Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ANsluta ej nätverksskrivare till nätverk mha printerserver

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-28 13:53

Undrar om någon här försökt att "dela ut" en skrivare med parallellport tex. en HP Deskjet eller motsvarande på lokalt nät med hjälp av en printserver.
Går det att ansluta till skrivaren från OS9/OS X?

Hur uppfattar Macen att en skrivare som normalt jobbar med paralellport/USB/LocalTalk eller motsv. att skrivaren finns distribuerat på lokala nätverket?

Det finns ju många produkter för lokalt nätver idag (tex. switchar) som har inbyggd printserver.

Går dessa att använda i ett nätverk med Mac-klienter?

Någon som har testat?

[ 28. februari 2003, 13:54: Meddelandet ändrat av: safir ]

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-02-28 15:27

Under OS9 så krävs det att skrivarservern stödjer appletalk, vilket bl a AXIS 560 o 540+ ( ej 540 ) gör.

Under OS X borde räcka med att skrivaren stödjer utskrift från diverse UNIX system, det gör rätt många skrivarservrar

Jag skall villigt erkänna att jag inte fått min HP870Cxi att fungera under OS9 ( ansluten via min AXIS 560 server ) med det beror på att jag misslyckats med att installera drivisarna på OS:et, funkar inte med seriekabel heller.

Sedan måste det givetvis finnas en drivrutin för skrivaren också

/Göran

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-28 19:13

Jaha, det var ju intressant. Jag fundrar också på om det inte behövs särskilda drivisar för att få datorn att fatta att den skrivaren som normalt är ansluten via USB eller parallelporten nu finns på lokala nätet.

Printservertypen jag tänkte på var närmast sådana som finns med som standard på vissa switchar som tex. denna (Netgear FM114P)

Det påstås att den har bra stöd för de vanligaste skrivarmäkena men det säger ju inget om det går att använda i ett Mac-nät. Jag har två bläckstråleskrivare fördelat på cirka 4-5 datorer och det vore ju trevligt om printservern gick att använda om man ändå tänkte köpa in burken.

Nån mer som har erfarenheter av printerservrar?

Jag har två nätverksskrivare med inbyggd prinstserver. En HP d155xi och en Lexmark Z65N. HP´n kräver att AppleTalk är påslaget men det gör inte Lexmarken. Bägge är lite smågriniga vid konfig men funkar hyfsat stabilt när dom väl gått igång. Bägge går att konigurera med hjälp av sina egna controlpanels. Bägge dessa går i blandade nätverk. OS9, OSX, WinXP, WinNT4. Funktionen är ungefär detsamma i alla. Nu har jag glömt vad frågan gällde.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-03 10:48

Jag kollade på Netgear routern, den stödjer windows samt UNIX LPD ( line printer deamon ) utskrifter, dvs den bör funka undes OSX men inte under OS9.

/Göran

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-03 14:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: gpd:
Jag kollade på Netgear routern, den stödjer windows samt UNIX LPD ( line printer deamon ) utskrifter, dvs den bör funka undes OSX men inte under OS9.

/Göran

Mmmm, det vore ju lite synd, jag skulle vilja köra ett blandat OS 9/X-nät på en sån skrivare. Hade jag bara haft OS X-klienter hade jag ju kunnat dela ut skrivaren med CUPS men det går ju inte med OS 9-klienterna. Rackarns också, jag har gett mig sjutton på att det ska gå att lösa på nåt sätt.

Men om vi håller oss till X äre det någon som vet hur den beter sig om när den hittar en förväntad USB-skrivare på det lokala nätet? Grejar drivisarna för skrivaren det? Någon som kör med utdelad USB-skrivare kanske?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-04 10:07

Jag var kanske något förhastad, nya upptäkter får mig att tro att det EVENTUELLT kan gå med lpr utskrifter under OS9, men jag måste prova. Återkommer, men det kan ta några dagar, rätt ont om tid just nu
/Göran

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-05 10:29

Har kollat lite löst i min G3:a med 9.2.2. I verktygsmappen finns ett verktyg för att skapa en skrivbordsskrivare, där ett av alternativen är en LPR (UNIX) skrivare. Den borde fungera på en skrivarserver, TYVÄRR så måste skrivaren vara en med Postscript. Jag har ingen möjlighet att pröva i praktiken, eftersom jag inte har någon sådan.

Någon annan provat köra en PS-laser på en skrivarserver mot OS9/8 ??

/Göran

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 13:09

Är inte dom flesta PS-skrivarna nätverksskrivare?

En gång i tiden kunde man köpa ett tillägg till någon HP Deskwriter som gjorde att man kunde skriva ut PS på den men det var ju för länge sedan. Kan det varit Deskwriter 560c månne.

Nej, det var inte PS-skrivare jag tänkte på utan en bläckstråle som ansluts antingen via prallelport eller USB.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-05 17:01

Nej , det finns flera ( billiga ) laserskrivare med postscript, tex HP1200 som ansluts via parallellport eller USB.

Det jag har funderat på att göra är att sätta upp en Linux maskin ( antingen en gammal mac med YDL eller en PC med Red Hat ) med en skrivare ansluten. Då kan man dela ut den och sätta upp en skrivarkö med Ghostscript som filter, dvs du har då plötsligt gjort en postscriptskrivare av en bläckis eller PCL-laser. Det gäller dock att skrivaren stöds av ghostscript. Sedan är det ju det här med att ha tid......

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 23:50

Frågan är om inte nya Airport Extreme basstationen skulle funka mot USB skrivare även mot sladd.
Jag ska prova när jag får tid om jag kommer ihåg...

1
Bevaka tråden