Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera CSV från Adressbok

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, då har man äntligen varit sådär duktig och bytt från hotmail till gmail för att kunna använda Mail på datorn. Nu är bara frågan hur jag exporterar mina kontakter i adressboken (på datorn och inte kontakterna i hotmail), till gmail så att jag kan använda dem även när jag inte är hemma. Gmail vill importera kontakter i CSV-format medan adressboken exporterar i .abbu eller .vcf. Hur gör jag för att få ut adressboken i CSV?

En annan fråga rör födelsedagskalendern i iCal. Någon som hittat nåt smidigt sätt att bli påmind?

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 21:08
Ursprungligen av hummel:

åäö blir fel, testade med:
"format: csv" och dom 3 första varianterna av encoding (unicode, windows latin 1, windows latin 9)

och öppnade sen i excel.

Har någon annan lyckats få till svenska tecken?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-24 21:49

Denna tråd har ju några år på nacken. Om det fortfarande är mellan adressboken och Google/Gmail du ska föra uppgifter finns det en inbyggd synkronisering. Se adressbokens inställningar under alternativet konton.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-24 22:03

Nej, inte till gmail.

(efter csv-export ska jag importera till Fast and Secure Premium Email Services and Business Email Hosting from Runbox)

Prova att byta filändelsen till .txt på en fil där du valt Windows latin 9 och öppna infrån Excel. Om du då väljer "Windows" i rullisten för filursprung bör svenska tecken visas korrekt. Sedan kanske du får experimentera lite med vilket eller vilka tecken som ska gälla som fältseparator.

Alternativt öppnar du Mails vCard-export-fil i Textwrangler (gratis!) och sparar i MacRoman. Jag provade detta och öppnade i excel och svenska tecken visades korrekt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-25 20:18

Om du vill ha en Thunderbird-kompatibel fil lär det enklaste sättet vara att installera Thunderbird, importera filen och från Thunderbirds adressbok exportera i vilket format du vill. Jag vill minnas att från Thunderbird kan du exportera till en mängd olika format.

1
Bevaka tråden