Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini 1.42Hz (PPC G4) + AirPort = ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-17 15:28

Tjena!

Jag har en PowerPC G4 Mac mini 1.42Hz, alltså en ganska gammal apparat.
Kan Jag sätta i ett AirPort-kort i den, så att jag kan ansluta till ett trådlöst nätverk,
eller finns det ett annat smart sätt som jag kan använda mig av?
AirPort-korten görs ju inte längre, det är ju bara Extreme som går att köpa på Apple.
Jag har hört talas om att man kanske kan använda sig utav en USB-adapter för att ansluta sig till ett trådlöst nätverk. Går det med mac mini?

Oerhört tacksam för svar!

Ursprungligen av iLinus:

Tjena!

Jag har en PowerPC G4 Mac mini 1.42Hz, alltså en ganska gammal apparat.
Kan Jag sätta i ett AirPort-kort i den, så att jag kan ansluta till ett trådlöst nätverk,
eller finns det ett annat smart sätt som jag kan använda mig av?
AirPort-korten görs ju inte längre, det är ju bara Extreme som går att köpa på Apple.
Jag har hört talas om att man kanske kan använda sig utav en USB-adapter för att ansluta sig till ett trådlöst nätverk. Går det med mac mini?

Oerhört tacksam för svar!

Ja det går kolla med Macoteket eller Inwarehouse typ.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-17 15:42
Ursprungligen av Simon Templar:

Ja det går kolla med Macoteket eller Inwarehouse typ.

Ok. Så det går alltså att sätta i ett kort i den?
Men det där med USB-adapter? Hur funkar det?
Blir inte det billigare OCH snabbare?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-17 15:41

Det är ett Airport Extreme-kort som ska in i Mac Mini g4. Så ett vanligt kort som går att köpa för G5or, Powerbook, iBook osv. bör vara samma kort. Tror bara de har en typ av Extreme-kort.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-17 15:44
Ursprungligen av Sidde:

Det är ett Airport Extreme-kort som ska in i Mac Mini g4. Så ett vanligt kort som går att köpa för G5or, Powerbook, iBook osv. bör vara samma kort. Tror bara de har en typ av Extreme-kort.

Jaså?!
Fan va bra! då blir det ju mycket billigare att skaffa ett sånt.
Tack ska du ha!

Men mac mini G4 har ju ett vanligt Airport extreme-kort. Fast det krävs att du har ett speceillt riser-kort som sitter på moderkortet och ger expansionsmöjlighet för bluetooth och airport.
Vet inte om man kan få tag i riser-korten i efterhand eller om de sitter där från början.

Macoteket tar för övrigt 1119 spänn för ett gammalt kort. Jag är rätt säker på att ingen dator som använder det gamla kortet är värd mer än en tusenlapp.

Edit: Skrev visst lite för långsamt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-17 15:46
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men mac mini G4 har ju ett vanligt Airport extreme-kort. Fast det krävs att du har ett speceillt riser-kort som sitter på moderkortet och ger expansionsmöjlighet för bluetooth och airport.
Vet inte om man kan få tag i riser-korten i efterhand eller om de sitter där från början.

Macoteket tar för övrigt 1119 spänn för ett gammalt kort. Jag är rätt säker på att ingen dator som använder det gamla kortet är värd mer än en tusenlapp.

Edit: Skrev visst lite för långsamt.

Men du menar alltså att jag måste få tag på ett riser-kort för att det ska fungera?
kommer det inte att gå med bara ett Extreme-kort?

Ursprungligen av iLinus:

Men du menar alltså att jag måste få tag på ett riser-kort för att det ska fungera?
kommer det inte att gå med bara ett Extreme-kort?

Precis, du måste ha ett så kallat riser-kort (även känt som mezzanine-kort). Airport- samt bluetoothmodulerna ansluter inte direkt till moderkortet, utan till detta dotterkortet som sedan ansluter till moderkortet.

En bit ner på den här siten kan du ser hur ett AP Extreme-kort samt BT-modul sitter monterade på risern.
http://www.macworld.com/article/42263/2005/01/miniopen.html

Jag vet inte om Minin kom med riser-kort även om man inte valde AP/BT. Har du förresten BT?

Såvitt jag vet måste du alltså leta riser-kort på begagnatsiter. Alternativt skaffar du dig USB-stickan från macoteket istället.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-17 16:09
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Precis, du måste ha ett så kallat riser-kort (även känt som mezzanine-kort). Airport- samt bluetoothmodulerna ansluter inte direkt till moderkortet, utan till detta dotterkortet som sedan ansluter till moderkortet.

En bit ner på den här siten kan du ser hur ett AP Extreme-kort samt BT-modul sitter monterade på risern.
http://www.macworld.com/article/42263/2005/01/miniopen.html

Jag vet inte om Minin kom med riser-kort även om man inte valde AP/BT. Har du förresten BT?

Såvitt jag vet måste du alltså leta riser-kort på begagnatsiter. Alternativt skaffar du dig USB-stickan från macoteket istället.

Aha okej..
Nä, jag har en BT-dongle i USB porten till mitt wireless keyboard så jag har inte npt BT-kort installerat i datorn heller...

Så USB-stickan funkar altså? Precis som den gör med min BT...?

Jovisst, köper du en OS X-kompatibel sticka från Macoteket eller något utgår jag från att den fungerar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-17 16:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jovisst, köper du en OS X-kompatibel sticka från Macoteket eller något utgår jag från att den fungerar.

Okej.
Tack ska du ha för all hjälp!

Jag kollade upp lite bilder på riser-kortet
och om jag inte minns fel så såg jag ett sådant
kort sitta fast på själva hårddisken när jag var
inne och rörde runt i macen tidigare idag...
Vet du vart det sitter exakt?
Och vet du förresten någon bra USB-sticka som du kan rekommendera?

Ursprungligen av iLinus:

Och vet du förresten någon bra USB-sticka som du kan rekommendera?

Tyvärr inte. Jag har bara haft en USB-sticka - DLink DWL122 - och den gav en massa kernal panic i Panther.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-17 21:15
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tyvärr inte. Jag har bara haft en USB-sticka - DLink DWL122 - och den gav en massa kernal panic i Panther.

Okej, det var den som jag hade tänkt skaffa för att testa om den skulle funka...
Men, tror du att problemet återstår på Tiger och Leopard?

Ursprungligen av iLinus:

Okej, det var den som jag hade tänkt skaffa för att testa om den skulle funka...
Men, tror du att problemet återstår på Tiger och Leopard?

Det vet jag inget om. Jag har inte kvar den heller; köpte airport-kort istället. Det här var år 2004 så det är möjligt att drivrutinerna är bättre numera.

På hårddisken sitter det inte. Men det finns fler risers i Minin i och med att den är så liten och kompakt. HD + DVD sitter på en egen riser.

Kolla på länken i mitt inlägg ovan. Det finns bokstavsbeteckningar på bilderna, och R på den tredje bilden är risern. Airport-kortet sitter liksom på undersidan av den.

Apple har tydligen sålt ett kit för i tiden för uppgradering till intern Airport + bluetooth. Den hade artikelnummer M9870Z/A. Om du ska söka och så menar jag.

Pröva att ringa till Apple och så många återförsäljare du kan komma på, och se om någon har det inne.

Du kan ju även skapa en köpes-annons.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-17 21:03
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Apple har tydligen sålt ett kit för i tiden för uppgradering till intern Airport + bluetooth. Den hade artikelnummer M9870Z/A. Om du ska söka och så menar jag.

Pröva att ringa till Apple och så många återförsäljare du kan komma på, och se om någon har det inne.

Du kan ju även skapa en köpes-annons.

Ja, jag känner igen det.
Jag tror att de säljer ett sådant kit på inWarehouse.se

Är det denna?:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=948525

Ja det ser ut så, och det kostade 99 dollar på den tiden så priset är "rätt". Vill du vara säker, ring inwarehouse i morrn och fråga dem.

Men det vore osannolikt att det där skulle vara fel, när både beskrivningen och artikelnummer stämmer.

1
Bevaka tråden