Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färghantering i Illustratorfiler med inbäddad psd-fil

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder ofta möjligheten att montera en psd-fil i Illustrator CS2 för att sedan lägga på text och annan grafik. För att få texten 100% k, så är Illustratordokumentet i cmyk. Allt väl, det brukar bli bra i tryck. Jag brukar ha psd-filen i cmyk också för säkerhets skull, men det har fungerat med rgb också.

Det känns dock lite osäket för när jag monterar Illustratorfilen i Indesign CS2 och sedan kontrollklickar på bilden kan jag inte få fram "Inställningar för bildfärg". Väljer jag länkinformation anges rätt färgprofil men för färgmodell står det E/T i stället för cmyk.

Som sagt brukar det fungera i tryck, men när jag håller på att testa färglaserskrivare så har det blivit problem vid utskrift. Vilket även drabbade en ren psd-fil i cmyk, så det kanske är cmyk skrivaren har problem med.

Kort: Är det något problem om man inte får fram alternativet "Inställningar för bildfärg" i Indesign?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 13:07

Inställningar för bildfärg fungerar endast för enskilda bildobjekt, med det menas TIF, JPG eller PSD.

InDesign jobbar så att EPS, PDF och Ai anses kunna innehålla multipla bildobjekt, vilket de oftast gör, och då får ju inte funktionen Inställningar för bildfärg någon kontroll pårespektive objekt.

Det hela fungerar ändå om filen har inbäddade profiler, då tolkas de och hanteras enligt de färginställningar man har i sitt dokument. Men du kan inte se vilka profiler objektet innehåller.

Janne

Tack för bra svar!
Kan man då utan risk ha ett Illustratordokument i CMYK med en monterad psd-fil som är i RGB? Vare sig den är länkad eller inbäddad i ai-filen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 09:44

Jodå bara den har sin ICC-profil inbäddad, då ser InDesign det och färghanterar enligt inställningarna i InDesign. Detta gäller i första hand om du sparar som Ai eller PDF

Janne

1
Bevaka tråden