Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot camp -> Hackande hårddisk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt hårddisk i min macBook, till en Hitachi 160GB. Den har funkat perfekt i några månader, har kört Leopard på den. Tänkte att nu när jag har så mycket utrymme ska jag lägga in boot camp och köra windows xp på en partion.

Jag partionerade 30GB till windows och påbörjade installationen. När jag hade kommit rätt långt i installationen (till "installing network, 31 minutes left") börjar det knacka i hårddisken. Jag låter installationen fortsätta i ca 20 min men den står kvar på samma ställe. Testar starta om datorn, men då knackar bara hårddisken och efter ett tag kommer "no bootable device" upp. Har testat boota från leopard skivan, går dock inte när den trasiga (?) hd:n är i, tog ut den och då funkade leopard skivan.

Satte i den gamla hårddisken, 80GB, den som följde med (tur att jag inte formaterat den!) och då kommer "no bootable device" upp igen, men nu funkar det att hålla ned option och välja HD som startskiva.

Min fråga är helt enkelt, har boot camp/windows installationen förstört min nya HD rent fysiskt?

Om så är fallet, kan jag rädda datan på något sätt?

EDIT: har förresten även testat sätta in trasiga (?) HD:n i ett externt chassi, den bara knackar och dyker inte upp på skrivbordet...

  • Medlem
  • 2008-02-15 19:00

Har själv haft mkt strul med BootCamp, senast i går. Men testa och se om inte DiskWarrior kan fixa biffen...

Lycka till!

/Fredrik

Tror inte windowsinstallationen har förstört den, felet fanns nog där tidigare.

Typiskt innan ett ras är knacket, driven få besked om att data inte är korrekta och den försöker kalibrera för värmefel (att diskarmar etc ändrar form pga värme).

Försök rädda data med diskwarriror, skriv absolut inga data på disken!
Fixar du det så lämna på garantirep/utbyte.

Det stora problemet är att disken inte alls vill mounta, inte när den sitter i macbooken och inte när den är i det externa chassit. Går det ändå att komma åt den med diskwarrior? Har inte använt det nångång...

1
Bevaka tråden