Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp - Vad ska ligga i startobjekten??

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-16 10:27

Hej! Har råkat rensa bort loginfilen (eller vad den heter) och då rök alla startupitems som jag hade till mitt konto.

Vad brukar ligga här och var ligger dessa på hårddisken?
Vad har ni för olika saker där?

Mvh
Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Hej! Har råkat rensa bort loginfilen (eller vad den heter) och då rök alla startupitems som jag hade till mitt konto.

Vad brukar ligga här och var ligger dessa på hårddisken?
Vad har ni för olika saker där?

Mvh
Fredrik

Systeminställningar - konton - startobjekt.
Program du använder varje gång du startar upp är väl lämpligt. Webbläsare och e-postprogram är exempel på dessa.

Jag har bara iTunesHelper där.

  • Medlem
  • 2008-02-16 10:54

Jag tänkte mer på saker som hamnar automatiskt där....minns att det var just nåt ituneshelper, men sen var det säkert mer viktiga saker som bör ligga där, typ nån airportgrej mm. Sen vette sjutton om det inte var nåt för growl..och nåt för toast osv...

Vilka är de vanliga startupsakerna som brukar hamna här?? Provade att ominstallera 10.5.2 men det är fortfarande blankt...tyvärr.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-16 11:08

Damn it! Märker att det inte spelar nån roll om jag ominstallerar growl, itunes etc - de dyker ändå inte upp i startobjekten.

Vet att jag tog bort nån fil som hette winlogin eller nåt (minns inte). Men varför läggs inte något till längre?

Det jag kommit på som fanns var: growl, itunes, airport basstationsagent

Vad saknas för att det ska funka?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-16 11:29

Läste just att Ituneshelper inte ligger i startupen i Leopard, utan bara hos Tiger och bakåt.

ok...vad mer har jag missat...? (och är det här viktigt över huvud taget tro)

/F

Ursprungligen av Nifo:

Läste just att Ituneshelper inte ligger i startupen i Leopard, utan bara hos Tiger och bakåt.

ok...vad mer har jag missat...? (och är det här viktigt över huvud taget tro)

/F

ituneshelper ligger i startobjekt för mig på min leopard dator...

  • Medlem
  • 2008-02-16 14:08

okej, skummigt.

Hittar inte ens någon fil som heter så...bara en plist-fil.

Vad har ni andra i ert konto -> startobjekt?

/F

Beror lite på vad man just vill ha. om du har något speciellt program som du vill ha i uppstarten är det väl bara klicka på plus och välja?

  • Medlem
  • 2008-02-16 15:56

fast det är väl vissa "hjälpprogram" som måste ligga där från start för att huvudprogrammet ska fungera som det är tänkt? Vilka har du i din start?

/F

Är det något som inte fungerar som du är van vid?

Jag använder Growl men det finns inte i min lista.

Ett enkelt sätt att lägga till program i listan är att högerklicka på dem i Dockan och markera "Öppna vid inloggning".

  • Medlem
  • 2008-02-17 00:01

Nej då....eller det vet jag snarare inte (än). Men jag skulle bara vilja veta vad NI har i er startup (som standard) på Leopard. Ta gärna med saker som övriga program lagt till, så kanske jag kommer ihåg bättre. "Vill" ju gärna att det ska vara som förr, vad det nu än innebär.

Mvh
Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Nej då....eller det vet jag snarare inte (än). Men jag skulle bara vilja veta vad NI har i er startup (som standard) på Leopard. Ta gärna med saker som övriga program lagt till, så kanske jag kommer ihåg bättre. "Vill" ju gärna att det ska vara som förr, vad det nu än innebär.

Mvh
Fredrik

Berätta istället vad du har i din Program mapp! Är det inte onödigt att vi berättar vad vi har om du inte ens kör en del utav "våra" program?

Enklast vore att skapa en lista i terminalen (om du har så många program att en skärmdump inte räcker).

Starta Terminalen, skriv först (tryck Enter efter varje rad):

cd /Applications

sen:

ls -R > ~/Desktop/lista.txt

Nu har du ett textdokument som heter lista.txt på skrivbordet... klistra in här så kan vi lätt se vad du har för program installerade.

PS. btw, det blir en lång lista... klistra in den översta delen i listan med program namn, hoppa över dom resterande raderna som börjar med en . (punkt). DS.

/ o z o n e

  • Medlem
  • 2008-02-17 19:50

Har inga märkvärdigheter. Men det jag tror att jag hade (tidigare) var growl, något airporttillägg och nåt från itunes. Något annat var det inte.

Frågan är om något av dessa var viktiga för datorns funktion, jag menar...man får ju ingen varning direkt när man tar bort dem?

Antar att jag oroar mig totalt i onödan.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2008-02-17 19:51

Ska man ominstallera Leopard just in case (och i så fall måste jag väl installera 10.5.2 och grafikuppdateringen med?). Bök... Men jag menar...datorn funkar ju!

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Ska man ominstallera Leopard just in case (och i så fall måste jag väl installera 10.5.2 och grafikuppdateringen med?). Bök... Men jag menar...datorn funkar ju!

/Fredrik

Om datorn fungerar bra, varför då installera om? Jösses vad mycket jag skulle fått installera om OS X efter minsta förändring i jag gjort startobjekt.

Installerar du om Leopard kommer du att få installera om 10.5.2 och grafikuppdateringen eftersom de inte ingår i en ren 10.5 installation.

Du oroar dig på tok för mycket, det är OS X och inte Windows du kör!

  • Medlem
  • 2008-02-17 21:10

Haha...jag vet. Men jag har pillat lite väl mkt "bakom dörrarna". Kan få mina "nojjor" ibland. Men jag låter det hela vara. Att installera om enbart för att det fattas saker i startupen var inte enda anledningen. Ville väl egentligen bara bli påmind om vad som brukar vara där..

/Fredrik

1
Bevaka tråden