Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tillbaka arkiverat system?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi kom just in i en diskussion som jag aldrig tänkt på.
När man installerar OS X kan du välja arkivera och installera.
Kan jag på något sätt få tillbaka den arkiverade installtionen om den nya inte fungerar som den ska?
Speciellt i övergången 10.4 - 10.5 tänker jag på nu.

Jag genomförde övergången till Leopard i torsdags. Jag valde då att arkivera hela mitt gamla system med Carbon Copy Cloner. Använde sedan Migrationassistant för att flytta tillbaks användare och inställningar till det nya systemet men om man kan ta tillbaka hela systemet det vet jag inte. Borde funka i teorin fast du får nog blåsa ren disken först.

Att arkivera med CCC är inte det jag menar utan det är att arkivera med Apples installerare.
Kan jag återvända till ett sådant arkiverat system?

Samma sak gäller "arkiverade" användare, om jag inte väljer att "Radera omedelbart" kan jag återgå till en sådan användare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 10:40

Flytt assistenten, vid en ominstallation?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kan jag på något sätt få tillbaka den arkiverade installtionen om den nya inte fungerar som den ska?

Nej, åtminstone inte enligt Apple:

Available in Mac OS X 10.2 and later, an Archive and Install installation automatically moves existing system files to a folder named Previous System, then installs Mac OS X again. (See tip 3.) You cannot start up your computer using a Previous System folder, nor can you "re-bless" the Previous System folder. (See tip 1.)

Däremot borde du kunna använda dig av filerna som arkiveras i en ny installation för att återskapa en liknande installation av vad du tidigare hade.

då undrar jag varför valet finns...

Att valet finns är väl ingen konstighet? Vem vill inte säkerhetskopiera om man ska uppgradera, men de kanske borde heta nåt annat, det låter ju faktiskt på namnet som att det skall gå och återställa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-17 11:44

Jag har inte heller tänkt på det men när man Arkivera och Installerar så tar den ju hand om din hem-map på ett smidigt sätt oftas!

Själva system mappen ligger ju där och skräpar jag slänger den ofta rätt så snabbt, men vad jag kan tänka mig vad man kan göra är väl ta en del av det gamla systemet och ersätta den i det nya om man skulle behöva. Om det går med tanke på rättigheter etc. vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 00:28

Det går bra att plocka filer rakt av från Previous systems om man upptäcker att de saknas i det nya systemet. Det är alltid något som fastnar där efter en ominstallation – StuffIts och andras ramverk (Frameworks) och en del internetplugin t.ex. Fast man måste veta lite grann vad man gör – åtminstone ha någon känsla för vad i det nya systemet som inte är en bra idé att ersätta med gamla filer.

Jag nedgraderade enkelt till Tiger på en dator som var för gammal för Leopard (experimentell installation som misslyckades ...) genom att köra arkivera och installera från Tiger-skivan och därefter plocka tillbaka allt viktigt från "Previous systems"-Leopardmappen. Eftersom Tiger naturligtvis inte kan hantera filerna från Leopard, fanns det inget sätt att automatiskt föra över grejerna till Tiger igen – då var "arkivet" från arkivera och installera en väldigt bra funktion. Bara att plocka tillbaks filerna, mapp för mapp. Har tappat räkningen över hur många gånger jag av olika anledningar gjort detta.

På vilket sätt antyder funktionens namn att arkivet skulle vara startbart och återställningsbart? "Arkivera" betyder ju oftast att man s.a.s. lägger undan någonting, flyttar bort det från högen med saker som används, fast det fortfarande finns kvar om man letar.

Okej det är så. Alltså inte lika enkelt som på OS 9 tiden då man kunde "re-bless" en gammal system mapp.

Då säger jag åt chefen att blåsa burken.

1
Bevaka tråden