Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

i/TiBook-ställ

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha sett den här (http://www.griffintechnology.com/products/icu...) sidan har jag blivit lite sugen på att köpa mig ett ställ. Tyvärr så kostar skeppningen (FedEx) mer än stället så slutsumman hamnar strax under 1000:-, det är lite för mycket för en bit plast. Någon som känner till en webbaffär som säljer den billigare, och framför allt skeppar billigare? Macoteket.se har den (inte i lager iof) ser jag, men någon annan?

  • Medlem
  • 2002-12-18 15:05

Vad är det för fel på Macoteket? Den kostar ju 379:- plus moms där...

Inget fel alls
Jag undrade bara ifall den fanns billigare (har en tight budget just nu), den kostar trots allt 450 spänn inkl. moms.

Stämmer det att hårddiskar som arbetar lutande (vilket är fallet på stället) har lägre livslängd?
Det låter ju logiskt att en hårddiskt optimala läger är antingen lodrätt eller vågrätt, inte på sne. Eller?

De rörliga delarna i en hårddisk består av en roterande stålplatta och ett läshuvud (föreställ dig en Boeing som flyger 6 cm ovanför asfalten för att få en uppfattning om storleksförhållandet mellan stålytan och läshuvudet).

Att få snurr på en stålplatta bör ge samma slitage oavsett hur den är placerad gentemot gravitationskrafterna, detsamma borde gälla att få ett läshuvud att fara fram och tillbaka oavsett vinkel.

Har svårt att förstå hur positioneringen av hårddisken skulle ge mer eller mindre slitage på något sätt. Någon som har några bättre idéer om hur det ökade slitaget skulle uppstå?

/Ola

[ 19 December 2002, 12:07: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Ifall en hårddisk arbetar lutande är väl gravitationskrafterna högre längst ned. Alltså, nederdelen av hårddisken lutar mer nedåt, medans överdelen lutar mer uppåt - vilket betyder mer slitage på rörliga delar (kullagren skivan roterar på t.ex). Eller jag kanske har helt fel, hoppas inte jag har rätt i varje fall

I relation mot G-krafterna från rotationen (5400 eller 7000 rpm) så borde det vara riktigt försumbart. Sedan vet jag inte hur stor gravitationsskillnaden är på 4-5 cm och om det är mätbart. Eller?

/Ola

Jag kom att tänka på att min disk är en 4200 RPM:are, vilket då borde betyda ännu mindre slitage när den ligger snett (ifall den slits mer alls lutande dvs). Skillnaden i gravitation mellan "här" och 5 centimeter upp är nog helt försumbar, om ens det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
De rörliga delarna i en hårddisk består av en roterande stålplatta och ett läshuvud (föreställ dig en Boeing som flyger 6 cm ovanför asfalten för att få en uppfattning om storleksförhållandet mellan stålytan och läshuvudet).

Att få snurr på en stålplatta bör ge samma slitage oavsett hur den är placerad gentemot gravitationskrafterna, detsamma borde gälla att få ett läshuvud att fara fram och tillbaka oavsett vinkel.

Har svårt att förstå hur positioneringen av hårddisken skulle ge mer eller mindre slitage på något sätt. Någon som har några bättre idéer om hur det ökade slitaget skulle uppstå?

/Ola

Hårddiskar mår väldigt dåligt av att ändra positionering, så det bör man helst undvika. Dock rör det sig ju i detta fall om en ganska liten ändring av positionen, så det borde inte göra så mycket.

Det problem som i första hand kan uppstå när man byter position på en hårddisk är att gravitationen tar ut sin rätt på läshuvudena (som sitter på en liten pickup). De kan då hamna lite ur position; det rör sig inte om många nanometer, men det kan vara tillräckligt för att hamna ur fas med skivminnets cylinderstruktur. Läshuvudena kan helt enkelt råka läsa från fel spår! Resultatet kan då bli en ganska brutal krasch, och därför bör man alltid lågnivåformatera en hårddisk som bytt läge.

Det problem som kan uppnå med tiden, och som gör att hårddiskens livslängd förkortas rätt rejält, är att mekaniken (framför allt lagren) är inkörd på ett visst läge. Mekaniken är inte helt perfekt, och därför vibrerar skivorna lite. Graden av vibration varierar en aning mellan vertikalt och horisontellt läge, men det är inga problem så länge lagren får ligga i samma läge hela tiden.

Vänder man däremot hårddisken (t.ex. från horisontellt till vertikalt läge) blir belastnings- och vibrationsmönstret ett helt annat än vad mekaniken körts in för, och resultatet kan t.ex. bli att lagren skär ihop eller att skivorna börjar wobbla så pass mycket att läshuvudet inte kan hålla sig kvar i spåren. Det händer inte med en gång, men det kan förkorta hårddiskens livslängd ganska påtagligt.

Tack för redogörelse, Samuel K
Jag vågar nog köpa det där stället ändå, det är ju så förbannat snyggt. Lutningen är 15 grader, det borde väl inte vara så farligt?

Jag finner lite ro i att min vän som använder (och ofta byter position på sin) gammla wintel-laptop laptop från 98/99 "bara" har haft ett systemhaveri hitills.. euhm. O.o

1
Bevaka tråden