Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få LW16/600 funka till PC

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en gammal Apple LaserWriter 16/600 som nätverksskrivare här på jobbet. Vi har också en PC som vi gärna skulle vilja få att skriva ut på LW´n. Går det? Hur gör man? Vi har inga problem att skriva ut från PC på vår RICOH färgkopiator, men den snackar ju TCP/IP. Jag antar att LW´n bara snackar AppleTalk. Kan man ändå få PC´n att hitta den?

Det finns inga instruktionsböcker kvar till skrivaren (den har ju några år på nacken) annars hade jag konsulterat dem innan jag vräkte ut en fråga här.

Den snackar TCP/IP utan problem och PPDer ingår i Windows. En förutsättning är dock att du kör Win 2k på PCn eftersom tidigare versioner inte har direkt stöd för LPR skrivare.

Jag kör LPR till en exakt lika dan skrivare hemma och detta fungerar mycket bättre är appletalk och gör attt jag kan skriva ut direkt oavsett om jag är inkopplad på Nätverket eller via AirPort. Jag har fått för mig att det är snabbare ochså men det har jag inga belägg för.

En viktig sak att kontrollera är IP adressen. Den är satt som default på DHCP tror jag (0.0.0.0 i ip adressen) Vill du att den skall fortsätta med detta rekommenderar jag att du lägger till dess hårdvaruadress i de fixa IPnumrerna hos DHCP servern. Det är inte helt skoj om den byter IP efter en omstart.

Skrivaren kan endast konfiguureras i Classic med LaserWriter Utility men detta kan du säkert hitta på apples hemsida.

1
Bevaka tråden