Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta Superdrive, var köpa?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 11:26

Min Superdrive har börjat krångla.

Jag kan läsa & bränna DVD-skivor utan problem, men när det kommer till att bränna CD-skivor vägrar den vara med (läsa verkar fungera).

Antingen så spottar den bara ut skivan efter en stund eller så bestämmer den sig för att behålla skivan och man kan börja bränna. Dock går det ej att avsluta bränningen och ibland säger den nåt i stil med att den inte kan justera effekten på lasern tillräckligt för denna median (har testat med lite olika sorters skivor, men de jag själv har fungerade utan problem förr).

Det verkar inte bättre än att jag blir tvungen att byta ut min Superdrive. Och nej, jag vill inte ha en extern dito och jag har ej heller någon garanti kvar.

Men var kan jag köpa en ny Superdrive? Har hittat ett par ställen i USA, men det vore önskvärt att hitta nån i Sverige/Norden/Europa för att slippa frakt och tull.

Edit: Oups! Glömde... jag har en MacBook, första generationen med Core Duo.

OWC köpte jag min hos, funkade bra. Samma som macoteket säljer tror jag. Snabbt, billigt och bra direkt hem till dörren. Fick betala tull men det lönade sig ändå. http://www.macsales.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 11:56

De verkar tyvärr inte ha till MacBook. Eller nån Intel-mac överhuvudtaget.

Edit: Och Macoteket verkar inte heller ha till MacBook.

Det finns hos www.ifixit.com men kostar $249. Om du kollar på www.ebay.co.uk och söker efter modellen UJ-857-C som det är du ska ha enligt ifixit så får man upp lite billigare alternativ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 13:58
Ursprungligen av adamsen87:

Det finns hos www.ifixit.com men kostar $249. Om du kollar på www.ebay.co.uk och söker efter modellen UJ-857-C som det är du ska ha enligt ifixit så får man upp lite billigare alternativ

Jo, den har jag hittat, men är lite väl dyr. Ska kolla ebay!

Har du testat garantin ändå? Du har tre års reklamationsrätt nuförtiden. Även om det inte är samma som garanti så kan du hävda att felet är ursprungligt då den höll mindre än förväntad livslängd. Det vill säga om du inte har brukat datorn på ett otillbörligt sätt. Jag vet inte om det kommer att fungera, men det är värt ett försök. Ge inte upp direkt så fort dom säger nej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 13:59
Ursprungligen av whoami:

Har du testat garantin ändå? Du har tre års reklamationsrätt nuförtiden. Även om det inte är samma som garanti så kan du hävda att felet är ursprungligt då den höll mindre än förväntad livslängd. Det vill säga om du inte har brukat datorn på ett otillbörligt sätt. Jag vet inte om det kommer att fungera, men det är värt ett försök. Ge inte upp direkt så fort dom säger nej.

Tror det är kört för jag har redan skruvat upp datorn en gång för att fixa fläkten.

Ursprungligen av Alikzus:

Tror det är kört för jag har redan skruvat upp datorn en gång för att fixa fläkten.

Reklamationsrätten påverkas inte av det. Däremot är du tvungen att påvisa att det är ett ursprungsfel om det har gått sex månader efter ditt köpt.

Ursprungligen av whoami:

Har du testat garantin ändå? Du har tre års reklamationsrätt nuförtiden. Även om det inte är samma som garanti så kan du hävda att felet är ursprungligt då den höll mindre än förväntad livslängd. Det vill säga om du inte har brukat datorn på ett otillbörligt sätt. Jag vet inte om det kommer att fungera, men det är värt ett försök. Ge inte upp direkt så fort dom säger nej.

Jag sitter i den sitsen fast jag har en MB med combon istället för superdriven. Undersökningskostnaden är ju ganska skrämmande om man 1) är pank student och 2) inte kan vara säker på att Apple ställer upp och tar notan. Jag är ändå überpedant och har inte tryckt in mynt i sloten men känner mig ändå osäker på det hela.

Från Apples supporttelefon hörde jag att man jobbar på en ny grej att man kan få lägga mellanskillnaden vid en reklamation för att få uppgradera till en superdrive om combon torskar som i mitt fall.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-03-28 13:09

Jag har precis köpt två MacBook unibody och monterat ur Superdriven och ersatt med en hårddisk till. Jag skall lägga in en annons på ebay, men skicka ett PM - så är det er reservdel för 1200 kronor...

(Finns i Sthlm - och detta inlägg tas bort när de två Superdriverna har fått fötter...)

Ursprungligen av William N:

Jag har precis köpt två MacBook unibody och monterat ur Superdriven och ersatt med en hårddisk till. Jag skall lägga in en annons på ebay, men skicka ett PM - så är det er reservdel för 1200 kronor...

(Finns i Sthlm - och detta inlägg tas bort när de två Superdriverna har fått fötter...)

Tja! Hur löste du det? Min SD har dött och tänkte bara ta ut den för att minska vikten på min mpb 15" som är 2 år gammal...
Skulle uppskatta tips

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-04-14 22:28
Ursprungligen av wilhelmsson:

Tja! Hur löste du det? Min SD har dött och tänkte bara ta ut den för att minska vikten på min mpb 15" som är 2 år gammal...
Skulle uppskatta tips

http://www.mcetech.com/optibay/

Däremot blir jag fundersam på att ingen ännu velat köpa mina prima gamla superdrives...?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-23 11:05

Jag är också på jakt efter en superdrive.. tips förutom ebay?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 11:11
Ursprungligen av Iphone77:

Jag är också på jakt efter en superdrive.. tips förutom ebay?

Macoteket har; kostar dock en slant; utav den anledning har jag inte bytt min än.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-24 00:06

2000kr Helt sjukt..

  • Oregistrerad
  • 2009-04-14 22:45

Det är väl främst priset som avskräcker

Ursprungligen av Iphone77:

Det är väl främst priset som avskräcker

japps! har hittat opti bays för 40 dollar i USA!!

har inte kvar huvudlänken men här står vilka som finns, priser finns under huvudsidan om man letar sig vidare:)

Beroende på vilken MBP man har så är de olika kopplingar till logik kortet..

http://www.newmodeus.com/pics/OBHD/OBHD-Matrix4.html

1
Bevaka tråden