Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 3 - vad funkar bättre vad funkar sämre vad funkar inte?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår installerade jag nya Firefox 3 Beta. Intressant och ganska snyggt tycker jag.
Hittills har jag mest positivt att säga om den men en sida som inte fungerar för mig är SJ. Det kommer inte upp några rutor för att fylla i destinationer på första sidan.

Inte mycket att bråka över med en betaversion men det är väl läge att ha en tråd med kommentarer och tankar här på 99:an eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-16 09:16

Jag märkte också att SJ:s sida inte fungerade. Annars verkar det mesta fungera fint. Jag tycker det är en stark konkurrent till Safari nu tack vare det nya gränssnittet.

Ursprungligen av CeCe:

Jag märkte också att SJ:s sida inte fungerade. Annars verkar det mesta fungera fint. Jag tycker det är en stark konkurrent till Safari nu tack vare det nya gränssnittet.

Läs inlägg tidigare i detta ämne, vad gäller SJ
http://www.99.se/internet/236456-problem-boka-resa-p-sj.html

Sj:s sida är mycket riktigt åtgärdad i Safari och Firefox 2, undrar om det är SJ eller mozilla som måste göra förändringar för att den skall fungera i Firefox 3 också

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-02-16 14:14

Stör mig på att den alltid startar i helskärm

Ursprungligen av ledin:

Stör mig på att den alltid startar i helskärm

Det gör den inte för mig, den fungerar precis som den förra.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-02-17 15:34
Ursprungligen av Treasuremine:

Det gör den inte för mig, den fungerar precis som den förra.

Jaså? Jag krymper fönstret varje gång men nästa gång täcker den hela skärmen ändå. 2an var inte maximerad för mig heller

Den känns himla fin, fast mina tillägg funkar inte längre (vilket i och för sig resulterar i snabbar uppstart).
Och vissa RSS-kanaler kan den inte läsa.

Hur får man egentligen bort "Startsida" i bokmärkesfältet? Jag har kollat i inställningar och där man hanterar bokmärken. Smarta bokmärken tycks gå att ta bort, men det verkar omöjligt med startsida. Något tips?

Ursprungligen av Ian Curtis:

Hur får man egentligen bort "Startsida" i bokmärkesfältet? Jag har kollat i inställningar och där man hanterar bokmärken. Smarta bokmärken tycks gå att ta bort, men det verkar omöjligt med startsida. Något tips?

Om du går på Visa-Verktygsfält-Anpassa så kan du på klassiskt manér dra ordet "startsida till den rutan som öppnas.
På samma sätt får du sedan tillbaka den så klart
voila!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-19 12:53

JPEG blir JFIF
När jag drar en jpeg-bild till skrivborden blir det en jfif-fil istället. Ordentligt irriterande. Går ju naturligtvis att döpa om ändelsen. Någon som har haft samma problem i betan?
Kör OSX10.5.2 InteliMac24"

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-03-03 14:06
Ursprungligen av Grandy:

JPEG blir JFIF
När jag drar en jpeg-bild till skrivborden blir det en jfif-fil istället. Ordentligt irriterande. Går ju naturligtvis att döpa om ändelsen. Någon som har haft samma problem i betan?
Kör OSX10.5.2 InteliMac24"

Detta är en "bugg" som antagligen kommer att fixas i den slutgiltiga versionen.

Såna här saker kan hända när man testar program som bara är i beta-läge... Ha tålamod bara så är det snart som vanligt igen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-13 20:56

Jag kör FF3 beta 4 nu. Det fungerar riktigt bra för tillfället. Inga crasher och mindre badbollande än Safari 3 (som badbollar alldeles för mkt för att rulla på en macbook med 2gb ram tycker jag)

Väljer man små ikoner i verktygsfältet blir det ett riktigt macigt utseende också .

mina ögon svider pga av det nya firefox utseendet

Den nya betan av Firefox ser ju äntligen vettig ut!
Har alltid tyckt att de gamla versionerna gett ett tattigt intryck, speciellt formulärknappar och liknande som tidigare inte var samma som OS X:s standard, utan nån skabbig Windows 98 look-alike

Ursprungligen av Fredrik_s:

Den nya betan av Firefox ser ju äntligen vettig ut!
Har alltid tyckt att de gamla versionerna gett ett tattigt intryck, speciellt formulärknappar och liknande som tidigare inte var samma som OS X:s standard, utan nån skabbig Windows 98 look-alike

Jag instämmer till fullo! Firefox 3 Beta 5 har äntligen fått det standardutseende jag personligen efterlängtat sedan version 1.5 och det var ju som bekant inte igår. Förvisso har det ju alltid funnits fina teman att ladda ner och använda, men nu ser det redan bra ut från början.

En annan underbar förbättring är att alla formulär äntligen ser ut som de ska i OS X, istället för den vidriga Windows-variant man fått stå ut med tidigare. Kanske en mindre estetisk modifikation, men jag tycker det gör helheten mycket trevligare.

Farten och minnesanvändningen är vida överlägsen Firefox 2, faktumet att det är en Beta till trots. Jag ser till och med att det finns ledigt minne att tillgå, något som sällan var fallet med version 2. Har för övrigt 1GiB RAM totalt.

Tyvärr har stabiliteten inte riktigt kommit ännu, men det är väl på gång. Jag upplever lite fler spontana och oprovocerade krascher med Beta 5, än tidigare. Oftast i samband med flash på ett eller annat sätt.

På en hel del sidor verkar också formateringen ha gått sönder ganska rejält, inte helt omöjligt som ett resultat av Gecko 1.9 och att sagda sidor bryter mot standarder som resulterar i det trasiga utseendet. Har inte haft tid att undersöka närmre, men det är väl inte helt omöjligt.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

mina ögon svider pga av det nya firefox utseendet

Bara och byta tema så slutar dina ögon blöda!
Är själv nöjd med GrApple från takebacktheweb.

1
Bevaka tråden