtjänst (jag vet inte hur bra bloggfunktionen är i iWeb, om man inte har .mac), och om man vill slippa webbgränssnittet kan man ju använda sig av någon bloggprogramvara!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Alternativet är ju en gratis bloggtjänst (jag vet inte hur bra bloggfunktionen är i iWeb, om man inte har .mac), och om man vill slippa webbgränssnittet kan man ju använda sig av någon bloggprogramvara!

Vänligen, Ylan

Tack för dina synpunkter Ylan.

Hon får väl prova sig fram lite, det jag funderar på mest är väl om det är praktiskt möjligt att bygga upp sidan med rubriker som t ex. "varmrätter, desserter osv..." och under dom ha ett hundratal receptlänkar i bokstavordning, eller om det kommer att se rörigt ut?

Enda sättet att få veta är väl att testa antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 07:57
Ursprungligen av mauserman:

Tack för dina synpunkter Ylan.

Hon får väl prova sig fram lite, det jag funderar på mest är väl om det är praktiskt möjligt att bygga upp sidan med rubriker som t ex. "varmrätter, desserter osv..." och under dom ha ett hundratal receptlänkar i bokstavordning, eller om det kommer att se rörigt ut?

Enda sättet att få veta är väl att testa antar jag.

Man kan ju ha en blogg för varje rubrik! Respektive rubrik blir sedan sökbar, men recepten hamnar ju i kronologisk ordning efter när de lades ut, inte i alfabetisk ordning.

Vänligen, Ylan

Jag rekommendera rapidweaver från realmacsoftware, inte så komplicerat och inte så dyrt. Typ som ett mer moget iweb.

Ursprungligen av PowerAxl:

Jag rekommendera rapidweaver från realmacsoftware, inte så komplicerat och inte så dyrt. Typ som ett mer moget iweb.

Tack för tipset, skall kolla upp det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 10:21

Kolla annars med en superenkel lösning som tex VoodoPad Pro, som är en Wiki som kan exportera med HTML. funkar ypperligt, om man inte har så stora design behoc, men enkelt är det i alla fall.

/Tangen

http://henkeblomqvist.se

Började nyss, så det är mycket som ska ordnas. Bland annat fler recept och givetvis ska jag komplettera med egna bilder. iWeb är fan kul när man kommer igång!

Ursprungligen av henkebarn:

http://henkeblomqvist.se

Började nyss, så det är mycket som ska ordnas. Bland annat fler recept och givetvis ska jag komplettera med egna bilder. iWeb är fan kul när man kommer igång!

Hej och tack för tipset.

Det var jättesnyggt, ska säga till sambo att hon får ta fram kameran och laga till alla recept för fotografering . Har inte riktigt satt mej in i "blogg-fenomenet än, vet inte heller hur man skapar rss flöden så att det går att prenumerera på sidan. Jag får väl forska i det lite.

Men som sagt, tack för det snygga recept-tipset.

Ursprungligen av mauserman:

Hej och tack för tipset.

Det var jättesnyggt, ska säga till sambo att hon får ta fram kameran och laga till alla recept för fotografering . Har inte riktigt satt mej in i "blogg-fenomenet än, vet inte heller hur man skapar rss flöden så att det går att prenumerera på sidan. Jag får väl forska i det lite.

Men som sagt, tack för det snygga recept-tipset.

Tack

Men det är där iWeb är så fantastiskt! Jag kan inget själv om RSS, eller CSS, eller hur man skapar en blogg. iWeb gör allt åt dig! Du bara trycker på att skapa ny sida och väljer blogg, så fixar iWeb allt jox åt dig. Skönt som tusan.

Ursprungligen av Marcus_R:

Riktigt snygg sida måsta jag säga!

Visar bra vilka möjligheter det ändå finns i iWeb tycker jag!

Tack

Ursprungligen av henkebarn:

http://henkeblomqvist.se

Började nyss, så det är mycket som ska ordnas. Bland annat fler recept och givetvis ska jag komplettera med egna bilder. iWeb är fan kul när man kommer igång!

Riktigt snygg sida måsta jag säga!

Visar bra vilka möjligheter det ändå finns i iWeb tycker jag!:)

MacGourmet är ett program för receptorganisering som även har en funktion för att publicera till webben.

Eftersom du verkar ha bra koll på iWeb med tanke på din riktigt proffsiga sida så måste jag fråga en nybörjarfråga.

Tycker jag tittat överallt, men hittar de inte. Hur ändrar man färg på texten på menyn längst upp? Går det, eller följer den helt enkelt temat på sidan ?

Länst ner till höger i den stora, gråa menyraden har du "typsnitt". Där har du också den blåa Granskaren, som du fixar alla funktioner med. Länkar, reflektioner med mera.

Tack förresten!

Tack för tipset!
Men att ändra den vanliga texten är inga problem för mig, det går väldigt smidigt med just "typsnitt".
Men mitt problem är den texten längst upp på sidan, där de andra sidorna visas. T.ex. "välkommen" "Om mig" mm. Den texten lyckas jag inte markera så att färg mm visas i just typsnitt? Den är alltså den gråa tonen den hade från början och den är svår att se mot min bakrund

Har uppdaterat min sida lite grann med lite blogg och fotografier Jävligt enkelt.

www.henkeblomqvist.se

1
Bevaka tråden