Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa OS på AppleTV?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en 2,5"-hårddisk som jag plockat ut från en appleTV. Har satt den i ett USB-case och kopplat den till USB-porten. Nu får jag två partitioner på skrivbordet, men kollar jag i Terminal finns det två stycken partitioner till. Efter att ha sökt lite på nätet har jag hittat att man ska SSHa sej in på en partition som heter Apple_recovery. Nu till min fråga; hur skriver jag i Terminal för att SSHa mej in på en hårddisk som jag har i USB-porten?

Fråga två; när jag väl kommit in i den, hur skriver jag för att kopiera över en .dmg-fil till valda katalogen?

Tack på förhand.
Claes

SSH använder man för att ansluta över nätverk till andra datorer. Du kan inte SSH'a in till en partition på en disk i USB-porten.

Du kan däremot navigera till den disken i terminalen, detta görs med kommandot "cd",
förutsatt att partitionen är monterad. Du kan se vilka volymer som är monterade med kommandot "df"

För att lära dig mer om olika kommandon skriv "man" före kommandot så får du upp manualsidan, stäng den med "q".

okej, då vet jag det!
Hur monterar man en partition i Terminal då? Om du har tid, eller nån annan med för den delen, läs gärna det länkade inlägget här. Där har han skrivit att han sshade sej in men, som sagt, jag är jäkligt mycket nybörjare på det här!

Vad är det du är ute efter? Att patcha din AppleTV eller? Isåfall finns en rätt bra guide på svenska här: http://vagnretur.nu/2007/07/01/hacka-din-apple-tv-for-utokad-funktionalitet-sa-har-gor-du/

Nja, jag har försökt att patcha den, men jag lyckades ta bort OSet istället. Så nu är jag ute efter att lägga in det igen, så att jag kan använda den som det är tänkt. Just därför behöver jag komma in på den specifika partitionen. Jag har som sagt googlat, och det inlägget jag länkade till, det är det enda jag har kunnat hitta om mitt problem. Därför behöver jag hjälpa med Terminal.

Har du rensat alla partitioner eller? Om du bara har rensat den partition som innehåller det körbara OS:et så kan du återställa från recoverypartitionen genom att hålla ned Playknappen och Menu-knappen på fjärren när du startar Apple TV:n.

Om du har rensat alla partitioner så finns det två alternativ:

1. Köpa en ny Apple TV

2. Kopiera operativsystemet från en "hel" Apple TV till din egen, vilket är piratkopiering och därför olagligt.

Det är bara OS.dmg som är borta, resten av partitionen/erna ser ut som de ska.
Det går inte att återställa eftersom hela OSet verkar vara borta. Just därför behöver jag komma åt partitionen för att kunna föra tillbaks filen.

Ingen som vet hur jag kommer åt att kunna mounta den partitionen, på ett eller annat sätt?

Mvh Claes

1
Bevaka tråden